معرفی بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع نفخ

احساس ورم در شکم و نفخ یکی از مشکلات شایعی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند. احساس درد و پری در شکم معمولاً بعد از غذا خوردن به شما دست می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احساس ورم در شکم و نفخ یکی از مشکلات شایعی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند. احساس درد و پری در شکم معمولاً بعد از غذا خوردن به شما دست می‌دهد. همچنین تغذیه ناسالم در ایجاد گاز در سیستم گوارشی شما بی‌تأثیر نبوده، پس بهتر است بدانیم برای کنترل آنچه باید کرد.

بیشتر بخوانید:

معرفی چند غذای مفید برای سرماخوردگی و آنفلوانزا

بهترین نوشیدنی‌ها برای رفع نفخ

دوغ کفیر؛ ضد نفخ قوی
مصرف لبنیات به‌خصوص شیر، باعث ایجاد نفخ معده می‌شود، اما دوغ کفیر یک پروبیوتیک قوی و پرخاصیت است که به بهبود نفخ کمک زیادی می‌کند. باکتری‌های مفیدی که در این نوشیدنی هست به فرایند هضم غذا کمک می‌کنند، پس بهتر است بعد از غذا یک لیوان دوغ کفیر بنوشید تا احساس سنگینی و درد معده نداشته باشید.

آب آناناس
فیبر ماده اصلی میوه و سبزی‌ها است که به‌طور کامل هضم نمی‌شود و فرآیند هضم غذا را کندتر می‌کند. فیبر در کنار فواید زیادی که دارد، ممکن است برای کسانی که سوءهاضمه دارند، مناسب نباشد. پختن یا آب‌گیری میوه و سبزی‌ها ایده‌های خوبی برای دریافت ویتامین این خوراکی‌های سالم هستند. فیبر طی فرآیند پختن نرم شده و هضم آن راحت‌تر می‌شود. البته باید گفت، برخی آب‌میوه‌ها به کاهش نفخ شما کمک می‌کنند مانند آب آناناس که آنزیم بروملین میوه آناناس به تجزیه پروتئین و هضم غذا کمک می‌کند.

آب نارگیل
برای خلاصی از شر نفخ و دل‌پیچه توصیه می‌کنیم یک نارگیل رسیده تهیه‌کرده و آبمیوه سالم و پرفایده آن را بنوشید. آب طبیعی نارگیل سرشار از الکترولیت است و تأثیر زیادی بر هضم و تنظیم اسید معده دارد. همچنین کلسیم، پتاسیم و کلرید موجود در آب نارگیل مایعات بدن را تنظیم می‌کنند، فشارخون را کنترل کرده و تولید گاز معده را کاهش می‌دهند.

آب
آب سالم‌ترین نوشیدنی در دنیا است که هیچ جایگزینی ندارد. برای رهایی از نفخ و گاز معده، آب بنوشید. کم‌آبی، مشکلات زیادی برای بدن به همراه دارد که نفخ شدید یکی از آن‌ها است. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در طول روز به فرآیند هضم غذا و کنترل باکتری‌های مفید سیستم گوارش شما کمک می‌کند.

بهترین عرق و دم‌نوش برای نفخ

نوشیدن عرقیات سنتی از قدیم برای درمان مشکلات گوارشی، به‌خصوص نفخ و دل‌پیچه رواج داشته و دارد. در اینجا چند نوع از این عرقیات و دم‌نوش‌ها را بررسی می‌کنیم.

عرق نعنا

عرق نعنا از معروف‌ترین عرقیات است چراکه نعنا باعث شل شدن عضلات معده، کاهش گرفتگی روده و رفع سوءهاضمه می‌شود. این گیاه ماده ضدالتهاب قوی دارد که ورم معده را کاهش می‌دهد و فرآیند هضم غذا را آسان می‌کند. نعنا همچنین خاصیت ضد یبوست داشته و دفع غذا را آسان می‌کند، بنابراین نوشیدن نصف فنجان عرق نعنا به کاهش درد و از بین بردن سنگینی معده بعد از غذا کمک می‌کند.

شربت زنجبیل و ختمی
مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی گل ختمی خشک‌شده، زنجبیل تازه و عسل طبیعی است. زنجبیل حاوی ترکیباتی به نام گینجرول است که خاصیت ضدالتهاب دارد. مواد داخل زنجبیل به هضم غذا کمک زیادی می‌کنند و باعث تجزیه ذرات غذا می‌شوند. گل ختمی هم پلی فنول‌هایی دارد که سیستم گوارش را آرام و مشکل را برطرف می‌کند.

شربت جعفری، رازیانه و لیمو
این شربت حاوی جعفری، رازیانه، لیمو و عسل است. جعفری باکتری‌های بد داخل شکم را از بین می‌برد و باعث می‌شود کبد ماده‌ای به نام صفرا تولید کند. این ماده به تجزیه چربی کمک می‌کند. رازیانه هم مانند انقباض عمل کرده و با آرام کردن عضله‌های شکم، دل‌درد را از بین می‌برد. به‌علاوه، کوئرستین داخل لیمو هم خاصیت ضدالتهاب دارد و اثربخشی این نوشیدنی را دوچندان می‌کند.

دم‌نوش برای نفخ و ورم معده

نوشیدنی‌های گرم جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ غذایی ما دارند، محبوب‌ترین آن‌ها هم چای سیاه است. بسیاری از شما بعد از خوردن یک غذای لذیذ و سنگین، تمایل دارید یک فنجان چای بنوشید که باید گفت نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه به دلیل کافئین بالا، باعث کم‌آبی و برهم زدن تعادل سیستم گوارشی شده و مشکلات گوارشی شمارا تشدید می‌کند. پس دم‌نوش‌ها بهترین جایگزین برای قهوه و چای هستند.

 دم‌نوش زنجبیل و نعنا

 این دم‌نوش در بین انواع دم‌نوش‌ها بیشترین فایده را برای شما دارند. زنجبیل دشمن سرسخت التهاب و ورم است، پس یک فنجان دم‌نوش زنجبیل باکمی عسل، معده شمارا آرام می‌کند.

دم‌نوش زردچوبه

 به کاهش نفخ، التهاب روده و سم‌زدایی کبد کمک می‌کند.

 دم‌نوش آویشن و زیره

برای تهیه این دم‌نوش آویشن و زیره را با یک فنجان آبجوش مخلوط‌کنید و آن را بافاصله حداقل یک ساعت قبل از غذا بنوشید تا هم اشتهای شمارا کم کند و هم به فعالیت باکتری‌های مفید در هضم غذا کمک کند.

داشتن تغذیه سالم و درست و درکل سالم خوری یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌تواند به هضم بهتر غذا و جلوگیری از ایجاد نفخ و ورم معده کمک کند. اینکه بدانیم مصرف چه مواد غذایی و یا میوه‌هایی در سیستم گوارشی اختلال ایجاد کرده و باعث اذیت می‌شود، از بروز مشکل جلوگیری می‌کند. داشتن برنامه غذایی سالم مستلزم دانستن خواص و فواید انواع مواد غذایی و زمان درست مصرف آن‌ها است که این حجم از اطلاعات را معمولاً متخصصین تغذیه به ما می‌دهند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1126694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =