سردرگمی مردم در صورت درج قیمت کالا توسط تولید کننده لوازم خانگی

دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: اگر تولید کننده قیمت کارخانه را بر روی کالا درج کند بیشتر مصرف کنندگان سردرگم می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس هاشمی در خصوص ابلاغ دستورالعمل درج قیمت تولید کننده بر روی برخی اقلام لوازم خانگی، گفت: در حال حاضر نیز تولید کنندگان لوازم خانگی قیمت‌های تولید کننده و مصرف کننده را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارجاع می‌دهند ولی هم اکنون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان لیست سه ستونه‌ای که شامل قیمت تولید کننده،عمده فروشی و مصرف کننده بوده بر روی کالا لوازم خانگی الحاق کرده است.

وی افزود: این طرح شامل دو چالش اصلی است اولین چالش اینکه فرایند در تولیدات برون سپاری ابهام کامل دارد برون سپاری یعنی شخصی که صاحب نشان تجاری (برند) است، ولی کارخانه‌ای ندارد (تولید بدون کارخانه) که در تمام دنیا رایج است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران بیان کرد: ابهام موجود تولیدات برون سپاری بدین صورت است که در لیست سه ستونه‌ای تولید کننده لوازم خانگی قیمت تولید کننده را اعلام کرده اند ولی در فرایند تولید نقش صاحب نشان تجاری که به تولید کننده سفارش می‌دهد نامشخص است.

هاشمی اظهار کرد: طی جلساتی که با قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی داشته ایم، مطرح شد که تولید کننده صاحب نشان تجاری نیز تولید کننده کالا است به طوری که تولید کننده نقش پیمانکار را برای صاحب نشان تجاری بازی می‌کند اگر وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز چنین نظری داشته باشد این چالش حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چالش دوم در روش درج قیمت تولید کنندگان لوازم خانگی بر روی محصولات این است که شرایط تولید تورم، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه داخلی و ... ثابت نبوده و کالای لوازم خانگی مانند دیگر اقلام اساسی فاسد شدنی نیست  بنابراین اگر تولید کننده قیمت کارخانه را بر روی کالا درج کند بیشتر مصرف کنندگان سردرگم می‌شوند زیرا الزاماً این گونه نیست که لوازم خانگی امروز از تولید کننده خریداری شده و فردا در بازار عرضه شود بلکه در انبار نگه داری و در نهایت به بازار عرضه می‌شود.

هاشمی اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی دارای گردش سرمایه است یعنی از زمان تامین مواد اولیه، سفارش اقلام وارداتی، تخصیص ارز، تولید، عرضه به بازار، فروش و بازگشت پول برای تولید کننده نیاز است که دوره ۸ ماهه‌ای را بگذراند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران عنوان کرد: خیلی از مواقع کالا لوازم خانگی به بنکداران عرضه می‌شود بعد از ۷ الی یک سال که در انبار نگه داری شد به دست مصرف کننده می‌رسد بنابراین با این شرایط قیمت تولید کننده‌ای که بر روی کالا درج شده است بعد از ۷ الی یک سال تغییرات زیادی می‌کند و در نهایت مصرف کننده بین نرخ‌ها دچار سردرگمی می‌شود.

وی بیان کرد: از اوایل ۱۴۰۰ تاکنون در صنعت لوازم خانگی تغییرات متفاوتی (نرخ ارز، تورم و...) رخ داده است بنابراین این طرح ایجاد سردرگمی می‌کند، زیرا مصرف کننده بعد از خرید متوجه می‌شود بر روی محصول یک قیمت درج شده و کالا را با قیمت دیگر خریداری کرده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان عرضه لوازم خانگی به اندازه‌ای بوده که جنس در انبارها زیاد است پیشنهاد ما به قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی این بوده که به جای درج قیمت تولید کننده، عمده فروشی و مصرف کننده بر روی کالا بهتر است تولید کنندگان را موظف کنند تا قیمت‌های تولید کننده، مصرف کننده و عمده فروشی را در مراکز عرضه کالا در معرض دید خریداران قرار دهند و هر زمان که تغییری در قیمت‌ها به وجود آمد لیست قیمت مراکز عرضه را به کلی تغییر دهند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران گفت: بنابراین مراکز عرضه کالا به مصرف کنندگان موظف اند جهت اطلاع خریداران از قیمت کالا لیست را در معرض دید قرار دهند، اما نمی‌توان این قیمت‌ها را بر روی کالا درج کرد، زیرا تغییرات به صورت مداوم است.

منبع: میزان

کد خبر: 1126435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =