آمریکا به متحدانش برای ارسال سلاح به اوکراین چراغ سبز نشان داد

آمریکا به متحدانش در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه بالتیک متشکل از استونی، لیتوانی و لتونی اجازه داده سلاح های مرگبار ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، تارنمای پولیتیکو نوشت: مجوز وزارت خارجه آمریکا به متحدانش در ناتو از افزایش نگرانی ها در قبال احتمال حمله روسیه به اوکراین حکایت دارد.

پولیتیکو این مطلب را به نقل از یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، منتشر کرد و افزود: دولت بایدن همچنین روند انتقال موشک ها، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار را در روزهای آینده آغاز می کند.

بر اساس مقررات کنترل صادرات، سه کشور حوزه بالتیک باید قبل از انتقال سلاح به اوکراین از آمریکا اجازه بگیرند.

موافقت آمریکا در حالی انجام شده که مقامات این کشور هشدارها علیه روسیه بر سر اوکراین را افزایش داده اند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه گفت: حدس می زنم ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه علیه اوکراین اقدام می کند و فکر می کنم که از چنین اقدامی پشیمان خواهد شد.  

اعضای بالتیک در ناتو که کشورهای کوچک اتحادیه جماهیر شوروی سابق بوده اند، نه تنها در ارسال سلاح به اوکراین تعجیل دارند بلکه خواستار اعزام نیروهای بیشتر ناتو به منظور تقویت نیروهایی هستند که تاکنون در کشورشان مستقر شده اند.

سال گذشته، آمریکا ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم دریک سال بوده است.

برخی دیگر از کشورها روند انتقال سلاح به اوکراین را آغاز کرده اند. روز دوشنبه انگلیس اعلام کرد سلاح های دفاعی و سبک را برای اوکراین ارسال خواهد کرد و تعداد اندکی نیرو نیز برای  ارائه آموزش های لازم به این کشور اعزام می کند.

انگلیس در ماه نوامبر، همچنین قراردادی با دولت کی یف برای تولید هشت ناو جنگی جدید، از جمله ناوهای شکار مین برای نیروی دریایی اوکراین امضا کرد.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد. غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعا غرب را رد می کند. در ماه های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 1126561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =