کاهش حس چشایی و بویایی از علائم ابتلا به کرونا اُمیکرون

سردرد و سرگیجه، عطسه، تب کم و تهوع و گرفتگی صدا از علائم امیکرون است. کاهش حس چشایی و بویایی از دیگر علائم این سویه است که با درجاتی پایین تر در بین مبتلایان دیده می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیدعلیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به افزایش آمار ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور گفت: با توجه به نتیجه تستها و پایش های موجود، سویه اُمیکرون عمده‌ترین سویه در ایران است اگرچه این موضوع برای دیگر کشورها هم مصداق دارد. به نظر می‌رسد طی دو هفته آینده غالبترین سویه در کشورمان اُمیکرون خواهد بود .

وی افزود: در حال حاضر موارد شناسایی شده در برخی استان ها به ۸۰ درصد هم می رسد. این سویه بسیار سرایت پذیر است و از واکسن و سیستم ایمنی فرار می کند.علائم آن عمدتا همان علائم کرونا است. سردرد و سرگیجه، عطسه، تب کم و تهوع و گرفتگی صدا از علائم این سویه است . کاهش حس چشایی و بویایی از دیگر علائم این سویه است که با درجاتی پایین تر در بین مبتلایان دیده می‌شود.

 ناجی تاکید کرد: افرادی که این علائم را می‌بینند باید تست بدهند و در صورت مثبت بودن قرنطینه شوند و دارو دریافت کنند تا سرایت آن به دیگران به حداقل ممکن برسد.

اُمیکرون می‌تواند به دلیل سرایت پذیری بالا موجب درگیری ریوی و فوت شود

وی گفت: اُمیکرون از نظر میزان کُشندگی و شدت بیماری نسبت به سایر سویه‌ها شدت کمتری دارد اما این سویه هم می‌تواند به دلیل سرایت پذیری بالا موجب درگیری ریوی و فوت شود . سهم افرادی که بیماری‌های زمینه ای به همراه فاکتورهای خطر دارند در این بین بیشتر است. به همین دلیل جلوگیری از چرخش ویروس در جامعه بسیار مهم است.

آمار مراجعه کنندگان سرپایی به مراکز درمانی با شیبی کم در حال افزایش است

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص آمار مراجعه کنندگان سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری گفت:این آمار با شیبی کم در حال افزایش است . اگر بازگشایی‌ها به صورت ساده‌انگارانه انجام شود می‌تواند تعداد مبتلایان را افزایش داده و در اسفندماه با پیکی به همراه افزایش مرگ و میر همراه شود. اگرچه این آمار به شدت پیک پنجم نخواهد بود.

چرخش ویروس در جامعه می‌تواند علاوه بر ابتلاء و مرگ، موجب تغییر شکل ویروس شود

ناجی گفت: چرخش ویروس در جامعه می‌تواند علاوه بر ابتلاء و مرگ ، موجب تغییر شکل ویروس شود و پایداری عوارض در افرادی که به کووید مبتلا می‌شوند را برجای بگذارد.

وی تاکید کرد: راهکارهای جلوگیری از اُمیکرون مثل راهکارهای قبلی است. ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و کارهایی که گردش ویروس در جامعه را محدود می کند توصیه می‌شود. با توجه به واکسن‌گریزی این سویه، تزریق دُز بوستر بسیار مهم است تا با تقویت سیستم ایمنی بتوانیم برخورد مناسبی با اُمیکرون داشته باشیم.

ناجی از افرادی که واکسن نزده اند تقاضا کرد خود را واکسینه کنند.

ماسک‌های پارچه‌ای سد مناسبی در برابر سویه اُمیکرون نیستند

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه ماسک‌های پارچه ای سد مناسبی در برابر سویه اُمیکرون نیستند گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته استفاده توأمان از ماسکهای N۹۵ و ماسک‌های دولایه جراحی می‌تواند حفاظت ما را در برابر ورود سویه اُمیکرون ارتقا ببخشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =