خودشناسی، اولین رویکرد تحولی دانشگاه آزاد اسلامی است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای تبیین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برنامه اول، خودشناسی است و باید بدانیم که این دانشگاه باعظمت چه امکانات و توانمندی‌هایی دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح‌الله دهقانی‌ فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تخصصی تبیین سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد ملی گام دوم دانشگاه با مرور تاریخچه حضور این دانشگاه در عرصه آموزش عالی کشور و تقسیم‌بندی آن به چند دهه مختلف گفت: مهم‌ترین اصل در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت انسان بوده و معتقدم هر آنچه امروز در این دانشگاه وجود دارد ازجمله آزمایشگاه، کارگاه، فناوری‌های مختلف، مراکز رشد و فناوری برای تربیت انسان‌ است و باید پای بند آن باشیم.

وی افزود: بشر نیاز به پیشرفت دارد و همین امر به آموزش بازمی‌گردد زیرا دومین نیاز اساسی بشر در زندگی آموزش است و این برای هر انسانی نیاز طبیعی و قطعی بوده و هیچ‌وقت آموزش تعطیل نمی‌شود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: قبل از انقلاب وجود دانشگاه بر مبنای معیارهای امروزی نبود و دانشگاه‌ها بسیار محدود بودند. در آن زمان هر کسی به دانشگاه وارد می‌شد بدون شک صاحب شغل شده و آموزش نیروی انسانی دیوان‌سالاری بود، اما پس از انقلاب و با جمهوری شدن نظام مملکت، وزارتخانه‌های متعدد، تشکیلات اداری و سازوکارهای وسیع در کشور ایجاد و با وقوع جنگ و پس از آن دوران بازسازی نیاز به راه‌اندازی دانشگاه‌های بیشتر برای تربیت انسان‌های تحصیل‌کرده احساس شد که در آن زمان امکانات ایجاد این دانشگاه‌ها وجود نداشت و مرحوم آیت الله هاشمی با هوشمندی نیاز را شناسایی و پس از مشورت با امام راحل و تأیید ایشان دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس و امروز در آستانه ۴۰ سالگی این دانشگاه بین‌المللی و مطرح هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت تغییر نسل در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «پیتر دراکر» در سال ۲۰۰۲ مقاله‌ای نوشته و می‌گوید، «در ۳۰ سال آینده بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به بناهای یادبود تبدیل خواهند شد» و این تلنگری بود برای دانشگاه آزاد اسلامی تا با تغییر نسل از این مرحله گذر کند و این امر باید انجام می‌شد. اینجا بود که کارآفرینی مطرح و اینکه چرا باید آدمی تربیت کنیم که کارگر شود. باید آدمی تربیت کرد که بتواند کارفرما و کارآفرینی کند و در کنار کار او عده‌ای دیگر نیز نان‌آور شوند. در اینجا نسل سوم دانشگاه پا به عرصه وجود گذاشت.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: بازار و اقتصاد هوشمند است و امروز دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این مسئله و نیاز جامعه و خانواده‌ها نیازمند تغییر بوده؛ چراکه مجبوریم تغییر کنیم این انتظار جامعه از دانشگاه آزاد اسلامی است. بدون شک تأکید می‌کنم که دانشگاه تاپ نسل سوم کشور دانشگاه آزاد اسلامی است. سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در ۶۰ صفحه تنظیم شده که ۲۵ صفحه آن مستقیماً به حوزه فناوری و نوآوری مربوط بوده و آینده دانشگاه گواه مدعای ماست.

دهقانی‌فیروزآبادی خاطرنشان کرد: برای تبیین برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برنامه اول، خودشناسی است و باید بدانیم که این دانشگاه باعظمت چه امکانات و توانمندی‌هایی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =