طلاق یک طرفه چیست و از طرف زن و مرد چگونه امکانپذیر است؟

طلاق ها همیشه به صورت توافقی اتفاق نمی افتد و گاهی یکی از زوجین مجبور هستند که به صورت یک طرفه برای جدایی اقدام کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شما به عنوان زن یا مرد باید از قوانین مربوط به طلاق آگاهی نسبی داشته باشید زیرا طلاق ها همیشه به صورت توافقی اتفاق نمی افتد و گاهی یکی از زوجین مجبور هستند که به صورت یک طرفه برای جدایی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

طلاق توافقی و همه نکات حقوقی مربوط به آن

اصولا دلیل این طلاق این است که زن و شوهر برای طلاق به توافق نرسیده اند. در این نوشته به طلاق یک طرفه از طرف هر کدام از زن یا مرد و چگونگی آن پرداخته شده است.

در واقع طلاق یک طرفه، برخلاف طلاق توافقی است که در آن زن و شوهر با رضایت دو طرفه و توافق در مورد امور مالی و غیر مالی جدا می شوند. اما این توافقات و رضایت ها از جانب زن و شوهر همیشگی نیست.

گاهی زوجین در خصوص مسائلی مثل مهریه، حضانت فرزند و نفقه با هم به مشکل بر می خورند و این کار را برای جدایی سخت می کند.

در حقیقت در طلاق یک طرفه یکی از زوجین یا زن یا شوهر خواهان جدایی است. به همین دلیل مجبور می شود که بدون موافقت و حضور همسرش در خواست طلاق را به همراه مستندات و دلایل به دادگاه ارائه دهد.

سپس قاضی دادگاه خانواده این دلایل و مستندات را بررسی می کند و اگر آنها را موجه بداند، حکم طلاق را صادر می کند.

احتمالا تابحال زیاد دیده یا شنیده اید که یکی از زوجین گاهی راضی به طلاق نمی شود و می خواهد زندگی مشترکشان ادامه پیدا کند.

به همین دلیل آن کسی که خواستار طلاق است مجبور است که به تنهایی برای جدایی اقدام کند. البته لازم است بدانید که این نوع طلاق پیچیدگی های زیادی دارد. در ادامه درباره ی شرایط طلاق یک طرفه توضیحاتی ارائه خواهد شد.

قانون در کشور ایران از فقه اسلامی گرفته شده و بر اساس شرع، حق طلاق با مرد است. مگر اینکه یک زن در زمان ازدواج یا بعد از ازدواج از شوهر خود وکالت در طلاق دریافت کند که در این صورت کار برای زنان بسیار راحت تر خواهد بود؛ زیرا پس از دریافت این وکالت زن هم مانند همسرش حق طلاق دارد.

اما اگر زنی در زندگی مشترک تحت فشار قرار بگیرد و حق طلاق هم نداشته باشد می تواند به صورت یک طرفه طلاق بگیرد؟

هر چند که شرع و قانون حق طلاق را برای مردان قرار داده اند، اما زن هم تحت برخی شرایط می تواند برای جدایی به تنهایی اقدام کند و دلایل خود را برای جدایی به دادگاه ارائه بدهد.

ممکن است یک همسر زنی به او خیانت کند، رفتارهای ناپسند داشته باشد یا حتی قدرت باروی نداشته باشد. پس زن حق دارد که از همسرش برای زندگی بهتر جدا بشود.

مهم ترین دلایل طلاق یک طرفه زنان

از مهم ترین دلایلی که یک زن می تواند با استناد به آن ها برای جدایی اقدام کند عبارتند از:

مرد قدرت باروری نداشته باشد.
نفقه زن را پرداخت نکند.
مرد بیماری داشته باشد که واگیر دار باشد یا بیماری روانی که به همسرش آسیب بزند.
عدم تفاهم و توافق با یکدیگر و یا اینکه مرد خانه را ترک کند.
مرد با زنان دیگری رابطه نامشروع داشته باشد یا بدون اجازه ی همسرش با زن دیگری ازدواج کند.
شوهر به دلیل ارتکاب جرمی به حبس بالای ۵سال محکوم شود و یا جرمی مرتکب شود که به شان و شخصت همسرش لطمه وارد کند.
مرد رفتار هایی مانند ضرب و جرح یا فحاشی داشته باشد. مثلا مدام به همسرش توهین کند.
مرد نتواند مسکنی را برای زندگی مشترک تهیه کند.
مرد به همسرش خیانت کند و این امر در دادگاه ثابت شود.
زن از همسرش متنفر شود و دیگر نتواند با او زیر یک سقف زندگی کند.
رها کردن زوجه. مثل مردی که زن و فرزندش را رها می کند و به خارج از کشور می رود.
مرد با همسرش مدتی رابطه جنسی برقرار نکند.
مرد عیب هایی داشته باشد که در رابطه ی زناشویی آن ها تاثیر بگذارد. مثلا ناتوان در برقراری رابطه جنسی باشد.
مرد از همسرش توقعات جنسی نامعقول و بیمارگونه ای داشته باشد.
به هر دلیلی مرد برای مدت طولانی از همسرش دور بماند.
مرد به مشروبات الکی یا مواد مخدر اعتیاد داشته باشد.

همه ی این مواردی که بیان شد، دلایلی است که زندگی مشترک را برای یک زن بسیار سخت می کند. زنی که شوهری معتاد دارد یا با زن های متعددی رابطه دارد، می تواند خودش برای جدایی اقدام کند.

حتی اگر شوهرش برای طلاق رضایت نداشته باشد. چون قانون این حق را به زن می دهد که وقتی زندگی برایش سخت شد، از همسرش جدا شود، حتی اگر وکالت در طلاق نداشته باشد.

طلاق یک طرفه از جانب مرد

برخی از افراد یک باور غلطی درباره ی طلاق دارند و آن این است که مرد می تواند همسرش را بدون اما و اگر یا دلیل خاصی طلاق بدهد.

شاید در گذشته مردان می توانستند بدون دلیل خاصی همسرشان را طلاق دهند اما در حال حاضر اصلا اینگونه نیست. ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی در این مورد بیان می کند که مرد می تواند با توجه به شرایطی که قانون تعیین کرده است همسرش را طلاق دهد.

بنابراین مرد طی یکسری مراحل می تواند همسرش را طلاق دهد که در ادامه به این مراحل خواهیم پرداخت.

دادخواست صدور گواهی عدم سازش: اولین مرحله برای طلاق یک طرفه از جانب مرد این است که به دفتر خدمات قضایی برود و دادخواست صدور گواهی عدم سازش را نوشته و به دادگاه خانواده ارسال کند.
ارجاع به داوری: دادگاه زن و شوهر را به داوری می فرستد و آن ها موظف اند که یک شخص متاهل که واجد شرایط است را به عنوان داور معرفی کنند. این فرد می تواند از نزدیکان آنها باشد.
پرداخت حق و حقوق مالی زن: اگر طلاق به صورت یک طرفه از جانب مرد باشد، او موظف است که حق و حقوق مالی زن را که شامل نفقه، مهریه، اجرت المثل و مواردی از این قبیل است را پرداخت کند.
دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه: زمانیکه دادگاه تشخیص دهد امکان ادامه ی زندگی مشترک بین زن و شوهر وجود ندارد؛ گواهی عدم امکان سازش را برای آن ها صادر می کند.
مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق: در مرحله ی آخر زن و شوهر باید به همراه گواهی عدم سازش به در ازدواج و طلاق بروند تا خطبه ی طلاق برای آن ها جاری شود.
نکته: اگر زوجین نتوانستند داوری واجد شرایط در میان خویشاوندان خود پیدا کنند، می توانند داور خود را از میان سایر آشنایان خود که واجد شرایط هستند، انتخاب کنند.

اگر هم به طور کلی زن و شوهر هیچ داوری به انتخاب نکنند، دادگاه می تواند برای آن ها داور انتخاب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =