به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکبر نصراللهی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی در پالایشگاه لاوان اظهار کرد: روابط عمومی ها هم از بحران ها اثر می گذارند و هم از آنان اثر می پذیرند بنابراین فراز و فرود و نتایج حاصل از بحرانها تا حد بسیار زیادی، تابع عملکرد روابط عمومیها، نوع رویکردها و راهبردهای اتخاذ شده و نحوه مدیریت رسانه ای بحران است.
وی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در مورد افزایش مصرف سوخت، توجه همزمان به واقعی کردن قیمت سوخت و استاندارسازی خودروها و هزینه 50 تا 60 درصدی هزینه جایگاهدار، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل گفت: روابط عمومی ها باید با استفاده بموقع، هنرمندانه و حداکثری از ظرفیت های رسانه ها و پرداخت روندی، موضوعات راهبردی سوخت را برای مردم، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان توصیف و تبیین و عواقب بی توجهی یا کم توجهی به این موارد را تشریح کنند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفه ای تحول و ایجاد اجماع در مورد مدیریت سوخت و مصرف بهینه آن را به تشکیل ائتلاف راهنما متشکل از مسئولان و رسانه ها، انتقال چشم انداز به ذی نفعان، توجه منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع، جلب همکاری و مشارکت مردم و ایجاد پیروزی های کوتاه مدت مشروط دانست و گفت: در صورت تدوین و اجرای الگوی استراژیک رسانه ای، داشتن پیوست رسانه ای در موضوعات راهبردی و داشتن روایت اول می توان از تبدیل مخاطرات سوخت به بحران جلوگیری کرد.
نصراللهی همچنین با هشدار به روابط عمومی ها و رسانهها در پرداخت به موضوعات کلان ملی مثل سوخت گفت: ادامه رویکرد های رویدادی، کمی و سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی در پوشش رسانه ای انرژی، طرح مشکل به جای حل مشکل، تاخیر در شروع و تعجیل در پایان، غلبه شعارمحوری بر تحلیل محوری، مخاطرات تولید و مصرفت سوخت را به بحران تبدیل خواهد کرد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با نقد عملکرد مسئولان در بحران ها بیان کرد: غفلت مسئولان از مخاطرات و بحران های کشور بویژه بحران های نوظهور، انکار و تقلیل و تخفبف نقش رسانه ها در مخاطرات و بحران ها و اطلاع رسانی دیرهنگام، نامناسب و متعارض، بحران زا و اعتماد زدا است.
وی افزود: یکی اشکالات پرتکرار و همیشگی در بحران ها از جمله زلزله ازگله، اعتراضات و شورش های بنزینی آبان 1398 و حمله سایبری 5 آبان 1400، اظهار نظرهای افراد مختلف و تعارض در اطلاع رسانی است.
نصرالهی با تشریح نتایج تحقیقات خود در مورد آتش سوزی های مجتمع های پتروشیمی در سال 95 گفت: فقط در 6 ماهه اول سال 95، دوازده آتش سوزی در پتروشیمی ها اتفاق افتاد و بررسی های من نشان داده است بیش از 20 مرجع از نماینده گان مجلس، استاندار و فرماندار در مورد یک موضوع تخصصی اطلاع رسانی متعارض داشتند .
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تعارض در اطلاع رسانی در بحران ها، تعرض به امنیت روحی و روانی مردم است و باید در حوادث و بحران ها، سخنگوی متخصص و مرتبط، با درک آرایش جدید رسانهای و نیاز مردم و رسانه ها به اطلاعات و اخبار، وقایع را مسئولانه و بموقع اطلاع رسانی کند.
وی در پایان با اشاره به تعدد و تنوع بازیگران رسانهای، خروج کنشگری رسانه ای از انحصار و شیوه ها و ابزاری های پیچیده مدیریت پیام، اظهار کرد: موفقیت در مدیریت مخاطرات و بحرانها به درک تحولات رسانه ای، تغییر مصرف و منابع رسانه ای مردم، پررنگ شدن نقش شبکه های اجتماعی بموازات کم اثر شدن نقش رسانه های سنتی و داشتن برنامه استراتژیک با توجه به پدیده ارتباط جمعی شخصی است.
گفتنی است، نصراللهی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسان همچنین مدل بومی مدیریت بحران و بایسته ها و نبایستههای آن در مراحل مختلف برای مدیران روابط عمومی شرکتهای پالایشی و تابعه تشریح کرد.
انتهای پیام/
نظر شما