غیبت دانشجویان در امتحانات چگونه موجه می‌شود؟

جزئیات برگزاری امتحانات پایان‌ترم در آیین‌نامه آموزشی وزارت علوم و آیین‌نامه انضباطی دانشجویان و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در حال حاضر امتحانات بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های کشور آغاز شده است. امتحانات با هدف ارزیابی پیشرفت دانشجویان در هر درس انجام می‌گیرد. 

بر اساس ماده ۱۶ آیین نامه آموزشی وزارت علوم، این ارزیابی علاوه بر نتایج امتحانات، بر اساس حضور و فعالیت در کلاس و انجام تکالیف انجام می‌شود. نمره امتحانات به صورت عددی از صفر تا بیست محاسبه خواهد شد.

غیبت در جلسه امتحان

بر اساس تبصره یک ماده ۱۷ این آیین‌نامه، اگر دانشجو در درسی بیش از سه شانزدھم جلسات یا در جلسه امتحان پایان نیمسال آن درس غیبت کند، چنانچه غیبت دانشجو به تشخیص شورای آموزشی دانشگاه غیر موجه تشخیص داده شود، نمره آن درس صفر و در صورت تشخیص موجه، آن درس حذف می‌شود. در این صورت رعایت حد نصاب ١٢ واحد در طول نیمسال برای دانشجو الزامی نیست ولی نیمسال مذکور به عنوان یک نیمسال کامل جزو سنوات تحصیلی وی محسوب می‌شود.

در صورتی که دانشجویی در امتحان غیبت داشته باشد به هیچ وجه از وی امتحان مجدد به عمل نخواهد آمد. همچنین مسافرت در طول امتحانات پایان نیمسال، دلیل موجهی برای غیبت نخواهد بود و غیبت بر این مبنا غیر موجه است. البته در مورد سفرهایی که با اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته باشد، قابل بررسی است.

در صورتی که دانشجو در تاریخ امتحان در بیمارستان بستری شود، باید پس از ترخیص کلیه مدارک و شماره پرونده بیمارستان را جهت بررسی به دانشگاه ارائه کند.

چنانچه غیبت دانشجویی در امتحان موجه تشخیص داده شود، درس مربوط به آن امتحان در کارنامه به شکل حذف پزشکی یا حذف مجاز ثبت شده و در این صورت چنانچه در نتیجه حذف، واحدهای دانشجو از حد نصاب لازم (12 واحد) کمتر شود، یک ترم کامل محسوب شده و وی مشمول مقررات یک ترم کامل می‌شود.

چنانچه دانشجو در درسی بیش از سه شانزدهم جلسات و یا در جلسه امتحان پایان نیمسال غیبت داشته باشد، با تشخیص شورای آموزش موسسه آن درس حذف خواهد شد.

حذف تک درس قبل از شروع امتحانات

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۷ آیین نامه آموزشی وزارت علوم، در شرایط خاص، حذف تمام دروس یک نیمسال تحصیلی با درخواست کتبی دانشجو و تایید شورای آموزشی دانشگاه قبل از شروع امتحانات و با احتساب در سنوات تحصیلی امکانپذیر است.

آیین‌نامه انضباطی دانشجویان درباره برگزاری امتحانات چه می‌گوید؟

در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز بر برخی تخلفات در زمان برگزاری امتحانات تاکید شده است. بر اساس ماده ۴ آیین نامه کمیته انضباطی دانشگاه‌ها باید به تخلفات آموزشی و اداری رسیدگی کنند. این تخلفات شامل  تقلب دانشجویان در جلسه امتحان یا فرستادن شخص دیگری به جای خود در امتحان می‌شود. از طرفی ارتکاب هر عملی که موجب اخلال یا وقفه در برنامه‌های دانشگاه شود نیز تخلف محسوب شده و کمیته آموزشی دانشگاه موظف است با دانشجوی متخلف برخورد کند.

تنبیهاتی که با حکم کمیته انضباطی دانشگاه در مورد دانشجو در حوزه امتحانات می‌تواند اعمالی شود، شامل دادن نمره صفر در درسیست که تخلف در آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =