مردم به هشدارهای سازمان هواشناسی بی‌اعتماد هستند

کارشناس امداد و نجات و مدرس دانشگاه باتاکید بر اینکه مردم به اطلاعات سازمان هواشناسی اعتماد ندارد، گفت: این بی‌اعتمادی باعث می‌شود تا بسیاری از آنها گرفتار بهمن شده یا ساعات طولانی را در جاده‌ها گرفتار شوند.

مسلم صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به وقوع حوادث تلخ جانی و مالی در اثر ماندن مردم در برف، باران یا طوفان در جاده‌ها اظهار کرد: این بحران‌ها هر سال اتفاق می‌افتد و متاسفانه مسئولان نتوانسته‌اند با پیش‌بینی مناسب، این خسارات را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه مردم به هشدارهای سازمان آب و هواشناسی اعتماد ندارند، گفت: زمانی که سازمان آب و هواشناسی درباره شرایط آب و هوایی هشدارهایی برای وقوع طوفان یا مسدود شدن مسیرها در اثر سیلاب یا بارش برف می‌دهند، مردم باور یا اعتنا ندارند. 

کارشناس امداد و نجات ادامه داد: بی‌اعتمادی مردم به نظر کارشناسان هواشناسی باعث می‌شود تا بسیاری از آنها گرفتار بهمن شده یا ساعات طولانی را در جاده‌ها گرفتار شوند. متاسفانه حجم اخبار و اطلاعات نادرست درباره پیش بینی آب و هوا یا حجم بارش ها یا برف به قدری زیاد شده که مردم نسبت به این اخبار دچار نوعی بی‌اعتنایی شده‌اند. 

وی درباره راهکار برای کسب اعتماد مردم به اطلاعات پایگاه‌های هواشناسی تشریح کرد: به روز رسانی اطلاعات، دقت در پیش بینی‌ها، فرهنگ سازی در مردم برای استفاده از نظرات پایگاه‌های معتبر به این بازگشت اعتماد کمک بسیاری خواهد کرد.

صفایی مطرح کرد: بی توجی مردم به هشدارهای سازمان هواشناسی باعث می‌شود نیروهای خدمتگذار مانند گروه‌های امداد و نجات یا پلیس راهور موظف به انجام فعالیت‌هایی ‌شوند که در آن تجربه‌ای ندارند. در نتیجه هر دو جریان گرفتار با بحران یعنی مردم و گروه‌های نجات دچار مشکل شوند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه نیروهای گروه‌های امداد و نجات هیچ زمانی به علت مسائل سیاسی به مردم دروغ نمی‌گویند یا قصد آسیب زدن به آنها را ندارند، گفت: این نیروها به عنوان بازوهای اجرایی سازمان مدیریت بحران کشور محسوب می‌شوند و در وقوع حوادث تلخ در اثر تصمیمات نادرست مدیریتی یا عدم مدیریت یا پیش‌بینی بحران نقشی ندارند. 

 عدم انتقال تجربه در مدیریت بحران

وی مطرح کرد: سال‌ها فردی به عنوان مدیر، متخصص و کارشناس در حوزه مدیریت بحران فعالیت می‌کند و تجربه‌های عملیاتی بسیاری را کسب می‌کند؛ اما به علت تغییر سیاست‌ها یا دولت‌ها این افراد کنار گذاشته می‌شوند. 

صفایی با انتقاد از نبود انتقال تجربه در حوزه مدیریت بحران کشور عنوان کرد: متاسفانه کارشناسان و افراد با تجربه در جریان تغییر و تحول در عرصه مدیریت، تغییر می‌کنند. در نتیجه تجارب این افراد به نیروهای جدید و جوان انتقال پیدا نمی‌کند. به این معنا که افرادی که از حوزه مدیریت بحران یا گروه‌های امداد و نجات می‌روند، تجارب سالها خدمت را نیز با خود می‌برند.

این استاد دانشگاه پیام نور  با بیان اینکه تجربه‌های شخصی افراد در مدیریت بحران اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: زمان در مدیریت بحران یا نجات افراد گرفتار در برف و طوفان بسیار حائز اهمیت است و افراد با تجربه ضمن حفظ خونسردی خود، زمان را از دست نمی‌دهند و مناسب‌ترین راهکار و انتخاب را دارند.

وی سیستم امداد و نجات کشور را مجهز به علم روز دنیا دانست و گفت: تا زمانی که علم در کنار تجربه قرار نگیرد، نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد و زمانی که تجربه انتقال پیدا نکند این علم نیز کارایی لازم را ندارد. البته انجام برخی از عملیات‌ها نیازمند تجهیزاتی است که متاسفانه به علت تحریم‌ها و مسائل دیگری این تجهیزات در کشور موجود نیست. 

صفایی در پایان خاطرنشان کرد: عدم مدیریت بحران، نبود تفکر کاربردی  برای استفاده از تجهیزات مناسب با نوع عملیات باعث می‌شود نیروهای متخصص نتوانند به خوبی به مردم کمک رسانی کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1126593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =