علائم بیماری مزمن کلیوی چیست؟

توجه به علائم بیماری ها در زمان مناسب، می تواند از بروز خطرات و سختی های جبران ناپذیر پیشرفت بیماری در آینده جلوگیری کند. مسئله بیماری کلیوی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، توجه به علائم بیماری ها در زمان مناسب، می تواند از بروز خطرات و سختی های جبران ناپذیر پیشرفت بیماری در آینده جلوگیری کند. مسئله بیماری کلیوی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تشخیص بیماری مزمن کلیوی (CKD) می تواند دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های بیماری مزمن کلیوی دیر بروز می کنند و در اکثر اوقات ما متاسفانه پس از پیشرفت بیماری و آسیب کلیوی، متوجه علائم آشکار آن می شویم. در واقع، بیماری مزمن کلیوی گاهی اوقات به عنوان یک وضعیت "ساکت" و خاموش شناخته می شود زیرا تشخیص آن دشوار است - و اکثر افراد مبتلا به CKD در مراحل اولیه کاملاً از آن بی اطلاع هستند.

بیشتر بخوانید:

نوشیدنی چند لیوان آب در طول روز نیاز است؟

بیماری مزمن کلیوی(CKD)

در حالی که شناسایی علائم بیماری مزمن کلیوی به تشخیص زودهنگام کمک نمی کند، اما همچنان مهم است که از علائم آگاه باشید. به یاد داشته باشید، قبل از اقدام نباید منتظر علائم باشید. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی هستید، به خصوص اگر فشار خون بالا یا دیابت دارید، توصیه می شود حداقل سالی یک بار برای هر گونه شواهدی از بیماری کلیوی غربالگری شوید.

پزشک متخصص کلیه می تواند از شما یک آزمایش خون بگیرد که سطح کراتینین شما را اندازه گیری می کند و به تعیین سطح عملکرد کلیه شما کمک می کند. هرچه زودتر تشخیص داده شود، مزایای درمان زودهنگام بیشتر است.

علائم بیماری مزمن کلیوی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم و نشانه های بالقوه CKD فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

تغییرات در ادرار

کلیه های سالم به فیلتر کردن خون برای تولید ادرار کمک می کنند. هنگامی که کلیه ها به خوبی کار نمی کنند، ممکن است مشکلات ادراری مانند نیاز به دفعات بیشتر ادرار یا دیدن خون در ادرار شما رخ دهد. همچنین ممکن است ادرار کف آلود یا حباب دار را تجربه کنید - که می تواند نشانه اولیه ورود پروتئین به ادرار شما به دلیل آسیب کلیه باشد.

احساس خستگی در بدن

کاهش عملکرد کلیه می تواند منجر به تجمع سموم در خون شود که باعث کمبود انرژی یا احساس خستگی شدید شود. همچنین ممکن است باعث کم خونی شود که می تواند به دلیل داشتن گلبول های قرمز بسیار کم، باعث احساس خستگی یا ضعف در شما شود.

خارش در بدن

پوست خشک و خارش دار ممکن است نشانه ای از عدم تعادل مواد معدنی و مواد مغذی در خون به دلیل بیماری کلیوی باشد. خارش اغلب به دلیل سطح بالای فسفر خون ایجاد می شود.

تورم در دست ها، پاها

وقتی کلیه‌های شما مایعات و سدیم اضافی را از بدن شما خارج نمی‌کنند، ممکن است تورم (که به عنوان ادم نیز شناخته می‌شود) در پاها یا سایر اندام‌های تحتانی شما ایجاد شود.

تنگی نفس

هنگامی که کلیه ها مایعات کافی را خارج نمی کنند، مایع اضافی در ریه های شما جمع می شود که ممکن است باعث تنگی نفس شما شود. کم خونی ناشی از بیماری مزمن کلیوی، که کمبود اکسیژن حامل گلبول های قرمز خون است، نیز ممکن است باعث تنگی نفس شود.

درد در قسمت کمر شما

ممکن است درد موضعی در نزدیکی کلیه‌ها تجربه کنید که تغییر نمی‌کند یا با حرکت یا کشش بدتر می‌شود. کلیه ها در دو طرف ستون فقرات در قسمت پایین کمر قرار دارند و مشکلات کلیوی می تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. کمردرد همچنین ممکن است به دلیل عفونت یا انسداد کلیه ها باشد که می تواند منجر به آسیب کلیه شود.

کاهش اشتها

تجمع سموم به دلیل اختلال در عملکرد کلیه ممکن است باعث از دست دادن اشتهای شما شود، چه به این دلیل که احساس سیری می کنید یا بیش از حد احساس بیماری یا خستگی برای خوردن.

پف دور چشم شما

نشت پروتئین به ادرار شما در نتیجه آسیب کلیه ممکن است باعث پف مداوم اطراف چشم شود که نشانه اولیه بیماری کلیوی است.

سطوح غیر طبیعی فسفر، کلسیم یا ویتامین D

اختلال در عملکرد کلیه می تواند باعث عدم تعادل الکترولیت ها، مانند سطوح پایین کلسیم یا فسفر بالا شود که ممکن است منجر به گرفتگی عضلات شود.

آزمایش ادرار غیر طبیعی

مقادیر بالای پروتئین در ادرار شما که پروتئین اوره نامیده می شود، می تواند نشانه بیماری کلیوی باشد. کلیه‌های سالم مواد زائد و مایعات را فیلتر می‌کنند و اجازه می‌دهند پروتئین به خون بازگردد. هنگامی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند، پروتئین به ادرار شما نشت می کند.

فشار خون بالا

تجمع بیش از حد مایعات و سدیم در نتیجه بیماری کلیوی می تواند باعث افزایش فشار خون شود. فشار خون بالا همچنین می تواند به رگ های خونی در کلیه ها آسیب برساند و به مرور زمان منجر به بدتر شدن بیماری کلیوی شود.

اگر در معرض خطر بیماری کلیوی هستید یا علائم یا نشانه هایی را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید و آزمایش دهید.

مرحله 1 بیماری مزمن کلیه

مرحله 1 بیماری مزمن کلیوی به این معنی است که آسیب کلیوی خفیف با عملکرد طبیعی کلیه دارید. در مرحله 1 بیماری مزمن کلیه (CKD)، مهم است که سلامت خود را از نزدیک تحت نظر داشته باشید و تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید که می تواند به شما در کاهش سرعت پیشرفت بیماری کلیوی کمک کند و خطر آسیب کلیه یا سایر عوارض را کاهش دهد.

علائم بیماری کلیوی مرحله 1

بسیاری از مردم علائم بیماری کلیوی را تا مراحل بعدی CKD تجربه نمی کنند. علائم و نشانه های احتمالی بیماری کلیوی مرحله 1 عبارتند از:

فشار خون بالا

تورم در پاها

عفونت های دستگاه ادراری

آزمایش غیر طبیعی ادرار (پروتئین در ادرار)

اقدامات لازم در مرحله 1 بیماری کلیوی

-به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. برای هر گونه علائم سلامتی غیرمعمول یا غیرقابل توضیح مراقبت های پزشکی را دریافت کنید.

GFR خود را بشناسید: از پزشک خود بخواهید آزمایش خون برای محاسبه میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) شما انجام دهد تا بتوانید سلامت کلیه خود را کنترل کنید.

-بیماری های زمینه ای را درمان کنید : با پزشک خود در مورد فشار خون بالا، دیابت یا سایر شرایط سلامتی که می توانند به بیماری کلیوی کمک کنند، صحبت کنید.

-سبک زندگی سالمی داشته باشید: سیگار را ترک کنید، به طور منظم ورزش کنید، خوب غذا بخورید (یک متخصص تغذیه می‌تواند کمک کند)، استرس را کاهش دهید و به اندازه کافی بخوابید.

-تمام داروها را طبق دستور مصرف کنید و قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

چه چیزی باعث بیماری کلیوی مرحله 1 می شود؟

شرایطی مانند فشار خون بالا یا دیابت شایع ترین علل CKD هستند. برخی عوامل ارثی، سلامتی و شیوه زندگی نیز می توانند خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش دهند.

GFR من چیست؟

میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی شما (eGFR) اندازه‌گیری عملکرد کلیه‌های شما برای فیلتر کردن مواد زائد، سموم و مایعات اضافی بدن است و همچنین مرحله بیماری کلیوی شما را تعیین می‌کند. پزشک شما eGFR شما را با استفاده از آزمایش خون کراتینین، سن، جنسیت، توده عضلانی و قومیت شما محاسبه می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =