ساختار صداوسیما خلاقیت جوانان متخصص را نابود می‌کند/ عدم تطابق برنامه‌ها با مشکلات مردم

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شرق گفت: نیروهای خلاق به رسانه ملی وارد می‌شوند اما خلاقیت و نوآوری آنها از بین رفته و به ثمر نمی‌رسد.

لیلا نیرومند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره میزان استفاده و به خدمت گیری سازمان صدا و سیما از نیروهای خلاق اظهار کرد: برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که نیروهای خلاق و جوان اجازه ورود به این سازمان را ندارند؛ اما بنده برخلاف نظر آنها معتقدم که نیروهای خلاق به رسانه ملی وارد می‌شوند ولی خلاقیت و نوآوری آنها از بین می‌رود و به ثمر نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه ساختار فعلی سازمان صدا وسیما خلاق نیست، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از دانشجویان مدیریت رسانه یا ارتباطات با سازمان صدا و سیما ارتباط کاری دارند ولی زمانی که این نیروی خلاق و متخصص در ساختار اداری، قدیمی و بسته قرار می‌گیرد، ناخودآگاه برای بقا یا ادامه همکاری با این سازمان، خود را هم نظر با نیروهای قدیمی و ساختار فعلی رسانه ملی می‌کنند چرا که مدیران پذیرای ایده‌های جدید آنها نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شرق درباره عوامل موثر برای ورود خلاقیت و نوآوری به سازمان صدا وسیما عنوان کرد: وابسته نبودن این سازمان به بودجه یکی از عوامل مهم رشد خلاقیت است. رسانه ملی در حال حاضر از نظر منابع مالی مستقل نیست و به علت حمایت‌های مالی از سوی برخی از سازماها یا نهادها مجبور می‌شود بر مبنای خواسته‌ها و منافع آنها برنامه سازی یا سیاست گذاری انجام دهد.

لزوم خصوصی‌سازی در رسانه ملی

وی با اشاره به برخی انتقادات به فربه بودن سازمان صدا و سیما مطرح کرد: چابک سازی یا فربه سازی سازمان‌ها از نظر نیروی انسانی و متخصص مانع از سیاست گذرای موفق و بلند مدت خواهد شد. موفقیت یک سازمان یا مدیر در گرو استفاده مناسب از ظرفیت و تخصص نیروهای انسانی است.

نیرومند اضافه کرد: مسئولان صدا و سیما باید ترس را کنار گذاشته و بخش‌هایی از این سازمان و فعالیت‌های آن را به بخش خصوصی واگذار کند. البته باید این واگذاری بر اساس شایستگی و تخصص و نه رانت و رابطه باشد.

این کارشناس ارتباطات و رسانه اضافه کرد: رسانه ملی با این واگذاری در واقع هم در راستای چابک سازی اقدام کرده است و هم با کمبود نیروی انسانی مواجه نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت رسانه ملی باید ماتریسی باشد، گفت: مدیران در این نوع مدیریت هم از بالا و هم به صورت موازی مجموعه خود را کنترل و هماهنگ می‌کنند.

نیرومند با بیان اینکه رسانه ملی تحت لوای دولت است، در نتیجه تمامی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز تحت نظارت دولت فعالیت می‌کنند، گفت: این رسانه با مدیریت ماتریسی به شبکه‌ها و بخش‌های خود تا حدودی اختیار وظیفه می‌دهد تا علاوه بر پذیرا بودن خلاقیت، بتوانند تحت نظارت بخش خصوصی باشند.

بی‌توجهی رسانه ملی به معضلات جامعه

نایب‌رئیس سابق انجمن روابط عمومی ایران در پاسخ به این پرسش که  چند درصد از تولیدات و برنامه‌ها صدا و سیما در راستای معضلات جامعه است، گفت: به عقیده بنده این درصد به عدد صفر نزدیک است و هیچکدام از این برنامه‌ها با مشکلات کنونی مردم همخوانی ندارد. به عنوان مثال در دوران بیماری کرونا رسانه ملی نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد و با پخش برنامه با کیفیت کارکرد سر گرمی خود را به درستی ایفا کند. 

نیرومند با بیان اینکه صدا و سیما معضلات جامعه و مردم را رها کرده است، گفت: به این معنا که برنامه‌های تولید شده باید در راستای نیاز سنجی مشکلات مردم باشد. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه افکارسنجی یا آمارگیری باید بر اساس واقعیت باشد، گفت: در حال حاضر این نظر سنجی‌ها بر اساس واقعیت نیست چرا که پرسشنامه‌هایی که تهیه  شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد به درستی امتیاز دهی نشده است.

وی با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: رسانه ملی در نظر سنجی‌ها برای تعیین مصرف رسانه‌ای مردم از آنها سوال می‌کند تا چه میزان برنامه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنند؛ اما میزان تماشا شبکه‌های ماهواره‌ای یا شبکه‌های داخلی را در سوالات تفکیک نمی‌کنند. در نتیجه مردم ساعات تماشای تلویزیون را اعلام می‌کنند در حالی که امکان دارد شبکه‌های ماهواره‌ای بییشتر مورد انتخاب آنها باشد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1127271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =