نظارت مجلس بر ارائه تسهیلات بانکی به بنگاه‌های اقتصادی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ارائه تسهیلات بانکی خارج از ضوابط و مقررات وثیقه‌ها و نحوه پرداخت است که برخی از آن‌ها از چارچوب و ضوابط بانک مرکزی خارج است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به مشکلات ارائه تسهیلات بانکی به مردم اظهار داشت: متاسفانه طی ماه‌های اخیر شاهد محدودیت‌های نظام بانکی در ارائه تسهیلات بانکی چه در بخش بنگاه‌های اقتصادی که وام‌های کلان ارائه می‌دهند و چه در بخش تسهیلات خرد هستیم. برای همین نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد و امور دارایی در روزهای گذشته برگزار شد.

پور ابراهیمی تصریح کرد: یکی از سوالاتی که در این نشست مد نظر قرار گرفت موضوع بحث محدودیت‌ها و سخت گیری‌ها در ارائه تسهیلات بانکی به مردم بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: طبق اطلاعات ما، در بخشی از ارائه تسهیلات محدودیت ایجاد شده است و در بخشی دیگر، ارائه تسهیلات به طور سختگیرانه و خارج از ضوابط و مقررات وثیقه‌ها و نحوه پرداخت است که برخی از آن‌ها از چارچوب و ضوابط بانک مرکزی خارج است.

وی تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد تا معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد و اموردارایی گزارش کاملی از وضعیت تسهیلات خرد در بخش قرض‌الحسنه و وام‌های عادی در کنار روش ارائه تسهیلات و نحوه اخذ وثیقه‌ها به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند. امیدواریم با گزارش نظارتی کمیسیون و ورود مجلس به این بحث انشاالله بتوانیم بخشی از این محدودیت‌ها و مشکلات را برطرف کنیم. البته لازم به ذکر است که ما باید منابع و مصارف نظام بانکی را هم در این بخش مد نظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: اگر بانک‌ها با اصرار دولت درخصوص ورودشان به خرید اوراق بهادار که اخیراً برای تامین مالی دولت منتشر شده، درگیر شده باشند، طبیعتا ما باید برای این قضیه هم تصمیم‌گیری لازم را داشته باشیم؛ بنابراین همزمان با مطالبه خودمان از بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به مردم، باید محدودیت‌های بانک‌ها را نیز مد نظر قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: انشاالله گزارش نظارتی کمیسیون متعاقب ارائه گزارش معاونت بیمه و بانک وزارت اقتصاد کمک خواهد کرد که آن‌هایی که به هر دلیل از ارائه تسهیلات امتناع می‌کنند براساس این گزارش‌ها به شکلی در فرآیند اعطای تسهیلات قرار گیرند و اگر محدودیت‌هایی در بحث وثیقه و امثال این‌ها ایجاد کردند برطرف شود و اگر محدودیت منابع هم در نظام بانکی وجود دارد، کمک کنیم تا این محدودیت‌ها برطرف و مشکلات مردم در ماه‌های پایانی سال حل و فصل شود.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1126430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =