آخرین خبر از عرضه سوخت در بورس

دستورالعمل اجرایی تحویل سوخت صرفه‌جویی‌شده یا حواله آن در نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای فروش و عرضه در بورس انرژی، روز گذشته و در جلسه هیات دولت به تصویب رسید.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روز گذشته و در جلسه هیات دولت، در اجرای بند (ی) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، دستورالعمل اجرایی این بند مبنی بر تکلیف دولت برای تحویل سوخت صرفه‌جویی شده یا حواله آن در نیروگاه‌های تجدیدپذیر به سرمایه‌گذاران با تایید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) برای فروش و عرضه در بورس انرژی را تصویب کرد.

بنابراین، ساتبا موظف است در پایان هر فصل، گزارش سه ماهه میزان تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر برحسب کیلووات ساعت، معادل مقدار سوخت صرفه‌جویی شده و مبلغ بدهی (ریال) به تفکیک هر یک از سرمایه‌گذاران را تهیه و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید.

 وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه خود، حداکثر تا ۱۵ روز پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه، نسبت به واگذاری سوخت صرفه‌جویی شده قابل تحویل به سرمایه‌گذاران در سقف میزان (حجم) مجوز صادرشده از سوی سازمان و با ارزشی حداکثر معادل میزان رقم مطالبات سرمایه‌گذار از دولت (اعلامی توسط سازمان برنامه) اقدام و معادل آن را به حساب بدهکار دولت منظور و مراتب را به سازمان، ساتبا و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام می‌نماید.
 

ساتبا ماز است با تایید سازمان، نسبت به تسویه بدهی‌های قطعی خود تا پایان سال ۱۳۹۹ که با توجه به ماده (۲۰) قانون محاسبات عمومی کشور تسجیل شده و به تایید ذی‌حساب رسیده باشد، از محل این قانون و با رعایت مفاد این دستورالعمل اقدام نماید. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز موظف است نسبت به اتخاذ تمهیدات و ساز و کارهای لازم برای تسهیل عرضه سوخت یا اوراق توسط سرمایه‌گذار، مطابق روش‌های متداول در بورس انرژی، حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل اقدام کند.

لازم به ذکر است که وزارت نیرو در تیرماه سال جاری، دستورالعمل اجرایی بند (ی) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور،‌ موضوع تحویل سوخت صرفه‌جویی شده یا حواله آن به سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا سقف ۲۵هزار میلیارد ریال جهت فروش یا عرضه در بورس انرژی را تهیه و به هیات دولت ارائه نمود.
مکانیزم صدور گواهی سوخت صرفه‌جویی شده

به گفته نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران، آنچه دولت در حوزه سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی پیاده‌سازی کرده، نظام مبتنی بر تعرفه است. آنچه دولت و وزارتخانه‌های نفت و نیرو به‌ عنوان متولی انرژی در کشور می‌خواهند، غلبه بر مصرف با اصلاح نظام تعرفه‌گذاری است. اما آنچه در دنیا متداول بوده و در بورس انرژی ایران طراحی شده است، نظام مبتنی بر تنبیه و پاداش است. حدود چهار سال طول کشید تا دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی به تصویب شورای عالی انرژی کشور برسد. به ‌صورت موازی، ابزار دیگری به نام گواهی صرفه‌جویی انرژی طراحی کردیم. این ابزار، در چند مرحله در کمیته فقهی بررسی و تایید و درنهایت، به شورای عالی بورس اعلام شد. اسفندماه سال گذشته در شورای عالی بورس، گواهی صرفه‌جویی انرژی به ‌عنوان یک ابزار مالی مورد تایید شورای عالی بورس قرار گرفت و اجرایی شدن آن در حال حاضر، نیازمند مصوبه‌ای در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار است. یکی از بخش‌های این ابزار، گواهی سوخت صرفه‌جویی شده است که براساس آن، به صرفه‌جویی‌کننده‌ها معادل دارایی اوراق تعلق می‌گیرد و فرد می‌تواند گواهی صرفه‌جویی خود را در بازار عرضه کند.

 منبع: اقتصاد آنلاینژ

کد خبر: 1127064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =