عوارض جانبی پس از تزریق واکسن‌های کرونا مشخص شد

بیش از ۶۰ درصد واکنش‌های نامطلوب بدن به واکسن‌های کرونا ممکن است تنها به دلیل فرآیندی موسوم به اثر "نوسیبو" (انتظارات منفی بیمار در مورد روند درمان) باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در یک مطالعه آزمایشگاهی جدید در بوستونِ آمریکا که با شرکت بیش از ۴۵ هزار بیمار انجام گرفت، مشخص شد: اکثر عوارض جانبی که افراد پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ تجربه کردند، ناشی از اثر نوسیبو بوده است و این اثر باعث می شود هنگامی که بیمار عوارض جانبی واکسن را پیش‌بینی می‌کند از این تاثیر رنج می برد، حتی اگر آن ماده بی اثر باشد.

بیشتر بخوانید:

مقاومت امیکرون در برابر دز چهارم واکسن کرونا

اثر نوسیبو شبیه به تاثیر دارونما یا "پلاسیبو" است و زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار عوارض جانبی منفی یک درمان را تجربه می‌کند زیرا از قبل انتظار آن را دارد.

در این بررسی که در ایالات متحده انجام گرفت متخصصان دریافتند بیش از ۶۴ درصد عوارض جانبی واکسن ممکن است به این نوع نگرانی مرتبط باشد.

متخصصان اظهار داشتند: عوارض جانبی پس از درمان با دارونما نیز در تحقیقات تصادفی‌ و کنترل‌شده رایج است. جمع‌آوری شواهد نظام مند در مورد واکنش‌های نوسیبو در آزمایش‌های واکسن سراسر جهان مهم است زیرا نگرانی در مورد عوارض جانبی می تواند دلیلی برای تردید افراد نسبت به انجام واکسیناسیون باشد.

در این بررسی ۴۵ هزار و ۳۸۰ داوطلب حضور داشتند. از این تعداد به ۲۲ هزار و ۸۰۲ نفر واکسن واقعی و به ۲۲ هزار و ۵۷۸ نفر دارونما تزریق شد. پس از اولین تزریق، ۴۶.۳ درصد از بیماران گروه اول عوارض جانبی سیستمیک را گزارش کردند که کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌داد و اغلب سردرد و خستگی بود. همچنین نسبت بیشتری از بیماران یعنی حدود ۶۶.۷ درصد، یک عارضه جانبی موضعی مانند درد یا ورم در محل تزریق را گزارش کردند.

اما بیمارانی که دارونما دریافت کردند نیز عوارض جانبی تجربه کردند به گونه ای که ۳۵.۲ درصد آنان دچار عوارض سیستمیک و ۱۶.۲ درصد عوارض موضعی داشتند.

این آمار در دُز دوم کاهش یافت و تعداد کمتری از بیماران گروه دوم عوارض جانبی گزارش کردند. اما برای دریافت کنندگان واکسن واقعی، عوارض جانبی افزایش یافت. به طوری که ۶۱.۴ درصد از بیماران عوارض سیستمیک و ۷۲.۸ درصد عوارض موضعی را گزارش کردند.

پلاسیبو در مقابل نوسیبو

بسیاری از افراد احتمالا تاکنون درباره‌ اثر پلاسیبو بیشتر شنیده‌اند اما شاید با متضاد آن، تحت عنوان اثر نوسیبو کمتر آشنا باشند.

پلاسیبوها، داروها یا روش‌های درمانی‌ هستند که شبیه درمان‌های واقعی به نظر می‌رسند اما درمان یا داروی واقعی نیستند.

اثر پلاسیبو زمانی اتفاق می‌افتد که یک پلاسیبو یا دارونما حال بیمار را بهتر می‌کند اما اثر نوسیبو وقتی اتفاق می‌افتد که دارونما، باعث بدتر شدن حال فرد می شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1126403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =