مراحل توقیف اموال همسر برای مطالبه مهریه چیست؟

توقیف اموال باید ابتدا از طریق اداره ثبت انجام گرفته و تنها در صورتی که توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت امکان پذیر نباشد، زوجه می تواند برای تقدیم دادخواست و توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه اقدام نماید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تا پیش از صدور و ابلاغ بخشنامه رییس قوه قضاییه در سال ۹۹،  روش های توقیف اموال برای مهریه شامل توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه و توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت بود . در چنین وضعیتی، زوجه مخیر بود که با توجه به وضعیت خود و همسرش، برای توقیف اموال بابت مهریه به هر یک از این مراجع مراجعه نماید. به عنوان مثال، خانمی که همسر وی معمولا برای مقاصد شغلی به کرات به خارج از کشور سفر می کرد، برای اینکه بتواند به سرعت شوهرش را ممنوع الخروج نماید، از روش  توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت استفاده می نمود.

بیشتر بخوانید: 

نفقه چیست و چه مواردی را شامل می شود؟

اما صدور و ابلاغ بخشنامه رییس قوه قضاییه در آبان ماه ۹۹ تغییراتی اساسی را در گرفتن مهریه و روش توقیف اموال بابت مهریه ایجاد نمود. بر اساس این بخشنامه که در انطباق با بند (ب) ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه صادر و ابلاغ گردید:

کلیه بانوانی که برای مطالبه مهریه خود اقدام می کنند، در مرحله اول موظف بوده تا برای مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه به اداره ثبت مربوطه مراجعه نمایند.

اگر اداره ثبت نتواند ظرف مدت دو ماه از ثبت درخواست توقیف اموال بابت مهریه ، نسبت به شناسایی لیست اموال قابل توقیف برای مهریه برای مهریه و توقیف اموال شوهر اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای سند ازدواج و وصول مهریه اقدام نماید، زوجه می تواند با اخذ گواهی مربوطه از اجرای ثبت، برای مطالبه مهریه به دادگاه خانوده رجوع کند.

دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و دادگاه خانواده تا قبل از صدور گواهی فوق، از پذیرش هرگونه دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال بابت مهریه ممنوع می باشند.

با توجه به این مراتب و این نکته که در حال حاضر، توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثیت بر توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه مقدم بوده و لزوما باید پیش از آن انجام گیرد، ما نیز در بخش های بعد ابتدا به توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت پرداخته و پس از بیان نکات مربوط به آن، در مورد توقیف اموال بابت مهریه از طریق دادگاه صحبت خواهیم کرد.

 توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت، تابع مراحل و شرایط زیر می باشد:

متقاضی توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثیت به دفتر خانه محل اجرای عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه می نماید. سردفتر این درخواست را به آخرین نشانی تعیین شده برای زوج در سند ازدواج ارسال کرده و زوجه را به اداره ثبت مربوطه برای تشکیل پرونده هدایت می کند. 

زوجه با در دست داشتن اجراییه صادر شده و قبض ارسال اطلاعیه برای زوج و سایر اسناد و مدارک لازم یعنی شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج به اداره ثبت مربوطه مراجعه کرده و پس از تشکیل پرونده اجرایی برای اجرای مهریه، یک نسخه از اجراییه برای زوج ارسال شده و به وی مهلت داده می شود تا ظرف ۱۰ روز برای پرداخت مهریه یا معرفی مال اقدام نماید.

پس از بازگشت پاسخ ابلاغیه، چنانچه شوهر ظرف ۱۰ روز از ابلاغ بری پرداخت مهریه یا معرفی مال اقدام نکند، زوجه می تواند برای درخواست توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثیت اقدام نماید. در این مرحله چنانچه مالی اعم از اموال منقول و غیر منقول، در مالکیت شوهر بوده و ضمنا جزء اموال غیرقابل توقیف یا مستثنیات دین نباشد، زوجه می تواند برای توقیف آن اموال و فروش آن و وصول مهریه از طریق اجرای ثبت اقدام نماید.

هزینه اجرای مهریه و توقیف اموال بابت مهریه از طریق اداره ثبت، نیم عشر یا یک بیستم مهریه مطالبه شده می باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1126988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =