بطحایی: تربیت بدنی آثار فراجسمی دارد/ دکتر لشگری: استعدادیابی را از مدرسه های سما شروع کنیم

معاون آموزش های عمومی و مهارتی و رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی، در گردهمایی رابطان تربیت بدنی سما استان ها، از حمایت ها و تلاش های مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه قدردانی و بر آثار فراجسمی ورزش و تربیت بدنی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، سیدمحمد بطحایی در گردهمایی حضوری رابطان تربیت بدنی سما استان ها گفت: امروز فضای ارتباطات الکترونیکی به سرعت در حال گسترش است. در این فضا اهمیت تربیت بدنی و ورزش به مراتب بیشتر از گذشته است و تربیت بدنی صرف تربیت بدنی نیست. آثار و پیامدها و دستاوردهای فرا جسمی دارد و جنبه های فرهنگی آن نیز حائز اهمیت است. اگر امروز با انحراف های قامتی، کم تحرکی و آثار جسمانی خطرناک رو به رو هستیم برای این است که از آثار تربیتی و فرهنگی ورزش غفلت کره ایم.

رئیس سازمان سما، زمین و میادین ورزشی را مهم و موثر دانست و اضافه کرد: امروز بچه ها باید استقامت در برابر مشکلات زندگی را در زمین های ورزشی تمرین کنند. فرزندان ما در عرصه های ورزشی می آموزند که چه گونه در کنار هم تیمی های خود برای کسب موفقیت تلاش کنند. شرایط در دوران کرونا تغییر کرده است و ما باید شیوه های نوین علاقه مند کردن دانش آموزان به ورزش را بیابیم و به کار گیریم. عامل موفقیت ما در آینده به کار گرفتن روش های نوین است.

وزیر اسبق اموزش و پرورش کشور، تربیت بدنی را اصلی ترین ابزار گسترش فرهنگ برشمرد وخاطرنشان کرد: تربیت بدنی یکی از اصلی ترین ابزارهای گسترش فرهنگ به شمار می آید و وظیفه اصلی ما در حوزه تعلیم و تربیت گسترش فرهنگ است. توجه به حفظیات نباید تنها کارکرد مدرسه ها باشد چرا که محفوظات، سطحی ترین لایه آموزش است و سهم بسیار اندکی در تربیت دارد. متاسفانه اما امروز همین محفوظات به اصلی ترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده است. باید به این مهم توجه داشت در محیط بازی های ورزشی است که دانش آموزان باید فرهنگ اسلامی، ایرانی و روحیه پهلوانی و جوانمردی را فرا بگیرند.

معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت های بالای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و تاکید دکتر طهرانچی و مدیران ارشد دانشگاه بر استفاده سما از امکانات واحدهای دانشگاهی خاطر نشان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت های بسیار بالا و خوبی داریم و شما به عنوان متولیان تربیت بدنی استان ها باید این امکانات و تجهیزات را شناسایی و برای استفاده از آنها با هماهنگی واحدهای دانشگاهی اقدام کنید. علاوه بر این، بهره مندی از این ظرفیت ها در واقع مزیت رقابتی مجموعه مدرسه های سما نیز به شمار می آید.

توجه به بازی های ورزشی نکته ای بود که دکتر بطحائی در خاتمه سخنانش به آن اشاره کرد و افزود: باید با کمک اعضای هیات علمی در زمینه های تخصصی ورزشی به سمت بازی های ورزشی قدم برداریم امروز . زمینه گسترش بازی های ورزشی در مدرسه های سما فراهم است و باید به خاطر داشت که کار گروهی و تیمی برای رسیدن به هدف مشترک اصالت دارد.

لشگری: استعدادیابی را از مدرسه های سما شروع کنیم

همچنین رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدرسه های سما بخش مهمی از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است و باید در کنار هم برای نیل به اهداف دانشگاه قدم برداریم.

ضرورت و اهمیت ورزش موضوع دیگری بود که دکتر امیرعباس لشگری به آن اشاره کرد و ادامه داد: در دوران پاندمی کرونا شاهد بودیم افرادی که تمرین ورزشی هوازی داشته اند نسبت به دیگران کمتر به این بیماری دچار شده اند.

او با تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر با مدرسه های سما، از توجه ویژه دکتر طهرانچی به حوزه تربیت بدنی و سلامت تشکر و خاطرنشان کرد: در شورای عالی ورزش مصوب کرده ایم نمایندگان سما در استان ها، در این شورا عضو باشند.

لشگری با اشاره به آثار خطرناک بی توجهی به ورزش، عنوان کرد: در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا ویروس، سامانه ورزش غیرحضوری را در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی کردیم. سپس نخستین لیگ ورزش های همگانی در دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از 31 هزار شرکت کننده در راستای توسعه توجه به این ورزش و فراگیری آن راه اندازی شد. البته امیدواریم در دوره های بعدی با اضافه کردن جمعیت دانش آموزی سما دانشگاه آزاد اسلامی و حضور فعال تر واحدها شاهد رشد چمگشیرتر این لیگ باشیم.

ضرورت توسعه ورزش های همگانی در مدرسه های سما با اشاره به سند پنج ساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر موضوع هایی بود که دکتر لشگری به آن اشاره کرد: «یکی از مهم ترین مباحث ما در ورزش، مقوله استعدادیابی است. استعدادیابی را باید از مدرسه های سما شروع کنیم. استعدادها باید شناخته و به تیم های حرفه ای دانشگاه تزریق شوند. در دانشگاه آزاد اسلامی از استعدادها با جدیت حمایت خواهیم کرد.»

برگزاری جشنواره بومی- محلی با هدف شناسایی و تقویت ورزش های بومی و محلی در آینده نزدیک، نکته پایانی رئیس مرکز ورزش و تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست بود.

در پایان بخش نخست گردهمایی، دکتر جمشید همتی، یکی از مسئولان حوزه تربیت بدنی و سلامت معاونت آموزش های عمومی و مهارتی، گزارش جامعی از عملکرد این حوزه و برنامه های آتی ارائه داد که راه اندازی آکادمی تخصص ورزش در هر استان، راه اندازی تیم های پایه سما در باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، راه اندازی زورخانه های دانش آموزی، تشکیل شورای تربیت بدنی و سلامت و اعزام تیم های دانش آموزی به مسابقه های برون مرزی با همکاری فدراسیون های مربوط، از جمله آن ها بود.

کارگاه تخصصی با موضوع بازاریابی ورزشی، نشست پرسش و پاسخ، تقدیر از مدیران تربیت بدنی سما یزد، اصفهان و مشهد به عنوان استان های برتر در فعالیت های ورزشی و پخش کلیپ فعالیت های ورزشی مدرسه های سما، از دیگر برنامه های گردهمایی امروز بود.  

گفتنی است گردهمایی یکروزه رابطان تربیت بدنی سما استان ها صبح امروز با حضور سیدمحمد بطحائی معاون آموزش های عمومی و مهارتی، دکتر لشگری رئیس مرکز تربیت بدنی و سلامت دانشگاه آزاد اسلامی و رابطان تربیت بدنی استان ها در محل معاونت آموزش های عمومی و مهارتی برگزار شد.

کد خبر: 1126416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =