روند افزایشی سویه جدید اومیکرون در ایران نگران کننده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هرچند هنوز تغییرات جدی در شاخص های مرگ و بستری مشاهده نمی شود، اما شاهد روند صعودی ابتلا به بیماری در کشور هستیم که می تواند مشکلاتی را برای مردم فراهم کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حمید سوری اپیدمیولوژیست گفت: در مسیر افزایش مبتلایان به سویه جدید اومیکرون قرار داریم اما در حال حاضر به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که خیز اصلی از چه زمانی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: هرچند علائم و نشانه های اولیه خیز اومیکرون در کشور بروز کرده است اما حدود ۲ هفته باید بگذارد تا به طور دقیق تر در این مورد قضاوت کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: براساس شاخص های اپیدمیولوژی روند ابتلا به سویه جدید اومیکرون در ایران در حال افزایش است اما ۲ هفته باید منتظر باشیم تا وضعیت دقیق این سویه در کشور مشخص شود، اگر این روند چند مدتی تداوم داشته باشد به این معنی است که وارد خیز سویه جدید شدیم.

سوری، روند افزایشی سویه جدید اومیکرون در کشور را نگران کننده اعلام کرد و گفت: هرچند هنوز تغییرات جدی در شاخص های مرگ و بستری مشاهده نمی شود، اما شاهد روند صعودی ابتلا به بیماری در کشور هستیم که می تواند مشکلاتی را برای مردم فراهم کند.

وی افزود: اگر نظام بیماریابی فعال و دقیق داشتیم، بهتر می توانستیم وضعیت آینده پیش بینی و برنامه های مناسب را اجرا کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: بیشتر مبتلایان شناسایی شده، افرادی هستند که خودشان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند و به نظر می رسد چندین برابر مبتلایانی که شناسایی شدند، افرادی هستند که دچار بیماری شده اما هنوز شناسایی نشده اند و به راحتی در جامعه در حال تردد هستند.

سوری ادامه داد: افراد بدون علامت و اغلب کسانی که به نوع خفیف سویه جدید اومیکرون مبتلا می شوند به طور معمول به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمی کنند به همین دلیل تصویر روشنی از وضعیت مبتلایان به سویه جدید در کشور نداریم.

وی یادآور شد: شاخص هایی مانند مرگ و بستری ناشی از کووید ۱۹ در سویه دلتا که میزان وخامت شدیدتری داشت، می توانست به ما در شناسایی دقیق تر اپیدمی بهتر کمک کند اما این شاخص ها، برای شناسایی روند و خیز سویه اومیکرون ممکن است گمراه کننده باشد و ما را دچار ساده اندیشی و عادی انگاری کند.

این اپیدمیولوژیست به هموطنان توصیه کرد که ضمن تزریق دز سوم واکسن کرونا، همچنان توصیه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری و حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی ها را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیماران شناسایی شده و موارد بستری در چند روز اخیر روند افزایش داشته از روز جمعه اول بهمن تا روزگذشته _ شنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۰  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و   ۵۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۲۶ نفر از آنها بستری شدند.

این روند افزایشی نگرانی های جدی را در مورد بروز پیک سویه جدید اومیکرون به وجود آورده و در این شرایط تزریق واکسن، رعایت توصیه های بهداشتی از سوی مردم و انجام اقدامات لازم برای مقابله با این سویه از سوی مسئولان، ضروری است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 1126840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =