شورای عالی انقلاب نمی‌تواند قانون مجلس را نادیده بگیرد/ برگزاری ۲ مرحله‌ای کنکور منتفی می‌شود؟

اجرای مصوبه ۲ مرحله‌ای کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اینکه این شورا صلاحیت ورود به قوانین وضع شده توسط مجلس را ندارد، غیرممکن به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «کنکور ۲ بار در سال برگزار می‌شود»، خبری بود که اول تیرماه ۱۴۰۰ توسط پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری منتشر شد. براساس مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان متوسطه» که در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد از سال ۱۴۰۲ کنکور دو بار در سال برگزار شود.

این ایده در حالی مطرح شد که مسئولان از ۱۴ سال پیش شعار حذف کنکور سر می‌دهند و اجرایی شدن آن را از سالی به سال دیگر موکول می‌کنند. مجلس در ششم خردادماه سال ۸۶ پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه‌ای و دکتری پیوسته براساس سوابق تحصیلی تصویب شد؛ البته در کنار برگزاری آزمون سراسری.

بر اساس دستور مجلس در زمینه حذف کنکور باید روند جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی به مرور زمان افزایش یابد تا در  پایان سال اول برنامه پنج‌ساله توسعه (سال ۹۱) کنکور در ایران به طور کامل حذف شود. اما در سال ۹۱ هم خبری از حذف شدن کنکور نبود. دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان اولین نفر نسبت به پذیرش بدون آزمون دانشجو اقدام کرد و توانست از مجموع حدود ۹ هزار رشته‌محل این دانشگاه در آزمون سراسری، ۹۵ درصد پذیرش بدون کنکور داشته باشد. سازمان سنجش نیز در سال ۹۱ زیر بار پذیرش بدون آزمون دانشجو رفت و اعلام کرد: پذیرش در برخی از کد رشته‌محل‌های تحصیلی آزمون سال ۹۲ تنها براساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت می‌گیرد. 

در آزمون سال ۹۲ تأثیر سوابق تحصیلی ۲۵ درصد در نظر گرفته شده و تنها در صورت مثبت بودن آن در قبولی آنها اعمال شد، اما این تصمیم در سال ۹۳ تغییر کرد و مقرر شد سوابق تحصیلی داوطلبان به صورت مثبت و منفی بدون هیچ ارفاقی در کنکور ۹۳ لحاظ شود.

در سال ۹۲ نیز ماجرای حذف کنکور باری دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و با تکیه بر تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری، مقرر شد میزان این تاثیر در ۵ سال آینده به طور تدریجی افزایش خواهد یافت، به طوری که کنکور تا سال ۹۸ برای ۸۵ درصد رشته‌ها حذف شود. دقیقا یک سال مانده به وعده حذف شدن کنکور، نظر مسئولان تعییر کرد، معاون آموزشی وزارت علوم حذف آزمون به صورت زودهنگام  را غیر قابل تحقق دانست و اعلام کرد: حذف این آزمون شاید تا ۳ سال آینده به طول انجامد.

سال ۱۴۰۰ هم زمان با پاندمی کرونا در کشورهای جهان فرا رسید، اما بار هم نه تنها خبری از حذف کنکور نشد، بلکه نظر مسئولان درباره برگزاری کنکور ۱۸۰ درجه تغییر کرد و بنا بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد کنکور از ۲ سال آینده ۲ بار در سال برگزار شود.

ماجرای تناقض‌گویی گذشته مسئولان در زمینه برگزاری یا حذف کنکور در سال جاری هم ادامه دارد؛ به‌طوری که عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ۲ بهمن امسال اعلام کرد: کنکور را حذف شده در نظر بگیرید، ما سال‌های آینده ما دیگر کنکور به شیوه سابق نخواهیم داشت. وی از اجرایی شدن نظام سنجش ورود به دانشگاه در ۲ بخش خبر داد و گفت:  نظام سنجش دو مرحله‌ای را آزمون‌های یکپارچه کشوری در آموزش و پرورش و  آزمون‌های کشوری در سنجش تشکیل خواهد داد، ملاک پذیرش و ورود به دانشگاه نیز این دو سنجش خواهد بود،  از این رو کنکور را حذف شده در نظر بگیرید، سوابق تحصیلی و آزمون سنجش به شکل هوشمند و در تعدد قابل قبول از سوی آموزش و پرورش و سازمان سنجش در راستای تقویت این دو سازمان طراحی خواهد شد.

مصوبه برگزاری ۲ مرحله‌ای کنکور بر خلاف قوانین مجلس است

از طرفی برخی از اعضای دیده‌بان شفافیت و عدالت مخالف برگزاری کنکور در ۲ مرحله هستند، به‌طوری که رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت ۳۰ مهرماه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را عامل عسر و حرج مردم اعلام کرد و خواهان اصلاح آن شد.

رئیس و برخی از اعضای دیده‌بان شفافیت و عدالت این اقدام را بر خلاف قوانین مجلس شورای اسلامی می‌دانند. هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور اعلام کرده این طرح بدون داشتن آیین‌نامه اجرایی به مدارس ابلاغ شده و هنوز ۳ ماده از ۹ ماده آن بررسی نشده، اما ۶ ماده‌ای که تصویب شده، به مدارس کشور ابلاغ شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تعارض بین برخی از مواد قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ با مفاد مصوبه برگزاری ۲ مرحله‌ای کنکور موضوع سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی به معاون حقوقی رئیس جمهور نامه نوشت.

 معاون حقوقی امور رئیس‌جمهور ۸ دی ماه در پاسخ به آن نامه اعلام کرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع قانون‌گذاری محسوب می‌شود. در مواردی که مجلس شورای اسلامی قانون وضع کرده باشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت ورود به موضوع را ندارد به همین منظور قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور مصوب ۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ملاک اقدام است. با توجه به اعلام معاون حقوقی رئیس جمهور می‌توان اینطور نتیجه گرفت که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره برگزاری ۲ مرحله‌ای کنکور غیر قابل اجراست و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در راستای افزایش تدریجی پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی تا زمان حذف کنکور اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      3 1
      انشاالله که این طرح دو مرحله ای شدن کنکور اجرایی نشه
      • محمدرضا IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
        0 0
        مشکلت چیه ؟. این بده که دوبار آزمون بدی و هر کدوم که بهتر بودی لحاظ بشه ؟؟؟. این طرح اجرا شده عالی میشه