طالبان فاقد صلاحیت لازم برای حکمرانی است / انفجار و انتحار همچنان در افغانستان ادامه دارد

دکتر ذاکر حسین ارشاد با اشاره به ناکامی طالبان در تامین امنیت افغانستان به عنوان مهمترین نقطه قوتی که از این گروه انتظار می‌رفت، معتقد است: فقدان ظرفیت لازم در رهبران فعلی امارت اسلامی این واقعیت را پیش‌روی افغان‌ها قرار داده که نمی‌توان به آینده آن امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، «آبی که از سر گذشته است» توصیف یک استاد روابط بین الملل افغان از وضعیت این کشور است؛ کشوری که بعد از چند دهه‌ جنگ و اشغال توسط قدرت‌های جهانی همچنان درگیر جنگ و خونریزی است. کشوری که به قول این استاد روابط بین الملل، قدرت‌های جهانی بدون توجه به رنج‌های افغان‌ها درگیر بازی بر سر منافع خود هستند. ایالات متحده آمریکا نیز پس از 20 سال اشغالگری به بهانه مبارزه با تروریسم، چند ماه پیش کشور را تقدیم همان به اصطلاح تروریست‌ها کرد. اکنون نیز رهبران همان گروهی که در گذشته تروریست خوانده می‌شدند، امروز به عنوان حاکمان جدید کشور افغانستان به دنبال به رسمیت شناخته شدن هر روز به یک کشور سفر می‌کنند. آخرین نمونه آن هم کنفرانس اسلو و نشست مسکو است.

در همین خصوص، مصاحبه‌ای با دکتر «ذاکر حسین ارشاد» -از اساتید برجسته افغان در حوزه روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی و معاون آموزش دانشگاه ابن سینا شهر کابل- انجام شد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت فعلی افغانستان و عملکرد طالبان به عنوان حکمران فعلی این کشور در ماه‌های گذشته اظهار کرد: با توجه به واقعیت‌های تلخ موجود در جامعه افغانستان، سیاست و مناسبات قدرت در این کشور تابع بازی‌های اطلاعاتی و پنهان قدرت‌های منطقه‌ای است، لذا پیش‌بینی شرایط آینده سخت و دشوار خواهد بود. ابهامات و بازی‌های چندگانه و متناقضی که در امر به رسمیت شناختن نظام امارت اسلامی از سوی بازیگران وجود دارد، پیچیدگی مسائل در این کشور را افزایش داده است. به اعتقاد این استاد افغان، همین امر موجب تحمیل رنج مضاعف بر مردم افغانستان شده است.

دکتر ذاکر حسین ارشاد با تاکید بر عدم موفقیت طالبان در ایفای وظایف حکمرانی بر افغانستان، می‌افزاید: طالبان فاقد صلاحیت و ظرفیت لازم برای حکمرانی است. فقدان ظرفیت لازم در رهبران فعلی امارت اسلامی این واقعیت را پیش‌روی افغان‌ها قرار داده که نمی توان به آینده آن امیدوار بود.  وی خاطر نشان کرد: یکی از خوشبینی‌هایی که در گذشته نسبت به طالبان وجود داشت، تامین امنیت برای آحاد مردم و شهروندان جامعه افغانستان بود؛ اما علیرغم انتظارات این نقطه قوت مورد ادعای طالبان محقق نشد و روزانه شهروندان زیادی در این کشور به دلیل عملیات‌های انتحاری جان خود را از دست می‌دهند. وی به محله عباس خان هرات به عنوان نمونه اخیر از این عملیات‌ها اشاره کرد.  

وی افزود: با توجه به ناکامی آنها در تامین امنیت، بدیهی است که آنها در سایر حوزه‌های حکمرانی توفیقی نخواهند داشت؛ موضوعی که از قبل هم مشخص بود. ایشان در خصوص احتمال به رسمیت شناخته شدن طالبان در نظام بین الملل نیز گفت: سیاست جامعه بین الملل در افغانستان بیش از آنکه مبتنی بر ارزش‌های مردم سالارانه، حقوق انسانی و حقوق شهروندی متکی باشد، بیشتر تابع منافع فصلی بازیگران مختلف در افغانستان است. از نظر وی، بازی‌های چندگانه بازیگران بین‌المللی در قبال امارت اسلامی هم مردم افغانستان را سردرگم کرده و هم موجب سردرگمی خود امارت اسلامی شده است. به گفته ایشان، برگزاری کنفرانس اسلو و نشست‌های مخفیانه سران طالبان در مسکو صرفا بر پیچیدگی مسائل این کشور افزوده است و در عمل فایده‌ای برای مردم افغانستان نداشته است.

در ادامه در مورد وضعیت حال حاضر مبارزان افغان از ایشان سوال شد. وی با اشاره به وجود یک نارضایتی عمومی نسبت به این گروه گفت: آنها که توانستند از افغانستان مهاجرت کردند و آنها که ماندند مجبور به تحمل رنج‌های روز افزون هستند. اما از آنجایی که تقریبا سرتاسر افغانستان تحت کنترل طالبان در آمده است، به نظر می‌رسد که مبارزین از بیرون کشور مشغول فعالیت هستند.

به عنوان آخرین سوال از ایشان در مورد برداشته شدن گام مثبت در راستای تشکیل دولت فراگیر ملی در افغانستان توسط رهبران طالبان پرسیده شد. از نظر این استاد روابط بین الملل، تا کنون هیچ اقدام اصولی در این خصوص توسط طالبان انجام نشده و اساسا با توجه به الگوی فکری حاکم بر طالبان، چیزی به نام دولت فراگیر امری واهی است. دکتر ذاکر حسین با تاکید بر اینکه شخصا با ایده دولت فراگیر ملی مخالف است، گفت: این صورت بندی به صورت ذاتی و بنیادی غلط است. به گفته وی، این ایده همچون شکلاتی برای شیرین کردن کام افغان‌ها به صورت لحظه‌ای است. ایشان تصریح کرد: تا قبل از این دولت فراگیر در افغانستان وجود داشت و اگر جامعه جهانی صداقت داشت، آنها را تنها نمی‌گذاشت و به یک گروه تروریستی اجازه نمی‌داد بر افغانستان حاکم شود.

به اعتقاد دکتر ذاکر حسین ارشاد، دیر یا زود امارت اسلامی اشک چشمان همه جامعه جهانی را جاری خواهد ساخت و ماهیت تروریستی آنها باز خواهد گشت. وی افزود: طرح ایده تشکیل دولت فراگیر نیز یک بازی در جهت منافع بازیگران جهانی است و دلسوزی در خصوص مردم افغانستان وجود ندارد.    

انتهای پیام/

کد خبر: 1127059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =