ریزش قیمت خودرو با تأیید واردات در مجمع تشخیص مصلحت / گام بعدی مجلس کیفیت محوری خودروی داخلی است

نایب رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اصرار نمایندگان مبنی بر لزوم واردات خودرو توضیح داد.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ با اشاره به طرح ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: ماده چهار این طرح با ایراد ارزی به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد که پس از آن اعضای کمیسیون صنایع جلساتی با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت و ان شاالله بتوانیم برای تنظیم بازار به میزانی که لازم است خودرو واردکنیم.

وی افزود: امروز خودروسازان تمام ظرفیت خود را هم به کار بگیرند باز هم 40 درصد بازار خالی است، حتی مصوبه تلفیق مبنی بر واردات 50 هزار خوردو در سال 1401 نیز فقط 3 درصد بازار را در بر می‌گیرد. پس خلأیی وجود دارد این است که برای تنظیم بازار به میزان لازم خورو وارد کشور شود.

نایب رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه امروز خودروهای خارجی هشت برابر قیمت واقعی در کشور به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: نقدینگی جامعه و دلالی به سمت خودرو رفته لذا با اصرار امروز مجلس بر مصوبه خود اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید کند، دلالی از حاشیه خودرو خارج می‌شود و تلاش این است که نقدینگی جامعه به سمت تولید و اشتغال جامعه برود.

حسینی کیا با بیان اینکه با این کار قیمت خودرو ریزش جدی پیدا می‌کند و آرامشی در بازار حاکم می‌شود، گفت: گام بعدی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تمرکز بر ارتقای  کیفیت خودروهای داخلی است.

وی درباره اینکه بخشی از ایرادهای شورای نگهبان مربوط به ایرادهای شورای عالی نظارت مجمع بوده که مجلس آن را رفع نکرده و بر مصوبه خود اصرار کرده است به نظر شما نتیجه این مصوبه در مجمع چه خواهد شد، گفت: مصوبه امروز به صحن مجمع تشخیص مصلحت می‌رود در حالی که ایراد قبلی مربوط به شورای عالی نظارت مجمع بود. اکنون مصوبه از شور چند نفره به یک جمع 30 نفره می‌رود و در آنجا تصمیم نهایی گرفته می‌شود که همان نیز ملاک قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سوم بهمن و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به ماده چهار طرح ساماندهی صنعت خودرو که درباره واردات خودرو بود با 166 رأی موافق، 39 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 236 رأی بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند. بنابر اصرار نمایندگان بر مصوبه خود، طرح مذکور برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.  

در ماده چهار طرح ساماندهی صنعت خودرو آمده است: هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.

همچنین هادی طحان نظیف در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر توضیح داده بود که ماده چهار طرح ساماندهی صنعت خودرو راجع به واردات خودرو به ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه بود که در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. ما در مرحله قبل اساسا مغایرت شرعی یا قانون اساسی نسبت به این طرح نداشتیم، در مرحله قبل سه ابهام داشتیم که با بررسی هایی که در شورای نگهبان به عمل آمد این ابهام داشتیم که با بررسی هایی که در شورای نگهبان به عمل آمد این ابهامات از نظر اعضای محترم شورای نگهبان برطرف شده بود و شورای نگهبان نسبت به این طرح هیچ ایراد یا ابهامی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرده بود: با بیان اینکه‌ همانطور که قبلا عرض کرده بودم، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی از جهت سیاست‌های کلی نظام به «طرح سامان‌دهی صنعت خودرو» داشت، تصریح کرد: ما براساس مقررات باید آنها را به مجلس منتقل کنیم اما همانطور که عرض کردم شورای نگهبان نسبت به این طرح هیچ ایراد و یا ابهامی ندارد.

کد خبر: 1126831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      وای به حال این ملت و وای به حال آینده ی این کشور که مردمش از حقوق ابتدایی مثل خودروی با کیفیت و ارزان قیمت برخوردار نیستند و هیچ کس هم جوابگوی مردم بی دفاع و بی پناه کشور نیست. افسوس و هزاران افسوس از این همه سومدیریت و ناکارآمدی و شعار بی عمل. ملت خسته اند خسته خسته خسته
    • US ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      2 0
      خود مجمع مافیا خودرو هست نمی زارند واردات ازاد بشه تا قیمت خودرو پایین بیاد.
    • م IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      1 0
      حالا شد دم همتون گرم
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 0
      اکر خدا رو در نظر بگیریم و کاری به سیاست نداشته باشیم حق ما نبست پراید رو ۱۸۰ ملیون بخریم بهترین ماشین توی دبی باشه ۲۰۰ ملیون این به فکر مردم و کشور هم نیست چقدر ما در سال فوتی بر اثر ماشین های بی کیفیت داریم که اجبارا باید بخریم ای اسمش چیه خب زور دیگه
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      0 0
      بهترین راه نخریدن ماشین هست ازجونمون سیرشدیم ماشینی که هیچ ایمنی نداره۱۸۰میلیون پول بدی پرایدصفرش ۳۰میلیون بیشترارزش خریدنداره