پیش‌بینی وضعیت مسکن در سال ۱۴۰۰

کارشناس اقتصاد و بازار مسکن از افزایش نرخ اجاره مسکن در آینده خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کاهش نرخ تورم اجاره بها در ماه‌های سرد سال عموما وابسته به کاهش تقاضا در فصولی است که جا به جایی کمتری در آن صورت می‌گیرد. کارشناس اقتصاد و بازار مسکن در گفتگو با دانشجو نگاهی دارد به چرایی کاهش نرخ اجاره بها از آذر ماه تا کنون وتحلیلی دارد بر وضعیت تورم مسکن و اجاره بها در سال ۱۴۰۱ که در ادامه تقدیم می شود.

مهدی سلطان محمدی؛ کارشناس اقتصاد و بازار مسکن در پاسخ به این سوال که براساس آمارها نرخ اجاره بها در ماه‌های سرد سال کاهش یافته، دلیل این موضوع را بیان کرد و گفت: به هر حال فصول سرد سال، ماه‌های جابه جایی‌های کمتر در بخش اجاره مسکن است از این جهت طبیعی است که کاهش نرخ تورم در بخش اجاره بها به دلیل کاهش تقاضا در بازار است.

وی درباره تورم مسکن در سال گذشته تا کنون گفت: براساس آمارها و گزارش‌های دولت، تورم قیمت مسکن نسبت به سال‌های گذشته که روند رو به رشد و تورم بالایی را تجربه کرد، کاهش یافته است. به طوری که تورم مسکن در یک سال گذشته حدود ۱۸ درصد بوده در حالی که تورم عمومی اقتصاد بیش از ۴۲ درصد بوده است. با مقایسه نرخ تورم در مسکن و نرخ تورمی که در سایر کالاها وجود دارد می‌توان دریافت به طور نسبی تورم مسکن کاهش یافته، اما این موضوع درخصوص تورم اجاره بها چندان مصداق ندارد.

مهدی سلطان محمدی در خصوص میزان نرخ تورم اجاره بها گفت: متاسفانه نرخ اجاره بها افزایش ۵۰ درصدی داشته به حدی که می‌توان گفت نرخ تورم اجاره بها حتی از نرخ تورم عمومی که در کالاهای مختلف بخصوص مواد غذایی دیده می‌شود بیشتر شده است.

وی در این باره توضیح داد: وقتی قیمت مسکن بالا می‌رود، نرخ اجاره که به نوعی بازدهی سرمایه گذاری در بخش مسکن است نیز افزایش می‌یابد. به این معنا که موجری که ملکش را اجاره می‌دهد بر این باور است که واحد مسکونی را به نیت سرمایه گذاری خریده است، لذا به نیت اینکه سود سرمایه گذاری را از طریق اجاره دریافت کند، با افزایش قیمت مسکن، انتظار دارد میزان سرمایه گذاری برای اجاره بالا نیز در این بخش بالا برود.

سلطان محمدی خاطر نشان کرد: در چنین وضعیتی، به طور طبیعی نرخ اجاره هم افزایش می‌یابد. کما اینکه وقتی قیمت خودرو بالا می‌رود، راننده اسنپ نیز انتظار دریافت کرایه بیشتری دارد. این موضوع در بخش مسکن نیز صدق می‌کند. با بالا رفتن قیمت مسکن، مالک انتظار دریافت اجاره بیشتری را دارد بنابراین در بلندمدت قیمت‌های اجاره کم و بیش با قیمت‌های مسکن هماهنگ می‌شود.

کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: هنگامی که قیمت مسکن مثل سه سال گذشته شیب صعودی تندی یافته بود، اجاره همپای افزایش قیمت مسکن امکان افزایش نداشت، لذا اجاره بها منتظر می‌ماند تا در دوره بعدی که قیمت مسکن کاهش می‌یابد مثل سال جاری، به تدریج عقب افتادگی خود را جبران کند و افزایش بیابد.

این تحلیلگر بازار مسکن در پاسخ به این سوال که نرخ تورم در مسکن در سال ۱۴۰۱ را چگونه پیش بینی می‌کنید گفت: متاسفانه انتظار افزایش نرخ اجاره را در سال آینده خواهیم داشت، اما این موضوع روی افزایش نرخ قیمت مسکن چندان موثر نیست، یعنی در سال آینده در بخش مسکن تورم زیادی نخواهیم داشت چرا که شیب رشد قیمت مسکن کم شده، اما انتظار نمی‌رود در بخش اجاره بها افزایش‌های بالایی نداشته باشیم.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

کد خبر: 1127034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =