افزایش قیمت مرغ تا ۶۰ هزار تومان در صورت حذف ارز ترجیحی / دولت بدون برنامه ارز ۴۲۰۰ را کنار گذاشته‌ است

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بعضی کالاهای اساسی به نرخ ETS شده است و این نشان می‌دهد بدون برنامه ارز ترجیحی را کنار گذاشته‌اند.

کاظم دلخوش اباتری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به نظر کمیسیون تلفیق درباره پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: ارز ترجیحی زمانی که به عنوان راه حل اقتصادی مطرح شد، ایرادات عمده‌ای داشت که باید تا الان مدیریت و ساماندهی می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: کالاهای ضروری مردم وابسته به ارز ترجیحی است و متأسفانه هر وقت دولت‌ها به قیمت این کالاها دست زدند، مردم دچار مشکلات فراوان شدند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با تصریح اینکه در بند (الف) تبصره یک لایحه بودجه پیگیر ساماندهی و برنامه ریزی شفاف برای ارز ترجیحی هستیم تا کمترین فشار بر مردم تحمیل شود، گفت: دولت دنبال ارز به نرخ ETS تا دستشبرای تعیین قیمت باز باشد که مجلس این روش را برای کالاهای ضروری قبول ندارد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت می‌خواهد ارز ۴۲۰۰ را ساماندهی کند، باید آمار جمعیت دریافت کننده یارانه را به صورت دقیق داشته باشد. الان ۸۱ میلیون نفر دریافت کننده یارانه هستند و معتقدم نظارت در این زمینه کامل نیست که اینها باید دقیق شود.

دلخوش اضافه کرد: امکانات در بخش تعزیرات و بازرسی نیز جوابگوی اینهمه واحد تولیدی و صنفی نیست و نمی‌توان اینها را به درستی کنترل کرد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم اعلام کرد که در صورت حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ ماشینی که مردم قبلاً با اکراه آن را مصرف می‌کردند، ۶۰ هزار تومان می‌شود. یعنی مرغی که تا یکسال پیش کیلویی هفت هزار تومان خریداری می‌شد، مردم باید کیلویی ۶۰ هزار تومان بخورند. پس قطعاً حذف ارز ترجیحی در زنندگی مردم اثرگذار است.

وی با تصریح اینکه این افزایش قیمت در گوشت و دارو نیز اتفاق می‌افتد، بیان کرد: به همین دلیل تا فضا مدیریت و برنامه دقیقی ارائه نشود و درآمد مردم با افزایش قیمت‌ها تطبیق داده نشود، این را کار خوبی نمی‌دانیم. اکنون افزایش کم حقوق و دستمزد با تورم همخوانی ندارد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اکنون بعضی کالاهای اساسی به نرخ ETS شده است و این نشان می‌دهد بدون برنامه ارز ترجیحی را کنار گذاشته‌اند و اکنون از ۲۵ قلم کالایی که ارز ترجیحی می‌گرفتند، ارز در ۱۷ کالا حذف شده است.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار کرد: مسئولان از طرفی می‌گویند ارز نداریم و از طرف دیگر بیان می‌کنند قاچاق ایجاد می‌کند، اگر ارز نداریم پس چگونه ایجاد قاچاق می‌کند؟

دلخوش خاطرنشان کرد: سال گذشته مجلس به دولت پیشنهاد حذف ارز ترجحی را داد ولی دولت با آن مخالفت کرد. وقتی مجلس پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ را داشت، برای هدفمند کردن یارانه‌ها هم برنامه ارائه کرد که دولت بتواند فضای ارز را ساماندهی کند، اما این ساماندهی از طرف دولت صورت نگرفت.

وی ادامه داد: مبلغ یارانه‌ای که به مردم پرداخت می‌شود از ابتدا ۴۵ هزار تومان بوده و اکنون هم همین قیمت است. در حالی که سال های گذشته بنزین لیتر ۱۰۰ تومان و قیمت آب و برق هم کمتر بود، اما الان همه این قیمت‌ها افزایش داشته در حالی که رقم یارانه‌ها تغییر نکرده است.

کد خبر: 1127135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =