۶۵ درصد آلودگی هوا را اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده تولید می‌کنند

کارشناس محیط زیست عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که ۸۵ درصد آلودگی توسط منابع متحرک البته در فصول سرد سال ایجاد می‌شود که از این میان ۶۵ درصد متعلق به اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده است.

مسعود تجریشی؛ کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص آلودگی هوای تهران گفت: براساس گزارش‌ها چندسالی است که در شهر تهران مازوت نمی‌سوزانند. بنابراین علت آلودگی هوای تهران مازوت سوزی نیست و از آنجایی که ما توان تامین تمام گازوئیل مورد نیاز حمل و نقل عمومی را نداریم، کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین از گازوئیل غیراستاندارد استفاده می‌کنند. البته در داخل شهر گازوئیل استاندارد توزیع می‌شود اما آن‌هایی که از بیرون از شهر می‌آیند به آلودگی‌ها دامن می‌زنند و ایستگاه‌های نزدیک اتوبان‌ها همیشه میزان بالایی از آلودگی را نشان می‌دهند.

او افزود: براساس مطالعات بیشترین شکل تهران وجود ذرات معلق است و سهم قابل توجهی از این آلودگی را کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده‌ای تولید می‌کنند که فیلتر دوده ندارند.

کارشناس محیط زیست عنوان کرد: مطالعه‌ای دانشگاهی در سال ۹۹ براساس داده‌های سال ۹۷ انجام شد، نتیجه این مطالعه گسترده که در مورد ۹ کلانشهر انجام شده است نشان می‌دهد که ۸۵ درصد آلودگی توسط منابع متحرک البته در فصول سرد سال ایجاد می‌شود که از این میان ۶۵ درصد متعلق به اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده است.

تجریشی در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات انجام شده تاکنون موثر واقع نشده است، گفت: اقداماتی که تا امروز انجام شده بیشتر شبیه به مُسکن بودند. با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی نشده و ماشینی هم از رده خارج نشده است، نمی‌توانیم بگوییم که اقداماتی انجام داده‌ایم.

او ادامه داد: برخی اقدامات انجام شده در معاینه فنی مفید بوده و توزیع سوخت باکیفیت هم خوب بود اما این اقدامات تنها باعث شده که اوضاع بدتر نشود. قرار بود که طبق قانون اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم، بالای ۶۰ درصد از جابه جایی‌های مردم توسط حمل و نقل عمومی انجام شود اما هیچ کدام عملیاتی نشده‌اند. برای اینکه بتوانیم آلودگی هوا را کنترل کنیم باید ناوگان اتوبوس‌رانی را تجهیز کنیم.

تجریشی بیان کرد: ترددهای ما از زمان آغاز کرونا تا کنون ۳۵ درصد افزایش یافته است. حمل و نقل عمومی توان این جمعیت را ندارد و باید خطوط مترو را گسترش دهیم و قوانینی را وضع کنیم که مردم کمتر از حمل و نقل شخصی استفاده کنند. حتما باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری را با انژکتوری جایگزین کنیم چراکه یک موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه یک پیکان کاربراتوری ذرات معلق تولید می‌کند و این کار باید با دادن تسهیلات به مردم انجام شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1126878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =