بیماری‌های دهانی که از عوارض عفونت هستند

بعضی از عفونت های دهانی در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتند که برخی از این عفونت های دهانی جدی تر از عفونت های دیگر هستند. بنابراین باید کاملاً در مورد علت و علائم آن ها آگاهی داشته باشید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بعضی از عفونت های دهانی در کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتند که برخی از این عفونت های دهانی جدی تر از عفونت های دیگر هستند. بنابراین باید کاملاً در مورد علت و علائم آن ها آگاهی داشته باشید و تا جایی که می توانید از آن ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

راه‌ حل فوری برای کاهش درد ریشه دندان

کرم خوردگی

کرم خوردگی دندان جزء مشکلات رایج است که باعث ایجاد حفره در دندان می شود و آن را پوسیده می کند و جزء رایج ترین عفونت های دهانی محسوب می شود. کرم خوردگی و پوسیدگی دندان می تواند عاملی برای از دست دادن دندان کودکان، مخصوصاً در دندان های شیری باشد که به دلیل وجود باکتری استرپتوکوکوس ایجاد می شود. معمولاً غذاهای پر از قند و شکر چسبناک و نوشیدنی های شیرین می تواند عامل ایجاد این مشکل باشد. مواد خوراکی مثل چیپس و برنج زیاد در بدن به گلوکز تبدیل می شوند و قند زیادی را روی دندان ها به جا می گذارند. همچنین غذاهای اسیدی هم می تواند عاملی برای کرم خوردگی دندان باشد.

ژنوژیویت یا التهاب لثه

التهاب لثه به بیماری اولیه لثه معروف است که یک نوع عفونت دهانی است و در آن لثه ها عامل ایجاد بیماری های جدی پریودنتال می شود. التهاب لثه زمانی اتفاق می افتد که باکتری در دهان به دام می افتد و سم تولید می کند. این سموم عامل ایجاد التهاب و ورم در لثه ها هستند که علامت رایج آن خونریزی لثه هنگام مسواک زدن است؛ مخصوصاً زمانی که به خط لثه نزدیک می شوید. التهابات را می توانید با نخ دندان و مسواک منظم برطرف کنید و از آن جلوگیری کنید . گاهی اوقات هم دندانپزشک باید به درمان این مشکل بپردازد. 

بیماری پریودنتال

همانطور که گفتیم التهاب لثه باید یک علامت هشدار دهنده برای جلوگیری از مشکلات بعدی مثل بیماری پریودنتال باشد. بیماری پریودنتال زمانی اتفاق می افتد که عفونت دهانی به زیر خط لثه انتشار پیدا کرده است و روی استخوان و بافت حمایت کننده استخوان تأثیر گذاشته است. در چنین شرایطی لثه ها از حالت طبیعی عقب تر می روند و یک التهاب مزمن و تحلیل استخوانی را ایجاد می کنند. حتی ممکن است دندان شل شود. تقریباً ۴۷ درصد افراد بالای ۳۰ سال به بیماری پریودنتال مبتلا می شوند که رایج ترین علت آن ، از دست دادن دندان در جوانان است. 

برفک

بیماری برفک به دلیل رشد غیرطبیعی و زیاد کاندیدا آلبیکانس اتفاق می افتد. درمان های دارویی مصرف آنتی بیوتیک ها، شیمی درمانی و رادیوتراپی می تواند این وضعیت را تشدید کند. علائم رایج آن ایجاد پلاک های سفید رنگ روی قسمت های داخلی گونه، زبان، سقف دهان و پشت گلو هستند. افراد مبتلا به اچ آی وی هم در معرض خطر بیشتری می باشند.دلیل عفونت دهان

بیماری دست، پا و دهان

بیماری دست، پا و دهان یک عفونت ویروسی در دهان و دیگر قسمت های بدن است که معمولاً کودکان را درگیر می کند. این بیماری به دلیل وجود ویروس کوکساکین آ ۱۶ اتفاق می افتد و کمی ترسناک به نظر می رسد اما معمولاً این عفونت بعد از سه روز از بین می رود البته بعد از دو روز علائمی مثل گلو درد، تب و ایجاد جوش های دردناک داخل گونه، زبان، کف دست، کف پا در قسمت ران و باسن ایجاد می شود. 

هرپانژینا

هرپانژینا عفونتی در دهان است که به بیماری دست، پا و دهان مرتبط می باشد. علائم اولیه برای این مشکل، شامل تب، گلو درد و سختی در بلع است. ممکن است جوش های ریزی در انتهای دهان هم ایجاد شود. این جوش ها در صورت بزرگ شدن ، احتمال ترکیدگی دارند. این بیماری معمولاً کودکان بین ۳ الی ۱۰ سال را در فصل تابستان و پاییز بیشتر درگیر می کند. خوشبختانه بیشتر از ۴۵ روز طول می کشد. 

زخم دهان

در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک خواندید که زخم دهان یک مشکل کلافه کننده است اما معمولاً بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز خود به خود بهبود پیدا می کند. هنوز علت دقیق آن ناشناخته باقی مانده است اما محرک های رایجی از زخم دهان هستند؛ که شامل استرس، مشکلات هورمونی، مشکلات سیستم ایمنی و حساسیت به بعضی از غذا ها می باشد. 

هرپس دهانی

هرپس دهانی می تواند باعث ایجاد جوش هایی پر از آب و مایعات داخل دهان یا روی لب ها شوند که بین یک هفته الی ۱۰ روز باقی می مانند. هنگامی که این جوش ها ترک می خورند و می شکافند، تا چند روز بدون درد باقی می مانند. این عفونت به دلیل وجود ویروس سیمپلکس هرپس اتفاق می افتد که در کودکان بین ۴ الی ۵ سال رایج تر است و علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. با این وجود که جوش هایی هم روی لثه و زبان دیده می شوند. این بیماری شیوع هم دارد. بنابراین افرادی که به آن مبتلا هستند و کسانی که با آن ها در تماس باشند ، باید به طور منظم دست های خود را بشویند و تا جایی که می توانند یکدیگر را لمس نکنند. 

البته هرپس دهانی در کودکان مختلف علائم متفاوتی دارد. علائم نیز شامل ورم لثه یا ایجاد جوش های ریز در دهان است. همچنین ممکن است با تب، احساس کلافگی و خستگی همراه باشد. شاید این عفونت ها ترسناک به نظر برسند اما بسیاری از انسان ها چندین بار در طول زندگی آن را تجربه می کنند. فقط باید علائم آن را بشناسید، بهداشت را بیشتر رعایت کنید و نگران شوید، زیرا اکثر آنها هم به راحتی بهبود پیدا می کنند.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1126429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =