خطر غیرمنتظره استفاده از نان سفید بر سلامتی انسان

غذاهای حاوی چربی‌های ترانس و مقادیر بالای قند بر فشار خون تأثیر می‌گذارند که این موضوع به نوبه خود باعث افزایش سطح کلسترول و خطر ابتلا به زوال عقل می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، النا سولوماتینا، متخصص تغذیه اظهار داشت که غذاهای حاوی چربی‌های ترانس و مقادیر بالای قند بر فشار خون تأثیر می‌گذارند که این موضوع به نوبه خود باعث افزایش سطح کلسترول و خطر ابتلا به زوال عقل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

علائم رفلاکس معده چیست و چگونه درمان می‌شود؟

به گفته این متخصص تغذیه، فست فود، سوسیس، بیکن و نان سفید باعث افزایش غلظت قند شده و تأثیر منفی بر پانکراس، افزایش فشار خون و سطح کلسترول دارند. در نتیجه استفاده از موارد فوق، پلاک‌های آترواسکلروتیک در بدن ایجاد شده که در گردش خون اختلال ایجاد می‌کنند.

سولوماتینا در تشریح این موضوع بیان داشت: در نتیجه استفاده از مواد غذایی فوق، فشار افزایش می‌یابد و این موضوع به دیواره رگ‌های خونی آسیب بیشتری وارد می‌کند، به ترتیب رگ‎‌ها از بین می روند و نمی‌توانند اکسیژن و گلوکز را به مغز منتقل کنند. مغز شروع به گرسنگی می‌کند، مرگ سلول‌های مغزی آغاز شده و زوال عقل حاصل می‌شود.

نان سفید باعث چاقی و دیابت و عامل بسیاری از بیماری­های غیرواگیر است. در حال حاضر کارخانه­ ها، آرد را تا 18 و 21 درصد سبوس­ گیری و سفید می­ کنند. و نان که غذای اصلی مردم است با آرد سفیدی که مخصوص قنادی­ ها است پخت می شود. این مساله یعنی «مصرف دراز مدت و زیاد آرد و نان سفید»  به اعتقاد کارشناسان   می تواند سلامت مردم را تهدید و به یک فاجعه  تبدیل شود.

سبوس موجود در نان یک ماده مفید هست که می ­تواند فواید زیادی برای بدن ما داشته باشد. اولین فایده‌اش این است که سیری طولانی  مدت­‌تری برای افراد ایجاد می­ کند. لذا در کنترل وزن افراد تاثیر دارد. برخی از گروه‌های ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه‌هایB  در داخل سبوس هست که بخشی از نیاز بدن را به این گروه از ویتامین‌ها می ­تواند تامین کند. وجود سبوس برای حرکات روده‌ای و سیستم گوارشی مفید است و حتی می تواند از سرطان‌های روده‌ای پیشگیری کند و لذا وجود سبوس در غذا یک امر مفید است.

منبع: اسپوتنیک

انتهای پیام/

کد خبر: 1127126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =