غفلت از مخاطرات سوخت و ادامه رویکردهای فعلی رسانه‌ای بحران‌زاست  

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد گفت: نقش روابط عمومی‌ و رسانه‌ها در اطلاع رسانی  در مواقع بحرانی، مهم است و ادامه راهبردهای فعلی آنها در مورد سوخت بحران‌زا خواهد بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکبر نصراللهی  در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی در پالایشگاه لاوان  اظهار کرد:  روابط عمومی ها هم از بحران ها اثر می گذارند و هم  از آنان اثر می پذیرند  بنابراین  فراز و فرود و نتایج حاصل از بحران‌ها تا حد بسیار زیادی، تابع عملکرد روابط عمومی‌ها،  نوع رویکردها و راهبردهای اتخاذ شده  و نحوه مدیریت رسانه ای بحران است.

وی با  اشاره  به سخنان اخیر  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد  افزایش مصرف سوخت، توجه همزمان به  واقعی کردن قیمت سوخت و استاندارسازی  خودروها  و هزینه 50 تا 60 درصدی هزینه جایگاه‌دار، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل  گفت: روابط عمومی ها  باید با استفاده بموقع، هنرمندانه و  حداکثری از ظرفیت های رسانه ها  و پرداخت روندی،  موضوعات راهبردی  سوخت را برای مردم، نمایندگان مجلس و  سایر مسئولان توصیف و تبیین و عواقب بی توجهی یا کم توجهی  به  این موارد  را  تشریح  کنند.

نویسنده  کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه ای تحول و ایجاد اجماع در مورد مدیریت سوخت و مصرف بهینه آن  را  به  تشکیل ائتلاف راهنما متشکل از مسئولان و رسانه ها، انتقال چشم انداز به ذی نفعان، توجه  منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع، جلب همکاری و مشارکت مردم و ایجاد پیروزی های کوتاه مدت مشروط دانست و گفت:  در صورت تدوین و اجرای الگوی استراژیک رسانه ای، داشتن پیوست رسانه ای در موضوعات راهبردی  و داشتن روایت اول می توان از تبدیل مخاطرات سوخت  به بحران جلوگیری کرد.

نصراللهی همچنین با هشدار  به روابط عمومی ها و رسانه‌ها در پرداخت  به موضوعات کلان ملی مثل سوخت  گفت: ادامه  رویکرد های رویدادی، کمی و سنتی  و  راهبردهای  انفعالی و واکنشی  در پوشش  رسانه ای انرژی، طرح مشکل به جای حل مشکل، تاخیر در شروع و تعجیل در پایان، غلبه شعارمحوری بر تحلیل محوری، مخاطرات  تولید و مصرفت سوخت  را به بحران تبدیل خواهد کرد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با نقد عملکرد مسئولان در  بحران ها بیان کرد: غفلت مسئولان از  مخاطرات و بحران های کشور بویژه  بحران های نوظهور، انکار و تقلیل  و تخفبف نقش رسانه ها  در مخاطرات و بحران ها  و اطلاع رسانی دیرهنگام، نامناسب و  متعارض، بحران  زا و اعتماد زدا  است.

وی  افزود: یکی  اشکالات پرتکرار  و  همیشگی در بحران ها از جمله  زلزله ازگله،  اعتراضات و شورش های بنزینی  آبان 1398  و حمله سایبری 5 آبان 1400،  اظهار نظرهای افراد مختلف و   تعارض در اطلاع رسانی  است.

نصرالهی با تشریح نتایج تحقیقات  خود در مورد  آتش سوزی های مجتمع های پتروشیمی در سال 95  گفت: فقط در 6 ماهه اول سال  95،  دوازده آتش سوزی  در پتروشیمی ها  اتفاق افتاد و بررسی های من نشان داده است بیش از 20  مرجع از نماینده  گان مجلس، استاندار  و  فرماندار در مورد یک موضوع  تخصصی  اطلاع  رسانی متعارض  داشتند .

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی  تصریح کرد: تعارض  در اطلاع رسانی در بحران ها،  تعرض به امنیت روحی و روانی مردم است و باید در حوادث و بحران ها، سخنگوی  متخصص و مرتبط،  با درک آرایش جدید رسانه‌ای  و نیاز مردم و رسانه ها به اطلاعات و اخبار،  وقایع را  مسئولانه و بموقع  اطلاع رسانی کند.

وی در پایان با اشاره به تعدد و تنوع بازیگران رسانه‌ای، خروج  کنشگری رسانه ای از انحصار و  شیوه ها و ابزاری های پیچیده  مدیریت پیام، اظهار کرد: موفقیت در مدیریت مخاطرات و بحران‌ها  به درک تحولات رسانه ای، تغییر مصرف  و منابع رسانه ای مردم، پررنگ شدن نقش شبکه های اجتماعی بموازات کم اثر شدن  نقش رسانه های سنتی  و داشتن برنامه استراتژیک با توجه به پدیده ارتباط جمعی شخصی است.

گفتنی است، نصراللهی  در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسان همچنین  مدل بومی مدیریت بحران  و بایسته ها و نبایسته‌های  آن در  مراحل مختلف  برای  مدیران روابط عمومی شرکت‌های پالایشی و تابعه  تشریح کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =