تغییر راهبرد دشمنان علیه ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تأکید بر اینکه راهبرد دشمن به جنگ پنهان، اطلاعاتی و زیرساختی تغییر یافته است، گفت: مطالعات استانی پدافند غیرعامل در تمامی استان‌ها باید مبنای برنامه‌های مصون‌سازی ۱۴۰۱ قرار گیرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سردار ‌غلامرضا جلالی در شورای پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی که با حضور یعقوبعلی نظری استاندار و مدیرکل پدافند غیرعامل استان و جمعی از مدیران استانی برگزار شد به تبیین سیاست‌های کلی پدافند غیرعامل پرداخت و اظهار داشت: اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوب مقام معظم رهبری است چرا که ایشان بر اهمیت این موضوع به‌جد تأکید دارند، از همین رو موضوع پدافند غیرعامل، از جمله موضوعاتی است که مقام معظم رهبری همواره متذکر شده‌اند که هرچه می‌گذرد بر اهمیت موضوع پدافند غیرعامل و پیچیدگی تهدیدات اضافه می‎شود.

دانش‌محورشدن تهدیدات نیازمند اتخاذ یک رویکرد پدافندی علمی است

وی با بیان "باتوجه به دانش‌محورشدن تهدیدات نیازمند اتخاذ یک رویکرد علمی و دانشی برای مواجهه با این راهبرد جدید دشمنان هستیم"، تصریح کرد: مأموریت سازمان پدافند غیرعامل کشور، رصد تهدیدات انسان‌ساخت در حوزه نظامی، امنیتی، سایبری، شیمیایی، زیستی، پرتوی و ترکیبی است که به‌خلاف بلایای طبیعی، ماهیتی پویا و متغیر دارند.

راهبردهای دشمن مبتنی بر فشار همه‌جانبه و مادون جنگ نظامی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به راهبردهای تخاصمی دشمن مبتنی بر فشار همه‌جانبه و حداکثری مادون جنگ نظامی خاطرنشان کرد: منظور از مادون جنگ یعنی دشمن به‌دلیل بازدارندگی ایجادشده قدرت رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی ایران را ندارد، و لذا درگیری نظامی با ایران را خط قرمز خود قرار داده است و به‌جای رویارویی مستقیم، راهبرد استفاده از نقاط قوت خود علیه نقاط ضعف و آسیب‌پذیر ما را در دستور کار قرار داده است.

تغییر راهبرد دشمن به حوزه جنگ پنهان، اطلاعاتی و زیرساختی

سردار جلالی، ویژگی‌های فشار همه‌جانبه و مادون جنگ را تغییر راهبرد به حوزه جنگ پنهان، اطلاعاتی و زیرساختی برشمرد و خاطرنشان کرد: انتقال فشار به حوزه معیشت و رفاه مردم، تلاش برای ایجاد اختلال در زیرساخت‌هایی که به مردم خدمات می‌دهند، بهره‌گیری حداکثری از شبکه‌های اجتماعی خارج‌پایه برای ایجاد روحیه یأس، ناامیدی و بدبینی به آینده از جمله ویژگی‌های راهبرد جدید دشمن است.

امر دفاع نیازمند تغییر راهبرد است

به‌گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به‌دلیل تغییر ماهیت تهدیدات، امر دفاع چه در بخش نظامی و چه غیرنظامی نیازمند تغییر راهبرد است. امروز دشمن جنگ را به لایه‌های جدیدی برده‌ است که تحت عنوان جنگ‌های هیبریدی یا ترکیبی شناخته می‌شود که به‌دلیل ماهیت خود، تنوع تهدیدات را افزایش چشمگیری داده است؛ از همین رو برای دفاع نیز باید پدافند ترکیبی یا هیبریدی در دستور قرار گیرد.

ویژگی‌های الگوی پدافند ترکیبی

سردار جلالی الگوی پدافند ترکیبی را مبتنی بر کاهش اثر تهدیدات درون‌زا دانست و ادامه داد: راهبرد پدافند غیرعامل تأکید بر عملیات خودحفاظتی در تمام زیرساخت‌ها و تأکید بر الزامات ارتقایافته حفاظتی در زیرساخت‌های حیاتی است.

وی با اشاره به اهمیت پدافند سایبری زیرساختی و الزامات مصون‌سازی کامل سایبری زیرساختی متذکر شد: راهبرد پدافند غیرعامل در حوزه کالبدی نیز تأکید بر تضمین کارکردها و قابلیت برگشت‌پذیری در زیرساخت‌های خدمات‌رسان است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، عملیات پدافند رسانه‌ای و آرامش‌بخشی در شرایط اضطرار را از جمله دیگر موارد مورد توجه در الگوی پدافند ترکیبی برشمرد.

اهمیت شناخت اولویت‌ها در جنگ مدرن

سردار جلالی یکی از مهم‌ترین گام‌ها در فرایند طرح‌ریزی و اجرای اقدامات دفاع غیرعامل را شناخت اولویت‌های صحیح در جنگ مدرن دانست و توضیح داد: تنظیم برنامه‌ها و اقدامات پدافندی پیشدستانه و پیشگیرانه، توجه فوری بر آسیب‌پذیری‌های عمده، تقویت طرح‌های حفاظتی و تمرکز بر تداوم کارکردهای حیاتی، با تأکید بر محصول نهایی زنجیره تولید را از جمله اولویت‌هایی دانست که باید در فرآیند طرح‌ریزی و اجرای اقدامات پدافند غیرعامل به آن توجه داشت.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مصون‌سازی زیرساخت‌های استان خراسان رضوی در برابر تهدیدات و حصول اطمینان از آمادگی در برابر تهدیدات بر لزوم تهیه طرح تداوم کارکرد و استمرار خدمت‌رسانی در زیرساخت‌های حیاتی، تأکید کرد و گفت: انعکاس و اجرایی شدن خروجی مطالعات پدافند غیرعامل استان در برنامه‌ریزی‌های سال ۱۴۰۱ استان خراسان رضوی ضروری است.

به‌گفته سردار جلالی، خراسان رضوی در زمینه رعایت الزامات پدافند غیرعامل از گذشته تاکنون در زمره استان‌های به‌نسبت خوب بوده است که این رویکرد همچنان باید ادامه یابد.

شایان ذکر است در پایان این نشست سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور حکم سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح را به استاندار خراسان رضوی به‌عنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل خراسان رضوی اعطا کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1126925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =