فلج شدن مدیریت‌ پژوهشی دانشگاه‌ها با شیوع کرونا/ صنعت امروز، روش آموزشی دانشگاه‌های ایران را نمی‌پذیرد

دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان معتقد است که شیوع کرونا مدیریت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها را فلج کرد؛ چون امکان برقراری ارتباط با دانشجویان وجود نداشت و فقط تلاش‌هایی به صورت موردی و استادمحور انجام می‌شد.

مهدی نورمحمدی سیگارودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که تعطیلی ۲ ساله دانشگاه‌ها سبب شده است که برخی دانشجویان اصلا دانشگاه را نبینند، اظهار کرد: این موضوع و مجازی شدن آموزش‌ها، شدیدا به سطح علمی دانشجویان لطمه زده است.

دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان با اشاره به این که عملا در دوران شیوع کرونا، پژوهش‌محوری وجود نداشت و آموزش‌محوری غالب بود، افزود: پژوهش‌محوری به خصوص برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، نیازمند ارتباط دانشجویان با استادان و محیط دانشگاه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضور فیزیکی نداشتن دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه، سبب شد که حتی پژوهش‌ها هم به صورت تئوری انجام ‌شوند و نیاز جامعه و صنعت، جایگاهی در پژوهش‌های دانشگاهی نداشته باشند.

نورمحمدی با تصریح بر این که دانشگاه نسل چهارم به دنبال رفع نیازهای جامعه است، گفت: شیوع کرونا مدیریت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها را فلج کرد. چون امکان برقراری ارتباط با دانشجویان وجود نداشت و فقط تلاش‌هایی به صورت موردی و استادمحور انجام می‌شد.

دبیر کانون همیاران مرکز مشاوره دانشگاه گیلان با تاکید بر این که تدریس مجازی در مقایسه با تدریس حضوری از نظر کیفیت آموزشی در همه کشورها ضعیف‌تر است، یادآور شد: اگر آموزش مجازی یک سال دیگر ادامه پیدا کند، در آینده، نسلی از فارغ‌التحصیلان وارد جامعه می‌شوند که حتی دانش پایه رشته‌شان را هم نمی‌دانند.

بیشتر مشکلات در دوران کرونا برای دانشجویانی است که بومی دانشگاه محل تحصیل خود نبوده‌اند

وی با بیان این که دانشجویی که تنها آموزش مجازی را تجربه کرده‌است، بدون شک در آینده با بحران روبرو خواهد شد، افزود: بیشتر مشکلات در دوران کرونا برای دانشجویانی است که بومی دانشگاه محل تحصیل خود نبوده‌اند.

نورمحمدی با اشاره به این که ارتباط دانشگاه و صنعت حتی پیش از کرونا و در زمان آموزش حضوری هم ضعیف بود، گفت: این ارتباط پس از مجازی شدن آموزش‌ها، به کلی از بین رفت. تا جایی که من اطلاع دارم این مشکل منحصر به دانشگاه گیلان نیست و در همه دانشگاه‌های کشور وجود دارد.

مدیران آموزشی فاقد تفکر دانشگاه برای جامعه هستند

دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان با تصریح بر این که مدیران آموزشی کشور، شعارمحور هستند و تفکر دانشگاه برای جامعه را ندارند، یادآور شد: کرونا هم مزید بر علت شد و این مشکل را دو چندان کرد.

وی با تاکید بر این که متد آموزشی دانشگاه‌های ایران پیش از انقلاب تاکنون، هیچ تغییری نکرده است، افزود: صنعت امروز، متد آموزشی دانشگاه‌های ایران را نمی‌پذیرد. چون صنعت اهمیتی به مدرک نمی‌دهد و نیرویی را می‌پذیرد که مهارت داشته باشد. در حالی که دانشگاه، دانشجویان را علم‌محور پرورش می‌دهد؛ اما صنعت، نیروی مهارت‌محور می‌خواهد.

نومحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: درصد بسیاری از دانشجویان مجبورند به شغل‌های غیرمرتبط یا آزاد رو بیاورند، چون دانشگاه‌ها، نیروی مهارت‌محور تربیت نمی‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =