زمان حضور دانش آموزان در مدارس مشخص شد

مسئولان آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد کرونا، عزم خود را جزم کردند تا آموزش‌ دانش‌آموزان را به صورت حضوری برگزار کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مسئولان آموزش و پرورش با هماهنگی ستاد کرونا، عزم خود را جزم کردند تا آموزش‌ دانش‌آموزان را به صورت حضوری برگزار کنند. وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرده است که مدارس آماده بازگشایی هستند.

البته ناگفته نماند که در این شرایط برخی از کارشناسان حوزه سلامت در گفت‌وگوهای مختلف، نسبت به شیوع سویه اُمیکرون با بازگشایی مدارس هشدار دادند و این موارد موجب نگرانی برخی خانواده‌ها شده است. شاید در این زمینه بهتر باشد که مسؤولان وزارت بهداشت شفاف‌سازی کنند تا نگرانی خانواده‌ها نیز برطرف شود.

در این مطلب در نظر داریم تا سؤالاتی را مطرح کنیم و آموزش و پرورش را دعوت می‌کنیم تا به این پرسش‌ها پاسخ دهد. سؤال اول این است که اصلا قرار است چه زمانی مدارس بازگشایی شود.

* نحوه تشکیل کلاس‌های درس مبهم است

علی‌اصغر محمدی کارشناس تعلیم و تربیت در این خصوص گفت: «زمان بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در سر کلاس‌های درس و نحوه تشکیل کلاس‌های درس مبهم است و دانش‌آموزان و خانواده‌ها سردر گم هستند. مسؤولان هم دوپهلو حرف می‌زنند. بر آموزش‌های حضوری تأکید دارند اما به صراحت زمان بازگشایی مدارس را اعلام نمی‌کنند».

در واپسین روزهای دی ماه امسال سرپرست دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش با ارسال  بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، بر توسعه آموزش‌های حضوری و ارائه آموزش و تدریس در محیط کلاس، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و  بهره‌مندی از امکانات موجود مدرسه تأکید کرد.

براساس این بخشنامه، حضور مدیران، معاونان و سایر کارکنان در مدرسه، طبق برنامه هفتگی الزامی است و آموزش و تدریس باید از محیط کلاس ارائه شود. همچنین رعایت جدول زمان‌بندی آموزش حوزه‌های یادگیری براساس برنامه درسی مصوب در این بخشنامه مورد تأکید است.

پیش‌تر و در واپسین روزهای دی ماه امسال، وزیر کشور و رئیس ستاد مقابله با کرونا در نشستی با وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناروی، تأکید کرده که به منظور تقویت نظام آموزشی کشور باید مدارس و دانشگاه‌های کشور هرچه سریع‌تر بازگشایی شوند. احمد وحیدی گفته که ادامه تعطیلی مراکز علمی و آموزشی به آینده علمی کشور آسیب می‌زند و برای همین باید مقدمات بازگشایی مدارس با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم شود.

البته همه مسؤولان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت دانش‌آموزان تاکید می‌کنند ولی دستورالعمل‌های جدید را به طور دقیق و کامل برای خانواده‌ها اعلام نکردند.

* ابهام در زمان آغاز آموزش حضوری

محمدی اظهار کرد: «تاکنون بسیاری از مسؤولان و تصمیم‌گیران بر حضوری شدن آموزش در مدارس تأکید می‌کنند، اما هیچ یک به صراحت از زمان آغاز حضوری شدن آموزش‌ها سخن نمی‌گویند که این موضوع بر ابهامات افزوده است. مشخص نیست که مدارس دقیقا از چه زمانی بازگشایی کامل می‌شوند».

وزیر آموزش و پرورش در نشست با وزیر کشور با موضوع بررسی بازگشایی مدارس گفته که برای نجات آموزش کشور کلاس‌ها حضوری شود. برگزاری حضوری کلاس‌ها در مدارس یک ضرورت است و باید برای نجات آموزش کشور این اتفاق در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

نکته مهم اینکه وزیر آموزش و پرورش با وجود تاکید بر حضوری شدن کلاس‌ها در نشست با وزیر کشور، هیچ اشاره‌ای به زمان بازگشایی مدارس نکرده است تا همچنان بر ابهامات اضافه شود.

به نظر می‌رسد هیچ مقامی نمی‌خواهد مسئولیت حضوری شدن مدارس و احیانا عواقب آن را بپذیرد و به همین علت دانش‌آموزان و خانواده‌ها بلاتکلیف هستند.

سرویس مدارس؛ از هزینه تا ساماندهی 

محمدی کارشناس تعلیم و تربیت به سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: «با توجه به عزم مسؤولان در خصوص بازگشایی مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان برای آمد و شد از سرویس استفاده می‌کنند که هفته گذشته اعلام شد موضوع برقراری سرویس مدارس به انجمن‌های اولیا و مربیان ابلاغ شده است».

وی اضافه کرد: «در باره سرویس دانش‌آموزان چند نکته وجود دارد، مهم‌ترین نکته هزینه‌ سرویس و تعداد دانش‌آموزی که با توجه به بحث کرونا و الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر خودرو می‌تواند جابه‌جا کند. البته باید توجه داشت که اگر همه دانش‌آموزان به مدرسه بروند هزینه با مثلا زوج و فرد شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس تفاوت خواهد داشت».

آموزش غیرحضوری؛ فراموشی یا ادامه داشتن

محمدی تصریح کرد: «با مطرح شدن بحث بازگشایی مدارس و تاکید بر آموزش‌های حضوری دانش‌آموزان، این پرسش بی پاسخ مانده است که سرانجام آموزش‌های آنلاین و غیرحضوری چه می‌شود؟ آیا برای دانش‌آموزانی که توانایی حضور در مدرسه را ندارند چاره‌ای اندیشیده شده است؟»

نحوه حضور دانش‌آموزان

این کارشناس تعلیم و تربیت تصریح کرد: «نکته‌ای که مسؤولان با به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند بحث تراکم دانش‌آموزی، به خصوص در کلانشهرهاست. برای مثال در برخی مناطق تهران و شهرستان‌های استان تهران تراکم دانش‌آموزی بالای ۴۰ نفر است».

وی ادامه داد: «آیا با توجه به وضعیت کرونا، باید همه دانش‌آموزان هر روز در مدرسه حضور پیدا کنند، یا اینکه دانش‌آموزان به روشی دیگری مثلا روزهای زوج یا فرود در مدرسه حضور خواهند داشت».

* آمادگی بهداشتی مدارس برای حضور دانش‌آموزان

موضوع دیگری که مسؤولان در حضوری شدن آموزش‌ها باید رعایت کنند، رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است. آیا هم اکنون تمام مدارس به امکانات بهداشتی مجهز هستند؟ چه تعداد سرویس‌های بهداشتی، دستشویی‌ها و آبخوری‌ها نیاز به تعمیر دارند؟

از طرفی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مدارس، تمهیداتی اندیشیده شده است؟

محمدی گفت: «بیم آن می‌رود که مسائل بهداشتی به طور کامل در مدارس رعایت نشود. مهم‌تر از همه رعایت فاصله اجتماعی بین دانش‌آموزان است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد».

براساس بخشنامه ابلاغی وزارت بهداشت، در بازگشایی حضوری مدارس، ضروری است افزون بر تهویه مناسب کلاس‌های درس، فاصله دانش‌آموزان از همدیگر باید حداقل ۱.۵ متر باشد و تمام دانش‌آموزان ماسک و واکسن زده باشند. همچنین رعایت بهداشت فردی برای دانش‌آموزان ضروری است که در این زمینه خانواده‌ها باید این امر را آموزش دهند.

پیگیر هستیم تا این پاسخ‌ها را از مسؤولان آموزش و پرورش بگیریم و در این خصوص برای خانواده‌ها شفاف سازی کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1126665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =