کنیا برای جذب سرمایه گذاران ایرانی اعلام آمادگی کرد

کارگاهی در زمینه فرصت‌های سرمایه گذاری کنیا و نوآوری‌های کشور ایران برگزار خواهد شد، همچنین، کشور کنیا برای جذب فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران و بالعکس تمایل دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «دیویدکارانجا» که در کنفرانس توسعه تجارت ایران و شرق آفریقا شرکت کرده بود اظهار داشت: کارگاهی در زمینه فرصت‌های سرمایه گذاری کنیا و نوآوری‌های کشور ایران برگزار خواهد شد و تعاملاتی در محصولات نفتی، دارویی و پزشکی با این کشور خواهیم داشت. همچنین، کشور کنیا برای جذب فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران و بالعکس تمایل دارد.

همچنین،«سینا سنجری»، مدیرعامل موسسه بین المللی پژوهش‌های صنعتی و تجاری و دبیر کنفرانس توسعه تجارت ایران و شرق آفریقا  هدف از برگزاری این کنفرانس را بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری و صادرات به  منطقه شرق آفریقا بیان کرد و گفت: طی چند سال اخیر گردش مالی ایران در صادارت محصولات به کشور آفریقا بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار در سال بوده که نشان از پتانسیل بالا در افزایش مبادلات تجاری بین ایران با کشورهای شرق آفریقا دارد. به گفته وی،‌ کشورهای شرق آفریقا بازار مناسبی برای حضور شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، صادرکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی در این خصوص به شمار می‌روند.

رشد اقتصادی مثبت منطقه شرق آفریقا

«حسین گیوزاد»، سفیر سابق ایران در کنیا نیز با حضور در این کنفرانس گفت: کشورهای شرق آفریقا نقطه تماس اولیه ایران هستند و روابط تجاری کشورمان با آنها در بالاترین سطح قرار دارد، ضمن آنکه کشورهای تانزانیا، کنیا، موزامبیک، سومالی و اوگاندا از شرکای اصلی ایران در آفریقا به شمار می‌روند.

به گفته وی، عمده تجارت شرق آفریقا به کشورهای اروپایی، چین و آمریکاست. چین یک نیروی تازه وارد این منطقه است که در ابتدا علایق سیاسی باعث ورود آن شد، اما اکنون اولویت نخست این کشور مسائل اقتصادی است و کشورهای آفریقایی نیز مواد اولیه محصولات کشور چین را تهیه می‌کنند.

گیوزاد با بیان اینکه رشد اقتصادی در این منطقه به صورت مداوم مثبت بوده است و رشد سریع اقتصادی دارد،‌ افزود: ایران علاوه بر تجارت محصولات دیگر، صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز به کشورهای این منطقه دارد. بانک توسعه اسلامی، بانک تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول نیز پروژه‌های این کشورها را تأمین مالی می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای سرمایه گذاری در کشورهای شرق آفریقا ادامه داد: در این کشورها سه گروه موسسه مالی و اعتباری فعالیت می‌کنند که شامل بانک‌های محلی، منطقه‌ای و بین المللی می‌شود. ثبات نرخ ارز در آن‌ها وجود دارد و روی تجارت آن می‌توان حساب باز کرد. دولت‌های آن در اقتصاد نقشی ندارند زیرا تمام این کشورها عضو سازمان تجارت جهانی هستند و رقابت اقتصادی بین این کشورها زیاد است.

گیوزاد تاکید کرد: درآمد دولت از طریق اخذ مالیات و عوارض گمرکی است و بسیاری از دولت مردان آن نیز دارای شرکت‌های خصوصی هستند و علاوه بر سیاست حرفه خود را نیز دارند.

وی خاطر نشان کرد: تجارت بین ایران و کشورهای شرق آفریقا دو طرفه است و سرمایه گذاری‌هایی نیز توسط شرکت‌های ایرانی‌ در آن کشورها صورت گرفته است. در مقابل نیز کشورهای این منطقه همانند کنیا در صنعت چای و تانزانیا در صنعت برق  ایران سرمایه گذاری کرده‌اند.

ایجاد خانه فناوری و نوآوری در کنیا

«دیوید کارانجا»، رایزن اقتصادی سفارت کنیا در ایران نیز با حضور در این کنفرانس با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری و اهمیت تجارت در کشور کنیا گفت: منطقه شرق آفریقا فرصت‌های خوبی از منظر بازار نیروی کار، مواد خام و محصولات تمام شده دارد. همچنین، ایران و منطقه شرق آفریقا هم تولید کننده و هم مصرف کننده هستند.

وی با اشاره به میزان سطح تولید ناخالص داخلی ایران در مقایسه با منطقه شرق آفریقا گفت: تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۴۴۵ میلیارد دلار آمریکاست که این رقم معادل ۳۷ صدم درصد از اقتصاد جهانی است، در حالی که مجموع تولید ناخالص داخلی منطقه شرق آفریقا ۱۹۳ میلیارد دلار آمریکاست. ایران و کشورهای شرق آفریقا بازارهای متنوعی دارند و می‌توانند در جایگاه تکمیلی با یدیگر در حوزه واردات و صادرات همکاری داشته باشند.

کنیا یک مقصد مهم اقتصادی و دروازه‌ای برای ورود به بازار کشورهای شرق آفریقا به شمار می‌رود.زیرساخت‌های آن نیز نسبت به کشورهای دیگر شرق آفریقا توسعه یافته تر است. در نتیجه می‌توان گفت که از منظر سیاسی و اقتصادی کنیا کشوری با ثبات است.

وی تصریح کرد: کشور ایران در کنیا خانه نوآوری و فناوری ایجاد کرده است که یکی از نخستین ابتکارات ایران در حوزه آفریقا به شما می‌رود. این مرکز سکویی برای شرکت‌های نوپای کنیایی و شرکت‌های ایرانی خواهد بود.

رایزن اقتصادی سفارت کنیا در ایران افزود: اکنون کشور کنیا در صادرات چای حرفی برای گفتن در سطح جهان دارد و علاوه برآن در صادارت صنعت قهوه و میوه‌های استوایی نیز موفق است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 1126562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =