قلعه باقرآباد؛ اقامتگاه بوم‌گردی تاریخی را بیشتر بشناسید

؛ قلعه باقرآباد بنایی است مربوط به دوره قاجار که به دستور عبدالرحیم خان، فرزند محمد تقی خان بافقی به‌عنوان پناهگاه در برابر خطرات احتمالی دشمن و همچنین انبار غلات احداث شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،باقر آباد روستایی در فاصله ده کیلومتری شمال شهرستان بافق است. بافق بر سر یکی از راه‌های یزد به کرمان واقع شده و ۱۲۵ کیلومتر با شهر یزد فاصله دارد. در این روستا قلعه‌ای وجود دارد که به فرمان عبدالرحیم خان، فرزند محمدتقی خان بافقی، در سه مرحله ساخته شده است. این ساختمان ابتدا در برج شمالی ساخته شده و برج جنوبی آن ده سال بعد ساخته شد.

بیشتر بخوانید:

درباره روستای تاریخی اشین بیشتر بدانید

قلعه باقرآباد دارای ۴۵ اتاق، راهروهای متعدد و دو برج نگهبانی است که از اواخر دوره زندیه منزل روستاییان حاشیه کویر بوده است. قلعه باقرآباد بنایی است مربوط به دوره قاجار که به دستور عبدالرحیم خان، فرزند محمد تقی خان بافقی به‌عنوان پناهگاه در برابر خطرات احتمالی دشمن و همچنین انبار غلات احداث شد.

قلعه باقرآباد؛ اقامتگاه بوم‌گردی تاریخی را بیشتر بشناسید

این قلعه در سه مرحله ساخته شده است. در آغاز برج شمالی قلعه و ده سال بعد از آن برج جنوبی را بنا کردند. پس از آن نیز در سال ۱۲۹۸، به دلیل ناآرامی و هرج و مرج‌های کشور، مردم روستا دیوارهایی برای قلعه ساختند و به‌نوعی دور آن حصار کشیدند تا از خطرات احتمالی دشمن در امان بمانند.

شهر خلاق آبی اروند ثبت جهانی می‌شود/موتور محرکه اروند می‌تواند بوم‌گردی و گردشگری روستایی شود/ضرورت الحاق ادارات میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آبادان و خرمشهر به مدیریت توسعه گردشگری اروند

قلعه باقرآباد دارای ۴۵ اتاق، راهروهای متعدد و دو برج نگهبانی است که از اواخر دوره زندیه منزل روستاییان حاشیه کویر بوده  و بزرگترین اقامتگاه بوم گردی تاریخی روستایی ایران و تنها قلعه دایره ای خشت و گلی ایران است.

این اقامتگاه بوم گردی در دهکده گردشگری باقر آباد و در میان نخلستان های سر به فلک کشیده استوار است.

این اثر از مکان های دیدنی بافق به شمار می‌آید و در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =