بلاتکلیفی مشتریان سایپا/ ماجرای ادامه طرح‌های پیش‌فروش خودرو چیست؟

در شرایطی که بسیاری از مشتریان سایپا هنوز نتوانسته‌اند خودروی پیش‌خرید شده خود را دریافت کنند، این شرکت باز هم به وعده عرضه خودرو از طریق طرح‌های پیش‌فروش ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، چیزی جز ناچاری نیست که متقاضیان خودرو را به سمت کارخانه‌های داخلی می‌کشاند. یک مقایسه قیمتی کافی است تا مشخص شود کسی در نهایت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون موجودی برای خرید خودرو دارد، راهی ندارد جز اینکه سراغ دو خودروسازی اصلی یعنی سایپا و ایران خودرو برود. اینکه از ناچاری صحبت می‌کنیم دقیقا به دلیل پایین بودن کیفیت خودروهایی است که ارائه می‌شود. شاهد آن هم تصادف زنجیره‌ای اخیر و باز نشدن ایربگ نزدیک به ۵۹ خودروست.

اما مخاطب وقتی از سر ناچاری و به دلیل گرانی خودروهای غیرایرانی به سمت خودروسازان داخلی می رود، تازه با مانع تازه ای روبرو می شود: تناسب نداشتن قیمت و کیفیت خودرو.

قیمت خودرو روزگاری از ۲۰ میلیون تومان آغاز می‌شد. یعنی همان زمانی که رئیس‌جمهور در قاب تلویزیون گفت که «خودرو کیلویی چند؟» و قیمت به یکباره خودش را به سمتی کشاند که متقاضی حتی به گرد پایش هم نمی‌رسد.

فشار دوجانبه تورم به مردم

در طول چند سال گذشته قیمت‌گذاری خودرو طبق دستور شورای رقابت و بر اساس فرمولی بود که تورم را لحاظ می‌کرد. یعنی اگر بخواهیم از سمت مصرف‌کننده به ماجرا نگاه کنیم، تورم از یک طرف خودش را در سفره مردم به رخ می‌کشید و از طرف دیگر هم روی قیمت خودرو. سرعت قیمت خودرو به حدی بود که تنها چاره برای مردم، شرکت در طرح‌های پیش‌فروش بود. هرچند که بعد از مدتی شورای رقابت کنار گذاشته شد اما قیمت‌گذاری دستوری به روال قبل ادامه داشت.

حالا افرادی که تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای خرید خودرو کنار گذاشته بودند، همین رقم را به عنوان پیش‌پرداخت شرکت در طرح‌های خودرویی هزینه می‌کردند. امیدشان هم این بود که بتوانند با توان اندک خود قدری به خرید خودرو نزدیک شوند.

از طرفی هم خودروسازان با مشکلات زیان انباشته مواجه بودند که همین مساله تعهد آنها به تحویل خودرو را کم می‌کرد. البته همین چند وقت قبل هم صحبتی در خصوص احتکار خودرو در انبارهای شرکت‌های خودروسازی مطرح شد که ابهام‌های موجود را بیشتر کرد. بخشی از این احتکار مربوط به خودروهای ناقص و باقیمانده در کف کارخانه بود که به دلیل نبود قطعه، به دست مشتری نرسیده است.

اما نکته‌ای که در این میان قابل توجه است، ادامه طرح‌های پیش فروش خودرو در شرایطی است که بسیاری از مردم با پیام کمبود خودرو مواجه هستند. یعنی از یک طرف به متقاضیانی که پیش از این ثبت نام کرده‌اند گفته می‌شود که خودرو نداریم و از طرف دیگر هم دوباره طرح‌های ثبت‌نامی اجرا می‌کنند.

معلوم نیست چه زمانی خودرویمان را تحویل می‌دهند

در این وضعیت که به ظاهر فشاری دو طرفه به مردم و خودروسازان وارد می‌شود، پرسش‌های بسیاری درباره فعالیت خودروسازان مطرح است که هیچ پاسخی برای آن ارائه نشده است. صحبت با متقاضیان خودرو که در صف مانده‌اند، ابهامات ماجرا را دوچندان می‌کند.

یکی از افرادی که از سال قبل برای خرید ساینا به صورت پیش خرید اقدام کرده و هنوز موفق به دریافت آن نشده، به ایسکانیوز می‌گوید: «برای ثبت‌نام ساینا در ۲۷ آذر ۹۹ مبلغی حدود ۴۷ میلیون که ۶۰ درصد پول خودرو بود را واریز کردیم. در آن زمان ساینا قیمتی معادل ۷۵ میلیون تومان بود. گفتند یک ساله تحویل می‌دهند. یعنی باید آذر ۱۴۰۰ تحویل می‌دادند. گفتیم شاید تاخیر یک ماهه داشته باشد و کمی صبر کردیم. اما همچنان که وارد ماه بهمن شدیم، هیچ دعوت نامه‌ای برایمان ارسال نشده. گفتند آخر دی ماه دعوت نامه ارسال می‌شود.»

وی عنوان می‌کند:« البته می گفتند شاید هم ارسال نشود و به بهمن موکول شود. بعد از اینکه دعوت‌نامه بیاید، ۵ روز وقت داریم که باقی وجه را بریزیم. بعد از آن، ۳۰ روز کاری برای تحویل خودرو زمان می‌برد. از طرفی قیمت ساینا از ۷۵ میلیون در آن زمان به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است. حتی نمی‌دانیم چقدر باید پول بدهیم و چه افزایش قیمت‌هایی اعمال شده است.»

وی عنوان می‌کند:« در پنل کاربری سایپا هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. هیچ چیز مشخص نیست. یعنی حتی نمی‌دانیم چه تاریخی تحویل می‌گیریم یا چقدر قرار است دوباره واریز کنیم. داخل پنل هیچ اطلاعاتی نیست. فقط تاریخچه پرداخت و اطلاعات شخصی است. یعنی حتی فکر نمی‌کنم در ۳۰ روز کاری خودرو تحویل بدهند. سردرگمی اذیت‌کننده است. وقتی با پشتیبانی سایپا تماس می‌گیریم، همیشه ۱۵ تا ۱۶ نفر پشت خط هستند و پاسخگویی درستی ندارند.»

متقاضی دیگری که برای خرید کوئیک – خودروی دیگر شرکت خودروسازی سایپا – ثبت‌نام کرده، می‌گوید:« چند ماه قبل برای کوئیک ثبت‌نام کردیم. فروش فوری تحویل ۳ ماهه بود. الان ۴.۵ ماه گذشته و هنوز تحویل نداده‌اند. کل پول را همان اول دریافت کردند. جوابی که نمایندگی داد این بود که ماشین نیست شاید شب عید تحویل دهیم. دقیقا مهر ماه برایمان فاکتور شد، ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت کردیم و هنوز هیچ خبری از تحویل خودرو نیست.»

 به گزارش ایسکانیوز، صحبت‌های متقاضیان سایپا در شرایطی است که همین چند روز قبل یعنی در ۳۰ دی ماه، دوباره یک پیش‌فروش برای محصولات سایپا اعلام شد. اگر گزاره اعلامی به مشتریان یعنی کمبود خودرو درست بود، دیگر امکان ارائه خودرو به مشتری وجود نداشت. یعنی مشخص نیست که چرا سایپا در شرایطی که دچار زیان انباشته و تاخیر در تحویل خودروهایی است که به مشتری متعهد شده، باز هم اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کند.

کد خبر: 1126675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =