سونامی سقوط بورس به کجا می‌رسد؟/ بسته‌ خاندوزی چه شد؟

پایین آمدن شاخص بورس به زیر ۱۳۰۰ بسیاری از فعالان این حوزه را نگران کرده است. اما آیا این بحران به دیگر حوزه‌ها هم می‌رسد؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، سقوط شاخص کل بورس طی دو هفته گذشته به حدی بوده که صدای بسیاری از فعالان بورسی را درآورده است. شاخص کل که به زحمت طی یک سال گذشته مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را به دست آورده بود، دوباره شاخص اطمینان را از دست داد و به زیر ۱۳۰۰ سقوط کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند در ادامه برخی سیاست‌های اشتباه دولت دوازدهم، دولت جدید هم کاری برای بورس نکرده و همین مساله سقوط بازار سرمایه را رقم زده است. تازه‌ترین گزارش‌ها نشان از آن دارد که با خروج بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از معاملات، تقریبا تمام ۱۲۱ هزار میلیارد تومانی که طی ۵ ماه نخست ۹۹ آمده بود، خارج شده است.

کارشناسان معتقدند که اگر دولت چاره‌ای برای ساماندهی بازار بورس در نظر نگیرد، دامنه این سقوط گریبان بسیاری از حوزه‌های اقتصادی را خواهد گرفت. جالب‌تر اینجاست که با وجود وعده‌هایی که وزیر اقتصاد برای ساماندهی بازار بورس داده بود، هیچ خبری از بهبود اوضاع نیست و انگار این بازار به کلی فراموش شده است.

فشار بودجه روی بورس

بهنام صمدی کارشناس بورس در این خصوص به خبرنگار ایسکانیوز گفت: کل پول حقیقی که قبل از صعود شاخص وارد بورس شده بود - یعنی حدود ۱۲۱ هزار میلیارد تومان - از بازار به طور کامل خارج شده و عملا در نقطه سر به سر هستیم. ارزش معاملات هم که در بخش معاملات خرد به ۲ هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: اولین عاملی که بازار را اذیت می‌کند، بودجه است. دولت – به معنای سیاستگذاران – در سال ۹۹ شرکت‌های سودده و پرورده را به مردم در اوج قیمت – با نرخ خوراک مناسب - فروخت. الان تازه یادش افتاده که کسری بودجه دارد و باید نرخ خوراک و سوخت را بالا ببرد. از طرفی هم فاصله بین ارزهای نیمایی و آزاد به حدود ۲۰ درصد رسیده بود که به معنای یک رانت از جیب تولیدکننده به واردکننده بود.

این کارشناس بورس عنوان کرد: ابهامات دیگر موجود برای بورس، برجام است که بازار را اذیت می‌کند. اینکه به نتیجه برسد یا خیر، بهتر از وضعیت فعلی و بلاتکلیفی است. بازار الان نمی‌داند چطور باید حرکت کند. اگر به نتیجه برسد روی برخی صنایع اثر می‌گذارد و اگر نرسد، روی برخی دیگر. موضوع دیگر نرخ بهره است که قرار است به پایین ۲۰ درصد برسد.

صمدی عنوان کرد: فراموش نکنیم که سونامی سقوط بورس دامن صندوق‌های درآمد ثابت و بازنشستگی را خواهد گرفت. شاید برخی تنها به مساله سقوط بورس فکر کنند اما به مسائل دیگر آن فکر نکنند. اگر صندوق‌ها دچار مشکل شوند، بانک‎های ما هم با مشکل روبرو می‌شوند. در واقع دامنه سقوط بورس به صورت دومینو وار به بخش‌های مختلف می‌رسد.

کسی مخالف حذف رانت نیست

به گفته وی، کسی مخالف حذف رانت نیست. البته که الان رانتی وجود ندارد چون دو برابر قیمت جهانی گاز را به صنایع می‌فروشند. اما با این مصوبات، ریشه سرمایه‌گذاری در این کشور قطع می‌شود و مردم تا سال‌ها سراغ سرمایه‌گذاری نمی‌روند.

صمدی گفت: رقمی که برای مالیات ملک اعلام کرده‌اند بسیار ناچیز است در حالی که روی صادرات پتروشیمی که در دوران بحرانی اقتصاد کشور ما را از قطحی نجات داد، مالیات می‌بندند. به نظرم نماینده‌ها باید از تصویب مصوباتی که می‌دانند مشکل ساز خواهد بود خودداری کنند. نرخ تشکیل سرمایه ثابت از ابتدای دهه ۹۰ منفی است و با این مصوبات بدتر هم خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، خاطره تلخ مردم از بورس و وعده‌های دولت قبل باعث شده بود تا دولت سیزدهم در اقدام‌های اولیه خود وعده‌هایی برای ساماندهی بازار سرمایه بدهد. اما به نظر می‌رسد که این وعده‌ها هم راهی برای اجرا پیدا نکرده و به شکل شعار باقی مانده است.

کد خبر: 1127115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =