طب سنتی/ آشنایی با خواص گل ختمی

گل ختمی یک گیاه است. از این گل برای تهیه چای دارویی استفاده می شود. مردم از گل ختمی برای پیشگیری و درمان اختلالات تنفسی و مشکلات دستگاه گوارش استفاده می کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، امروزه مصرف گیاهان دارویی و طب سنتی در میان بسیاری از مردم محبوبیت فراوانی یافته است و خیلی‌ها، مصرف گیاهان دارویی را به داروهای شیمیایی ترجیح می‌دهند. یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت و کاربردی گل ختمی است؛ گل زیبایی که بیشتر با جلوه‌ای که به باغچه‌ها می‌دهد شناخته می‌شود و شاید از کاربردهای دارویی فراوانش بی‌خبر باشید. 

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ آشنایی با خواص زیره سیاه

گل ختمی چیست؟

گل ختمی گیاهی گل‌دار از تیره پنیرکیان (Malvaceae) است؛ گیاهی ایستاده و علفی که طول آن به ۱٫۵ تا ۲ متر می‌رسد. گل ختمی گیاهی چندساله است که البته به‌صورت ۱‌ساله یا ۲ساله هم کشت می‌شود. این گیاه از جنوب غربی آسیا آمده و بومی آسیا و اروپاست. ساقه این گیاه استوانه‌ای و کُرک‌دار و سبز روشن است. برگ‌هایش گرد و سبز متوسط هستند و عرض آنها نیز ۷ تا ۱۵ سانتی‌متر است.

گل ختمی گل‌هایی بزرگ و پرجلوه به رنگ‌های صورتی، بنفش روشن، قرمز، سفید، بنفش و زرد دارد. گل‌های این گیاه شکلی شبیه قیف دارند و عرض آنها نیز ۷ تا ۱۲ سانتی‌متر است. میوه چاک‌بَر یا جداهستۀ این گیاه دارای ۱۵ تا ۲۰ دانه کوچک، بیضی‌شکل و مسطح است.

این گیاه در خاک غنی و دارای زهکشی، خوب رشد می‌کند. گل ختمی گیاهی زینتی است که کاربردهای درمانی فراوانی نیز دارد. بعضی افراد از گل ختمی برای پیشگیری و درمان اختلالات تنفسی و مشکلات دستگاه گوارشی استفاده می‌کنند. بعضی نیز برای درمان جای زخم‌ و تورم دردناک (التهاب) پوست، گل ختمی را مستقیم روی پوست قرار می‌دهند.

گل ختمی برای درمان چنین مشکلاتی به کار می‌رود:

درد؛
دیابت؛
سرطان؛
زخم معده؛
سنگ‌ کلیه؛
خون‌ریزی جزئی؛
زخم پای دیابتی؛
اختلالات تنفسی؛
زخم‌های پوستی؛
اگزما (درماتیت آتوپیک)؛
سایر مشکلات سلامتی؛
مشکلات دستگاه گوارشی؛
خون‌ریزی در معده یا روده؛
درد و تورم پوستی (التهاب)؛
زخم بستر (زخم‌های فشاری)؛
تورم (التهاب) معده (ورم معده)؛
شکل خفیف بیماری لثه (التهاب لثه)؛
زخم پای ناشی از گردش خون ضعیف (زخم وریدی پا)؛
سطح بالای کلسترول یا سایر چربی‌ها (لیپیدها) در خون (هیپرلیپیدمی).
البته برای ارزیابی و برآورد اثربخشیِ خواص گل ختمی در این موارد به شواهد بیشتری نیاز داریم.

چای گل ختمی

گل ختمی خواص درمانی فراوانی دارد و ناراحتی‌ها و بیماری‌های گوناگونی را درمان می‌کند. دانه‌ها، ریشه، ساقه، برگ و گل‌های این گیاه کاربردهای دارویی دارند. از گل ختمی برای برطرف‌کردن و درمان سرفه، درد، زخم معده، زخم‌، دیابت، سرماخوردگی، تب و مشکلات معده استفاده می‌شود. گل ختمی از سنگ‌ کلیه جلوگیری می‌کند و احتقان سینه را تسکین می‌بخشد. این گیاه زخم‌های گوارشی، تب یونجه، التهاب مثانه، گاز معده، ورم معده، آمفیزم، اسهال و برونشیت را درمان می‌کند.

البته برای تأیید این خواصِ گل ختمی شواهد علمی کافی وجود ندارد.

۱. درمان تب

از زمان‌های قدیم، از گل ختمی برای درمان تب بالا استفاده می‌شد. گل ختمی گیاهی تب‌بر است که گرفتگی بینی را درمان و علائم تب بالا و سرماخوردگی را برطرف می‌کند. مصرف یک فنجان چای گل ختمی موجب رفع ناراحتی می‌شود.

۲. درمان گلودرد

چای تهیه‌شده از گل ختمی در درمان گلودرد مؤثر است. برای تهیه چای گل ختمی از گل، دانه و ریشه گیاه استفاده می‌شود. برای بهبود مزه چای می‌توانید به آن عسل بیفزایید. این چای سرفه خشک را درمان می‌کند و درد و ناراحتی گلو را تسکین می‌بخشد.

۳. بهبود زخم

گل ختمی درد و ورم آسیب‌دیدگی‌ها را کاهش می‌دهد. می‌توانید برگ‌های جوشیده یا نرم‌شده گیاه را مستقیما روی زخم‌ها قرار دهید. این کار فرایند درمان زخم را سریع‌تر می‌کند.

۴. مشکلات دستگاه گوارشی

این گیاه از خواص ضدالتهابی و تسکین‌بخشی برخوردار است که به درمان مشکلات روده‌ای و معده‌ای مانند دردهای شکمی، زخم‌ها، ورم معده، سندروم روده تحریک‌پذیر و اسهال کمک می‌کند.

۵. تسکین مشکلات تنفسی

مصرف چای گل ختمی مشکلات تنفسی و گرفتگی بینی را درمان می‌کند. این چای غشای مخاطی مسدودشده را باز و گلو را نرم می‌کند. برای تهیه چای گل ختمی، می‌توانید از ریشه گیاه استفاده کنید. چای گل ختمی روند بهبود مشکلات تنفسی را سریع‌تر می‌کند.

۶. افزایش اشتها

ریشه گل ختمی خاصیت نشاسته‌ای دارد و اشتها را افزایش می‌دهد. برای افزایش اشتها می‌توانید چای گل ختمی را مصرف کنید.

۷. بیماری‌های گوارشی
 

ریشه و برگ‌های گل ختمی مشکلات گوارشی را درمان می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند این گیاه از توانایی درمان التهاب روده (Enteritis)، ورم مخاط روده بزرگ (Colitis)، زخم‌های گوارشی، زخم‌های دهان و فتق هیاتال برخوردار است.

۸. دندان‌درآوردن نوزادان

دندان‌درآوردن آزاردهنده و دردناک است. دهان‌شویۀ تهیه‌شده از ریشه گل ختمی این ناراحتی و درد را از بین می‌برد.

۹. درمان سوختگی

ریشه و ساقه گل ختمی سوختگی و تاول را خنک می‌کنند، تورم و درد را کاهش می‌دهند و به قسمت‌های آسیب‌دیده آب‌رسانی می‌کنند.

۱۰. بهبود گردش خون

جوشانده تهیه‌شده از گل‌های گل ختمی گردش خون را بهبود می‌بخشد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید هر روز ۵ میلی‌لیتر جوشانده گل ختمی مصرف کنید.

۱۱. سلامت موها

گل ختمی موها را درخشان و نرم می‌کند. این گل نرم‌کننده گیاهیِ مؤثری است که از خشکی مو جلوگیری می‌کند.

12. مرطوب‌کردن پوست

گل ختمی مرطوب‌کننده‌ای عالی برای پوست است و ساعت‌ها به پوست آب‌رسانی می‌کند. این گیاه خشکی پوست را درمان و پوست را نرم و درخشان می‌کند.

۱3. رنگ‌کردن مو

گل ختمی رنگ موی طبیعی بسیار خوبی است که با استفاده از آن می‌توانید موهای خود را در خانه رنگ کنید. برای این کار گل‌های آبی را درون آب بریزید حدود ۱۰ دقیقه آنها را بجوشانید. سپس جوشانده را صاف کنید و از آن به‌جای رنگ مو استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =