روح فوتبال را زنده نگه دارید

در این یادداشت نگاهی متفاوت به علل افت تیم سپاهان و دیگر تیمهای بزرگ داشته ایم که در ادامه از نظر می گذرانیم.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز؛ موجودات زنده علاوه بر وجود مادی دارای روحند، و علاوه بر ذرات وجودی که از اتمها ومولکولها تشکیل یافته اند دارای نوعی پیوستگی بین اجزا هستند که این پیوستگی نماد زنده بودن انهاست. 

بیماریهای موجودات زنده ممکن است جسمی باشد یعنی بخشی از بدن مادی دچار ضعف و نارسایی شود که با تقویت و درمان بهبود یابد و گاهی دچار بیماری روحی می شود که تعادل عملکرد عادی بین قسمتها بهم میریزد. 

یک تیم فوتبال هم مانند موجودات زنده یا جامعه هم جسم و هم روحش باید سالم و کارآمد باشد تا بتواند وظایفش را درست انجام دهد. ممکنست جسم کاملا سالم باشد ولی عدم تمرکز و نارسایی روحی سیستم حیات شخص را در هم بریزد.

هرقدر جایگاه اجتماعی فرد بالاتر باشد نارسائی های جسمی و روحیش بارزتر و آشکارتر میشود. 

تیمهای پرطرفدار نارسایی هایشان مزمن تر و چشمگیرترست. افراد گاهی بخاطر توانمندی مادی و استفاده بی دلیل از این توانایی از مواد تغذیه کننده و تغییر شیوه زندگی متفاوتی بهره میگیرد که تعادل را از او میگیرد. و در مورد تیمها فسادهای درونی مثل خرید بازیکنان بی کیفیت تحت زدو بند و رانتهای پنهان دچار بحرران می شوند، در هردو نوع بحران فردی یا اجتماعی چون کمتر فرصت استراحت و اندیشیدن و آرامش درونی دارند بهبودیشان هم دشوارتر و زمانبرترست. 

تیمهای کم طرفدار جسمشان مشکل دارد چون بازیکنان خبره ندارند از ضعف عمومی جسمی رنج میبرند ولی تیمهای بزرگ و پرطرفدار بیشتر مشکلاتشان روحیست و به سرمربیان خبره و مجربتری برای عبور از بحران نیاز دارند. 

مشکلی که امروز سپاهان را تهدید میکند بیماری افت روحی و ترس از ناکامی این تیم پرطرفدار اصفهانی است که آن را آزار میدهد، کمبود بازیکن و بودجه و تجربه نیست، بلکه نبود مربی باتجربه و روانشناسی مجرب است. 

نویدکیا علیرغم شخصیت والا و توانایی هایش در درک فوتبال تجربه زیادی در لیگ برتر ندارد. و تاکنون در مربیگری با چنین بحرانی مواجهه نبوده است. در سال اول تیمی را بدست گرفت که از انسجامی چند ساله برخوردار بود و عملکرد تیم نه بخاطر تاکتیکهای مورد استفاده نوید کیا بلکه ناشی از سلامت روحی تیم بود.

بنظر میرسد سپاهان مثل بارسا و منچستر یونایتد و اتلتیکومادرید از ترس درونی و افت روحی رنج میبرد.

اصفهان مربی و کارشناس با تجربه کم ندارد و ازین بابت بسیار قویست مدیریت باشگاه باید بفکر بکارگیری یک‌دستیار قوی و مجرب یا افزودن یک روانشناس ورزشی مجرب در کنار کادر فنی فعلی باشد.

محسن سلیمانی سرشت

کد خبر: 1126987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =