آیا زیرساخت‌ها برای حضوری شدن دانشگاه‌ها مهیاست؟/دانشجویان در آموزش‌های مجازی افت کردند

بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان روند ابتلا به کرونا رو به صعود است و شیوع امیکرون در جای جای کشور، بیم شیوع پیک ششم کرونا را به دنبال دارد. در این شرایط برگزاری کلاس‌های دانشگاه به شکل حضوری در راستای تقویت کیفیت آموزشی مطرح است که روند آمادگی واحدها در دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند بررسی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به فروکش کردن نرخ ابتلا به بیماری کرونا و مرگ‌ و میرهای ناشی از کرونا و واکسیناسیون گسترده روند ابتلا به کرونا در کشور کاهش یافته است. در این روند فعالیت برخی از مشاغل به وضعیت قبلی بازگشته است. هرچند با توجه به فعالیت مراکز علمی به شکل غیرحضوری انتظار می‌رود تا در اسرع وقت و با اتخاذ بهترین تصمیمات بتوان نسبت به برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه تصمیم‌گیری کرد.

محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری حضوری کلاس‌ها گفت: « اراده  دانشگاه آزاد اسلامی بر حضوری شدن کلاس‌های درس است. آنچه در این میان مهم است، بحث دفاع از هویت ملی است، چرا که با مجازی شدن دانشگاه‌ها و مدارس، نظام تربیت و آموزش رسمی به مرور از بین می‌رود و دیگران در این جایگاه نقش‌آفرینی می‌کنند. از این‌رو دانشگاه آزاد اسلامی باید در این حوزه مرزشکنی کرده و شرایط برگزاری حضوری کلاس‌ها را فراهم کند، البته در این خصوص بخشنامه‌ای مبنی‌بر حضوری شدن کلاس‌های درس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.»

بر اساس این بخشنامه؛ واحدهای دانشگاهی می‌توانند حدود ۴۰ درصد از کلاس‌های درس را به صورت غیرحضوری برگزار کنند. این اظهارت رییس دانشگاه اسلامی در حالی مطرح است که هنوز ستاد کرونا در زمینه نحوه بازگشایی دانشگاه‌ها و از سرگیری برگزاری کلاس‌ها بخش‌نامه صادر نکرده است، چون هر گونه تصمیم‌گیری در این باره نیازمند بررسی شرایط روز است. 

دانشجویان در آموزش‌های مجازی افت کردند

مهدی ملک محمدی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت دانشگاه‌ها به شکل حضور در ترم جدید گفت: در دو سال گذشته دانشجویان به شکل حضوری به دانشگاه نیامده و این افت را نمی‌توان جبران کرد.

وی افزود: برای مثال در کشور ما وضعیت کرونا در مقایسه با گذشته بهتر شده است. البته دانشجو نسبت به گذشته تمایلی به برگزاری کلاس‌های حضوری ندارد. بر اساس دستورات ریاست دانشگاه آزاد اسلامی باید برگزاری کلاس‌ها به شکل حضور در دستور کار قرار بگیرد. هرچند از ترم گذشته هم زمینه برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند وجود داشت و امکانات و خدمات دانشجویی آماده بود. بخشی از کلاس‌ها هم در ترم جاری به شکل حضوری برگزار شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند ادامه داد: واحد دماوند خوابگاه دانشجویی نداشته و برای دانشجویان رشته پرستاری با اخذ مجوز خوابگاه موقت راه‌اندازی شده است. هم‌اکنون هم در حال سرویس‌دهی به دانشجویان هستیم تا در ترم‌های آینده بتوان از خوابگاه‌ها و واحدهای همجوار استفاده کرد. برای ترم جدید سلف و بوفه دانشجویی راه اندازی می‌شود.

آمادگی واحدهای دانشگاهی برای حضور دانشجویان

اردشیر دانش، معاون فرهنگی و دانشجویی واحد بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آمادگی واحدها در زمینه برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در تمامی واحدها امکانات همچون خوابگاه‌ها، سلف، بوفه و تمامی امکانات رفاهی مورد نیاز دانشجویان فراهم شده است. برای برگزاری کلاس‌های حضوری مشکلی وجود ندارد.

وی درباره تمهیدات برای نحوه ارائه غذای گرم در سلف دانشگاه ادامه داد: هم‌اکنون منتظر دستورالعمل جدید و ابلاغ به واحدها هستیم. هرچند تا زمان ارائه دستورالعمل جدید مطابق با بخش‌نامه قدیم سرویس دهی انجام داد.

دانش درباره روند ارائه خوابگاه‌های متاهلی گفت: از طریق ارائه ساختمان به این افراد امکان ارائه چنین خدماتی وجود دارد. درضمن هم اکنون ساختمان‌هایی وجود داشته که می‌توان در اختیار این افراد قرار داد.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد بروجرد  درباره روند ارائه خدمات در سلف‌های دانشگاهی افزود: تاکنون سلف تعطیل است و درصورت بازگشایی و ارائه بخش نامه از سوی سازمان امکان سرو در سلف دانشگاه با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی وجود دارد.

شرایط پذیرش دانشجویان مهیاست

وجیهه ترکمانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند بازگشایی سلف، خوابگاه و بوفه دانشگاه‌ها در ترم جدید گفت: برای دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی و پیراپزشکی خوابگاه‌ها به رغم شرایط کرونایی در واحدهای دانشگاهی با ظرفیت مطلوب و بر اساس دستورالعمل سازمان مرکزی سرای دانشجویی برای دانشجویان امکان فعالیت‌های ویژه برای واحدهای عملی، امتحانات، کارورزی و استفاده از خوابگاه‌ها فراهم شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون سلف و بوفه دانشگاه‌ها تعطیل است، تاکید کرد: در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها به شکل حضوری امکان واگذاری سلف و بوفه به پیمانکار وجود دارد تا بتوان خدمات رفاهی مناسب را به دانشجو ارائه داد. البته هر گونه فعالیت این مراکز مطابق با تصمیم گیری ستاد مقابله با کرونا انجام می‌شود.

برگزاری کلاس‌ها به شکل صد درصد حضوری دشوار است

داود فیض‌افرا، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آمادگی دانشگاه برای پذیرش حضوری دانشجویان گفت: برای حضور دانشجویان در ترم جدید در واحد شهر قدس برنامه‌ریزی شده و ضرورت برای برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری وجود دارد، چون کلاس‌های مجازی با نارسایی‌های متعدد همراه است.

فیض‌افرا گفت:  به باور بنده نباید آموزش‌ها را  ناگهان به سمت حضوری سوق داد، بلکه در ترم جاری با تقسیم بندی ۴۰-۶۰ درصد حضور دانشجویان تمهیدات ستاد مقابله با کرونا کلاس‌ها برگزار شد و دانشگاه آزاد اسلامی هم در این زمینه نمی‌تواند مستقل عمل کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با بیان اینکه بی‌شک با مشکلات عدیده در صورت بازگشاییم دانشگاه‌ها به شکل حضوری مواجه می‌شویم، افزود: شاید برگزاری حضوری دانشگاه‌ها به شکل تدریجی مناسب باشد و بتوان از ظرفیت تلفیقی در برگزاری کلاس‌ها استفاده کرد.

بازگشایی دانشگاه‌ها نیازمند تدوین پروتکل‌های جدید

بازگشایی دانشگاه‌ها در حالی مطرح است که هنوز پروتکل‌های جدید بهداشتی خوابگاه‌ها، سلف و دانشگاه از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام نشده است.  هرچند با توجه به تغییر شرایط از نظر شیوع کرونا و همچنین توسعه واکسیناسیون در سطح جامعه، از جمله جامعه دانشگاهی، لازم است برای بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه‌ها مجدد پروتکل‌ها بازنگری شود و برای فعالیت خوابگاه‌ها هم تصمیمات مناسب اتخاذ کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =