دو راهی فروش دام یا ورشکستگی/ صدای دامداران به جایی نمی‌رسد

بحران نهاده‌های دامی در نقاط مختلف باعث شده تا بخشی از دامداران ناچار شوند دام‌هایشان را بفروشند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در یک چرخه سالم، نهاده‌های دامی باید به صورت ارزان و راحت به دست دامدار برسد، دام تغذیه شود و امکان عرضه گوشت به قیمت مناسب را فراهم کند. حالا تصور کنید یکی از این تکه‌های زنجیر قطع شود. در این صورت زنجیره تامین گوشت موردنیاز در نقاط مختلف کشور با مشکل روبرو خواهد شد.

این اتفاقی است که در چند سال گذشته، دامداران نقاط مختلف – از خراسان جنوبی و اردبیل گرفته تا کرمانشاه – به آن دچار شده‌اند. به صورت خاص در کرمانشاه، وضعیت بسیار وخیم است. کار به جایی رسیده که بسیاری از دامداران ناچار شده‌اند برای سیر کردن شکم دام، از سیب‌زمینی استفاده کنند. اگر خیلی خوش‌شانس باشند و نهاده‌های دولتی به دست‌شان برسد، تازه اول مشکلات است. خیلی‌هایشان می‌گویند که این نهاده‌ها برای رسیدن به وزن موردنظر و فروش، با چیزهایی مثل خاک‌اره پر شده است.

اما برخی هم آنقدر خوش شانس نیستند که دست‌شان به نهاده‌های دولتی برسد. ناچار می‌شوند نهاده‌های غیردولتی را به قیمت آزاد و چند برابر قیمت دولتی‌ها بخرند. در این میان، بخش زیادی از این کشاورزان به ورشکستگی رسیده‌اند. خیلی‌هایشان دام‌هایشان را فروخته‌اند و تنها چند دام محدود را برای تامین گوشت یا شیر موردنیاز خانواده خود نگه داشته‌اند. بسیاری‌شان معتقدند که دامدارکارت به کارشان نیامده و نتوانسته دردی از آنها دوا کند.

ورشکسته شده‌ایم

بهادر احمدی دامدار اهل روستای درکه استان کرمانشاه و یکی از کسانی است که قربانی گرانی نهاده‌های دامی شده و بخش زیادی از دام‌هایش را فروخته است.  وی به ایسکانیوز می‌گوید: من از معلولین کرمانشاه هستم و با وام اشتغال از بهزیستی کارم را راه انداختم. اما دو سال است که درگیر مساله نهاده‌های دامی شده‌ام. بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد دامداران در این منطقه ورشکسته شده‌اند. دو سال پیش قیمت نهاده حدود یک هزار و ۸۰۰ تومان بود. الان جو به حدود ۹ هزار تومان رسیده است. یونجه از ۳۰۰ به ۶ هزار تومان رسیده است. کاه قیمتی نداشت و در کل ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بود. الان به ۵ هزار تومان رسیده است. «دامدار کارت» هم موانع بسیاری دارد و خیلی مواقع تنها برای این مفید است که بتوان از روی آن وام گرفت.

وی عنوان می‌کند: الان حواله جهاد کشاورزی گرفتم اما یک ماه است که در نوبت مانده‌ام. معمولا خوراک دام گندم، جو، ذرت یا حتی کاه و سویا استفاده می‌کنیم. گاهی آنقدر نهاده نیست و نهاده دولتی کیفیت پایینی دارد که دام‌هایمان تلف می‌شوند. برخی مواقع نهاده‌ای که برای دام می‌گیریم، پوست برنج است که با خاک اره مخلوط شده و همین‌ها هم اگر به دست‌مان برسد، بازدهی دام‌هایمان را به شدت پایین می‌آورد. در واقع با وجود تمام تلاشی که برای گرفتن این نهاده‌های دولتی می‎‌کنیم، اگر به دستمان برسد هم کیفیت خیلی پایینی دارد.

در نهاده‌های دامی دولتی آجر می‌ریزند!

احمدی تاکید می‌کند که بخشی از دام‌ها به دلیل بی‌کیفیت بودن نهاده‌های دولتی تلف می‌شوند. او ادامه می‌دهد: یکی از آشنایانمان گوسفندش مرد و زمانی که شکم‌اش را باز کردند، دیدند که نهاده‌ها در روده‌اش جمع شده و دام را تلف کرده است. گاهی حتی خاک آجرهم توی این نهاده‌ها می‌ریزند تا وزن تحویلی را بیشتر کنند. اینکه اینقدر برای گرفتن نهاده دامی در صف مانده‌ایم به معنای بالا رفتن تقاضا نیست بلکه به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌های با قیمت آزاد است که باعث شده بیشتر دامداران به سمت دریافت نهاده با قیمت دولتی بروند.

این دامدار می‌گوید: اگر نخواهیم نهاده‌های دولتی بگیریم، باید از نهاده‌های آزاد استفاده کنیم. در این مورد هم از زمانی که مساله حذف ارز ۴۲۰۰ مطرح شد، این نهاده کمیاب شده است. برخی هم نهاده دارند اما در انتظار هستند که تکلیف ارز ۴۲۰۰ مشخص شود. در روستای ما حتی یک زن سرپرست خانوار که دام دارد، برای تهیه سبوس ناچار می‌شود به کارخانه مراجعه کند. افرادی هم که به صورت محلی نهاده‌ توزیع می‌کنند، یا قیمت را بالا می‌برند یا با جریمه‌های تعزیراتی مواجه می‌شوند. الان حواله برای حدود یک تن و ۸۰۰ کیلو نهاده گرفته‌ام که چیزی معادل کیلویی ۳ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورده. همین را بخواهیم آزاد بگیریم، کیلویی ۵.۵ تا ۶ هزار تومان است.

دو راهی فروش دام یا ورشکستگی/ صدای دامداران به جایی نمی‌رسد

احمدی عنوان می‌کند: گاهی دام را زنده می‌فروشیم چون برایمان به صرفه‌تر است. البته به قیمت اندک و حدود کیلویی ۹۰ هزار تومان برای گوسفند نر می‌فروشیم. دو سال قبل همین قیمت می‌فروختیم اما نهاده‌های دامی قیمت کمتری داشت. اگر از ما ارزان بخرند و ارزان به دست مصرف کننده برسد، راضی هستیم. اما همین قیمت وقتی به دست مصرف کننده می‌رسد، چند برابر می‌شود. تا چند روز قبل صادرات دام زنده به عراق باز بود و گوسفند کیلویی ۱۲۰ هزار تومان مشتری داشت. اما حالا بسته است. گاهی دامدار می‌بیند که به دلیل گران بودن نهاده‌های دامی برایش به صرفه نیست که دام را نگه دارد و به همین خاطر به صورت زنده صادر می‌کند.

این دامدار عنوان می‌کند: در حال حاضر بخش زیادی از دامداران دارایی خود را فروخته‌اند و اگر ۳۰ درصدی از این افراد هنوز به دامداری مشغول هستند، به این دلیل است که آذوقه موردنیاز را از قبل برای دام داشته‌اند. وضعیت دامداران کرمانشاهی بسیار وخیم است. بخش مهمی از گوشت کشور از طریق کرمانشاه تامین می‌شود و این مشکلات به دیگر استان‌ها هم منتقل خواهد شد. 

دام‌هایمان تلف می‌شوند

به گزارش ایسکانیوز، فروش دام‌ها بیشتر به این دلیل انجام می‌شود که هزینه‌های نگهداری از آنها زیاد شده و به فشار سرباری برای دامدار تبدیل می‌شود. گاهی نهاده‌های دامی کمیاب شده و بحران دامدار برای تغذیه دام تازه آغاز می‌شود.

ناصر پوراحسان از دامداران کرمانشاهی است که در چند ماه گذشته دام‌هایش را زیر قیمت فروخته است. او به ایسکانیوز می‌گوید: دام‌هایمان را به دلیل هزینه‌های بسیاری که داشت، با نرخ پایین و نصف قیمت فروختیم. نهاده‌های دامی گران است و به صرفه نیست. حتی اگر بتوانیم پیدا کنیم هم خوب است اما مشکل اینجاست که نهاده‌ها کمیاب و نایاب است. حتی در بسیاری موارد داخل این نهاده‌های دامی مواد بی‌کیفیت می‌ریزند. گاهی داخل آن ماسه می‌ریزند که فقط وزن آن برای فروش بالا برود. همین هم باعث شده تا بسیاری از دام‌هایمان با خوردن چنین خوراکی، تلف شوند.

وی عنوان می‌کند: دامدار کارت داریم ولی فایده‌ای برایمان نداشته است. تنها سه ماه یکبار برای هر گاو کمتر از ۳۰ کیلو نهاده می‌دهند. گندم و جو را هم گران می‌فروشند. با اینکه حدود ۳۰ سال دامداری داشتیم، تنها یک دام را برای شیر نگه داشتیم و بقیه را زیر قیمت فروختیم. همین هفته قبل سه تا را فروختیم چون به پول آن احتیاج داشتیم. پاییز هم چند دام دیگر را فروختیم. وضعیت دامداران در کرمانشاه بسیار وخیم است. آنهایی که دام‌هایشان را نگه داشته‌اند، بسیار اندک هستند. ۵ دام‌مان را ۲۰ میلیون فروختیم. حالا باید ببینیم تا چه زمانی دوام می‌آوریم.

به گزارش ایسکانیوز، مشکلات این چنینی تنها بخشی از آشفتگی‌هایی است که گریبان دامداران را گرفته است. از یک طرف معطلی‌های چند ماهه برای وصل شدن آنها به نهاده‌های دولتی و قیمت مناسب و از طرف دیگر، کیفیت نامناسب این نهاده‌ها باعث شده تا معیشت آنها به خطر بیافتد. ذکر این نکته ضروری است که مشکلات دامداران مختص یک استان نیست و کرمانشاه تنها یکی از نقاطی است که به عنوان یکی از مراکز تامین گوشت استان‌های دیگر، با چنین مشکلاتی روبرو شده است.

کد خبر: 1126822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      0 0
      بیچاره دامداران هرکس دراین کشور دزدی نکنه ازگرسنگی میمیره یاب شکست میشه