رتبه‌بندی معلمان و چند سوال

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی گفت: نامزدهای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش از قطعی شدن رتبه بندی معلمان سخن می‌گفتند و میراث دار وعده دادن درباره رتبه‌بندی معلمان از وزرای پیشین شده بودند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محی‌الدین بهرام محمدیان  با بیان اینکه "یکی از شگفتی‌های برخی تصمیم‌گیران و مسئولان، اندیشیدن پس از اقدام و عمل است " اظهار کرد: برخی ابتدا دست به انجام کاری می‌زنند و سپس فکر می‌کنند که چه گفته‌اند، چه کرده‌اند و تبعات یا مزایای تصمیم‌شان چه بوده است.

وی با اشاره به اینکه "در ماه‌های اخیر خبر بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس، گوش فلک را کر کرده بود"، به تلاش‌های برخی تشکل‌های سیاسی برای گل آلود کردن این آب که بعضا منجر به اعتراضات و تجمع‌هایی در کف خیابان شد نیز اشاره کرد و گفت: شماری از نمایندگان مجلس نیز برای محبوب شدن خود در میان معلمان، چنان ایده‌پردازی و طراحی می‌کردند که گویا کار تمام شده است و آنها مبتکر این کار بوده‌اند و گاهی نیز با پیگیر اصلی در کمیسیون شاخ به شاخ می‌شدند.

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نامزدهای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش نیز از قطعی شدن رتبه بندی سخن می‌گفتند و میراث دار وعده دادن درباره رتبه‌بندی معلمان از وزرای پیشین شده بودند که در سال‌های گذشته هرگز محقق نشده بود. دولت نیز سوی دیگر ماجرا بود که تلاش کرد تا هم جو مطالبات را آرام کند و با فرصت گرفتن وضعیت، بودجه‌ی خود را سامان دهد و با تأخیر انداختن تصویب قانون، سال ۱۴۰۰ را بگذارند.

محمدیان با بیان اینکه اخیرا شورای نگهبان در یک بخش بر این قانون مصوب، چند اشکال و ابهام وارد کرده و در بخش دیگر چند ایراد گرفته که مغایر قانون اساسی است و در نهایت ضمن عودت قانون به مجلس، خواستار اصلاح و رفع ابهام از مصوبه برای اظهار نظر شورا شده است گفت: در اینجا سوالی مطرح می شود مبنی بر اینکه آیا دولت و مجلس با عرف و شرایط لایحه نویسی و تصویب قانون آشنایی ندارند که در یک لایحه دو صفحه‌ای، دو صفحه مغایر قانون اساسی و جملات مبهم نوشته و تصویب کرده‌اند؟.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش چه نقشی در تدوین و تصویب این قانون ایفا کردند؟ این همه یال و کوپال و بودجه و اعتبارات و نیروی انسانی و تجهیزات و ادعای علمی این مراکز برای مردم چه فایده‌ای دارد؟ اعتباراتی که از بودجه عمومی و مالیات اخذ شده از مردم صرف این مراکز علمی و پژوهشی می‌شود چه سودمندی داشته است که مجلس و دولت چنین قانونی را نوشته و تصویب کرده‌اند که در آینده هزینه بالاتری از آنچه برخی گمان می‌کنند بر کشور تحمیل می‌کند.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت همچنین با طرح این سوال که «چه کسی یا کسانی تلاش کردند توپ را از زمین خود به زمین دیگری بفرستند و نهایتاً در خاک شورای نگهبان بنشانند و بعد مدعی شوند که شورای نگهبان  با لایحه رتبه بندی مخالفت کرد؟ » گفت: آیا برای رها شدن یقه مسئولیت خود، باید شورای نگهبان را نشانه‌ این خطای استراتژیک کرد؟ برای شورای نگهبان به اندازه‌ی کافی جاهای دیگر هزینه تراشی کرده‌اند، مجلس چرا؟.

محمدیان از عدم حضور دبیر شورای نگهبان در جلسات مجلس با توجه به مفاد اصل ۹۷ قانون اساسی و همچنین آنچه " فضاسازی‌ها و حساسیت موضوع" خواند نیز گلایه کرد و گفت: بله، شاید در جواب بگویند تکلیف شورای نگهبان تذکر دادن در حین مذاکرات نیست، اما این حضور باعث می‌شود به جای ۲۰ روز صرف وقت جهت اعمال نظر و باقی ماندن ابهامات، از همان روز اول مانند لوایح دوفوریتی تذکر بدهند.

وی با بیان اینکه اگر مجلس مدعی کارشناسی در کار خود است و مطمئن است که آنچه تصویب کرده صلاح معلمان بوده است برای نهایی کردن، تصمیم خود را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کند گفت: اما اگر اینها بازی برای فرصت گرفتن و خسته کردن باشد، مرتکبین آن بدانند که اولا آتش این رفتار نسنجیده، دامن خود آنان را می‌گیرد و ثانیا دود این قبیل اقدامات به چشم مردم  می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 1126584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =