ایران و روسیه دنبال ایجاد امنیت در منطقه

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو با اشاره به دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و این‌که انتظار می‌رود شاهد پیشرفت در مناسبات اقتصادی ایران و روسیه باشیم، گفت: دو کشور به دنبال ایجاد امنیت در منطقه هستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ۲۹ دی ماه در سفری دو روزه و در پاسخ به دعوت ولادیمیر پویتن همتای روس خود به مسکو رفت و در ملاقاتی که بیش از سه ساعت به طول انجامید درباره موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت. در این سفر همچنین وزرای خارجه دو کشور مکلف شدند که نقشه راه ۲۰ ساله همکاری را تهیه کنند.

در همین زمینه «محسن پاک آیین» سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس در ارزیابی از این سفر در مقطع کنونی، گفت: سفر آقای دکتر رئیسی به روسیه در مقطع و شرایط خاصی انجام شد. به لحاظ بین‌المللی، شرایط خاصی حاکم است.

وی توضیح داد: برای ایران موضوع مهم، مذاکرات به منظور لغو تحریم‌ها است و زمانی این سفر انجام شد که مذاکرات وین در حال انجام است و رویکرد روس‌ها حمایت از مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران است و طبیعتا انجام این سفر در این مقطع قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات را تقویت می‌کند و در عین حال این پیام را هم به غرب و مخصوصا آمریکا صادر می‌کند که تحریم‌های ظالمانه نمی‌تواند مانع از پیشرفت اقتصادی کشورهای در حال تحریم باشد، چرا که ایران و روسیه که تحت تحریم قرار دارند، به این جمع بندی رسیدند که اراده خود را بر توسعه همکاری‌های اقتصادی استوار کنند.

وی به رزمایش ایران، چین و روسیه که بعد از این سفر انجام شد نیز اشاره کرد و آن را نمایش میزان بالای اعتماد بین سه قدرت اوراسیایی خواند که پیام مهمی در سطح بین‌الملل برای مخاطبان خودش دارد.

پاک آیین به اختلافات روسیه با غرب بر سر مسئله اوکراین و همچنین سیاست روسیه برای جلوگیری از تمایل ناتو به سمت شرق نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به رویکرد ایران و روسیه و تمایلات ضد یکجانبه گرایی دو کشور، همکاری‌های دو کشور حتما می‌تواند مانعی برای جلوگیری از تداوم یکجانبه گرایی به رهبری آمریکا و تمایل ناتو به سمت شرق باشد.

وی به اوضاع منطقه نیز اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها بعد از شکست‌هایی که در نتیجه تجاوزات خود متحمل شدند، در حال خروج از منطقه هستند. آنها با سرافکندگی و بدون دستاورد از افغانستان خارج شدند، البته کشور را دچار بحران کرده و در بحران نگهداشتند. در حال خروج از عراق هستند و گرچه سعی دارند به اسم نیروهای مستشاری در عراق بمانند، ولی رویکرد مردم و دولت عراق به اخراج آنها، مسیر خروج آمریکایی‌ها از این کشور را هموار می‌کند.

پاک آیین با بیان این‌که در منطقه شاهد احیای مجدد تروریسم هم در سوریه، عراق و به خصوص در افغانستان هستیم، اظهار داشت: داعش در افغانستان به نیابت از آمریکا به دنبال تحقق اهداف توسعه طلبانه و بی ثبات سازانه این کشور است و در این مقطع گفت‌وگوهای ایران و روسیه و یافتن راه‌هایی برای استقرار صلح و امنیت حائز اهمیت است.

وی به اوضاع قفقاز و اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان که علیرغم تفاهم مسکو کماکان ادامه دارد و جنگ‌های پراکنده‌ای که رخ می‌دهد و ممکن است مجددا به جنگ فراگیر منجر شود اشاره کرد و افزود: سیاست ایران و روسیه ایجاد امنیت در منطقه است و معتقدیم اگر به دنبال پیشرفت و توسعه اقتصادی در منطقه هستیم، باید امنیت حاکم شود. لذا همکاری دو کشور به عنوان دو بازیگر برای استقرار صلح و ثبات در قفقاز  و در منطقه بحث مهمی بوده که بین طرفین درباره آن صحبت شده است.

سفیر پیشین ایران در باکو در حوزه دوجانبه به تنوع همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، تجارت، گردشگری و کشاورزی، انرژی و از جمله خط اعتباری که قرار است به مبلغ پنج میلیارد دلار از سوی روس‌ها برای ایران باز شود نیز پرداخت و افزود: در این سفر درباره تسهیلات برای بخش‌ خصوصی و مشوق‌هایی که طرفین ایجاد خواهند کرد تا بخش‌های خصوصی بتوانند با هم همکاری‌های نزدیک‌تر و بیشتری داشته باشند و همچنین تمایل طرفین به تقویت خطوط حمل و نقل چه دریایی از مسیر بنادر روسیه، دریای خزر و بندر انزلی و چه از مسیر رشت و اتصال به خطوط راه آهن تا بندرعباس و همچنین احداث خط آهن رشت - آستارا و مشارکت روسیه در احداث این خط به عنوان حلقه ساخته نشده کریدور شمال به جنوب از مسائل مهمی بود که صحبت شد و قرار است به صورت قرارداد ذیل سند راهبردی ۲۰ ساله ایران  و روسیه تدوین، قانونی و ان‌شاءالله عملیاتی و اجرا شود.

وی با ذکر این نکته که انتظار می‌رود با پیگیری و اهتمام دو طرف شاهد پیشرفت مناسبات اقتصادی باشیم، خاطرنشان کرد: دو طرف تحت تحریم‌های ظالمانه و به دنبال مقاوم سازی اقتصاد هستند و این وجه مشترک باعث خواهد شد که توجه مقامات ارشد دو کشور به پیشرفت همکاری‌های اقتصادی بیشتر معطوف شود و این دو قدرت اوراسیایی در کنار چین بتوانند اهداف خودشان را در جهت منافع ملی کشورهایشان به پیش ببرند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1126873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =