چند پاسخ به ایراد مجمع تشخیص در مصوبه خودرویی مجلس / خودروی تولید داخل نداریم

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به ذکر چند دلیل اقناع مجمع تشخیص مصلحت در مصوبه ساماندهی صنعت خودرو پرداخت.

لطف‌الله سیاه‌کلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به پافشاری مجلس بر مصوبه خود در ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: طرح واردات خودرو در رفت و برگشت‌هایی که داشت با دقت بسیار بالایی در کمیسیون صنایع مجلس تنظیم و ابهامات شورای نگهبان به آن نیز برطرف شد، اما با مخالفت شورای عالی نظارت مواجه شدیم.

وی افزود: مصوبه ساماندهی صنعت خودرو به دلیل مخالفت شورای عالی نظارت توسط شورای نگهبان به مجلس ارجاع شد و مجلس هم با تأیید کمیسیون صنایع بر مصوبه خود پافشاری کرد و رأی خوبی هم داد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه شورای عالی نظارت مجمع این مصوبه را مغایر سیاست‌های کلان می‌داند، گفت: مجمع معتقد است واردات ممکن است به تولید داخل ضربه بزند. حال سوال اینجاست که مگر خودرویی در داخل تولید شده است؟ از منظر من خیر! ما بین 20 تا 80 درصد مونتاژ در صنعت خودرو داریم و این یعنی تولید خودرو در داخل کشور نداریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران خودرو و سایپا خودشان معتقد هستند که 20 درصد تجهیزات خودروهای داخلی وارداتی است که این یعنی ما صددرصد تولید نداریم. دلیلش هم خودروهایی است که به دلیل وارد نشدن قطعه کف پارکینگ‌های این دو کارخانه مانده و خاک می‌خورد. از سوی دیگر خودروسازان خودشان اذعان دارند برای هر خودرو 1500 دلار ارز نیاز دارند که معنای آن وابستگی تولیدات به خارج از کشور است.

سیاهکلی دلیل دیگر اصرار بر مصوبه مجلس را اینگونه بیان کرد و گفت: فرض را بر این می‌گیریم که خودرو تولید داخل باشد، آیا واردات به تولید داخل لطمه می‌زند؟ معتقدم در این شرایط خیر! چون سالانه دو میلیون خودرو در کشور نیاز است تا عرضه و تقاضا معنادار شود و بتوان آن را مدیریت کرد. در حالی که خودروسازان با تمام توان خود هم کار بکنند، حدود 600 هزار خودرو در کشور تولید می‌شود. بنابراین سالانه یک و نیم میلیون خودرو کم داریم تا نیاز بازار را تأمین کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با مشکلات ارزی کشور قطعاً واردات گسترده خودرو نخواهیم داشت و تعداد آن محدود خواهد بود. پس تولید کننده داخل حتی اگر با ادعایی که دارد که هیچ وقت هم آن را ثابت نکرده، در سال یک و نیم میلیون خودرو هم تولید کند، باز 500 هزار خودرو کم داریم. پس واردات نه تنها با تولید داخل مقابله نمی‌کند، بلکه دست دولت را برای تنظیم بازار باز می‌گذارد.

وی دلیل اصرار مجلس بر واردات خودرو را اینگونه توجیه کرد که وقتی مرغ در بازار به هر دلیل کم است، با واردات جبرانش می‌کنیم، آیا این به تولید داخل لطمه می‌زند؟ بلکه درآمد خوبی هم برای دولت دارد. اگر دولت صد هزار خودرو وارد کند، درآمدی بالای صدهزار میلیارد تومان خواهد داشت که مبلغی قابل توجه است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با تصریح اینکه واردات محدود خودرو به نفع دولت، مصرف کننده است و هم در تولید رقابت ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: در این مصوبه قید کردیم واردات با ارز منشأ خارجی و ناشی از صادرات انجام شود، لذا ربطی به ارز داخلی ندارد. مقررات آن را هم به دولت دادیم که می‌تواند جوری قوانین را تدوین کند که ارز داخل دچار مشکل نشود.

کد خبر: 1126983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =