نحوه پرورش گیاه رزماری در خانه

رزماری، یک گیاه خانگی عالی است و همانند دیگر گیاهان مدیترانه ای، قادر به تحمل خشکسالی است و آفتاب دوست است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رز ماری، یک گیاه خانگی عالی است و همانند دیگر گیاهان مدیترانه ای، قادر به تحمل خشکسالی است و آفتاب دوست است.شاید از همه مهم تر، این است که بسیار خوشبو و لذیذ می باشد ؛ کافی است که با دستتان برگ های آنرا لمس کنید و ببینید که بوی آن روی دستتان خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

اصول نگهداری از گیاه میگو طلایی

البته در بیرون از خانه، رزماری می تواند به یک بوته نسبتاً بزرگ تبدیل شود، حتی تحمل زمستان و سرمای ملایم را هم دارد. در داخل خانه مزایای رزماری این است که کمی خشک می باشد و مرتب و در اندازه گلدان طبیعی خود باقی می ماند.

شما واقعاً می توانید رزماری را خودتان رشد دهید و در تمام طول سال از آن لذت ببرید ؛ چه بخواهید بوی رزماری را در منزل تان داشته باشید و بخواهید آن را در بیرون خانه داشته باشید.

شرایط نگهداری گیاه رزماری در خانه

۱.گلدان و خاک مناسب برای گیاه رزماری:

گلدان گیاه، اولین چیزی است که باید آن را در نظر بگیرید، چون این چیزی است که به عنوان خانه گیاه در نظر گرفته می شود. چند نکته وجود دارد که هنگام پیدا کردن یک گلدان کامل برای رزماری باید در نظر گرفته شود:

یک گلدان را با عمقی انتخاب کنید که ارتفاع آن مانند رزماری است. به عنوان مثال، اگر گیاهی رزماری حدود ۱۵ سانت است، گلدان باید حداقلبه همان اندازه عمق داشته باشد.
گلدان باید به اندازه کافی بزرگ باشد که حداقل ۳سانت فاصله بین لبه و ریشه ها را تامین کند.
دقت کنید که گلدان سوراخ هایی برای زه کشی داشته باشد.
از یک خاک گلدان خوب و مرغوب استفاده کنید.
با رشد گیاه رزماری، می توانید اندازه گلدان را با توجه به اندازه گیاه افزایش دهید.

۲.زه کشی صحیح گیاه رزماری:

چون رزماری ریشه های خشکی را ترجیح می دهد و رطوبت را از طریق هوا جذب می کند، مهم است که زه کشی کافی برای آب اضافی وجود داشته باشد.

یک لایه از سنگریزه یا سنگ های کوچک را در زیر برای زه کشی اضافه کنید.

یک لایه شنی روی سنگ ها قرار دهید، که این کار به جلوگیری از ورود خاک گلدان از طریق تماس با آب جمع آوری شده در ظرف زه کشی کمک می کند.

۳.آب دادن مناسب گیاه رزماری:

آب دادن به گیاه رزماری می تواند دشوار به نظر برسد، چون رزماری ریشه های خشک را ترجیح می دهد اما مهم است که گیاه را به درستی آبیاری کنید. چند روش برای انجام این کار وجود دارد و عبارتند از:

اگر رزماری بیرون از خانه است، دو بار در هفته آب بدهید. اگر خاک به طور مداوم مرطوب بود، در نظر داشته باشید که کمی سیلتی یا خاک ماسه ای را به خاک اطراف رزماری اضافه کنید.
اگر برای زمستان به داخل خانه می آوریدش، هر دو هفته یک بار خاکش را آب دهید و یا وقتی خاک بالای گلدان خشک می شود، این کار را انجام دهید.
آب را در ظرف پایین گلدان با سنگ ها رها کنید، زیرا آب تبخیر می شود، رزماری آن را جذب خواهد کرد.
این حرف متناقض به نظر می رسد، اما رزماری می تواند آب را از طریق هوا و خاک جذب کند!

۴.نور مناسب گیاه رزماری:

رز ماری در حدود شش تا هشت ساعت در روز باید در معرض آفتاب قرار بگیرد.چه رزماری در منزل باشد یا در بیرون از منزل، حتما باید زمان زیادی در مقابل نور خورشید قرار بگیرد.

از آنجا که گیاهان رزماری در نور روشن بسیار بهتر رشد می کنند، اگر شما گیاه خود را برای زمستان به داخل خانه می آورید، مطمئن شوید که در منطقه ای با تعداد زیادی پنجره و نور خورشید قرارش دهید.

۵.کود دهی مناسب گیاه رزماری:

بهترین زمان برای کود دهی گیاه رزماری در فصل بهار است. رزماری را ۲ تا ۳ بار در طول یک ماه، قبل از اینکه بخواهید گیاه را در تابستان در خارج از خانه قرار دهید، می توانید کود دهی کنید.

برای کودها از یک فرمول شیمیایی با نیتروژن بالا استفاده کنید. اگر شما رزماری را در داخل خانه کاشته اید، گیاه واقعاً به کود نیاز دارد، به خصوص از آنجا که رزماری می تواند به سرعت تمام ظرف خود را فرا گیرد.

از کود مایع، یا مکمل خاک با قرص های آزادسازی کنترل شده استفاده کنید. برای رزماری آلی، از یک کود ارگانیک یا تقویت خاک با کمپوست استفاده کنید. برخلاف عقل سلیم، رزماری خانگی از کاربرد منظم کودهای شیمیایی بهره مند می شود.

۶.دمای مناسب برای گیاه رزماری:

رز ماری یک گیاه مقاوم است که در ۵۰ درجه فارنهایت و بالاتر از ۸۰ درجه فارنهایت و بالاتر رشد می کند. در مناطق گرم تر، اطمینان حاصل کنید که گردش هوا بسیار زیاد باشد.

۷. توصیه هایی برای رشد گیاه رزماری در خانه در زمستان:

زمانی که دما کاهش می یابد و زمان خواب فرا می رسد، احتمالاً می خواهید گیاه رزماری را به داخل خانه بیاورید.
رزماری را دور از مناطق مرطوب در داخل خانه نگهداری کنید (مثل حمام یا آشپزخانه) تا از کپک زدن خاکش جلوگیری کنید.
یک راه دیگر برای کاهش خطر کپک، افزایش گردش هوا در اطراف گیاه است، بنابراین، اجازه دهید پنکه برای چند ساعت در روز با سرعت پایین بر روی این گیاه باد بزند.
در معرض قرار گرفتن نور خورشید در بیرون از خانه بسیار شدیدتر از داخل خانه است، بنابراین مطمئن شوید که آن را در منطقه ای قرار می دهید که نور کافی از نور خورشید را دریافت می کند.
اگر متوجه شدید که خورشید برای رزماری کافی نیست، نور خورشید را با روشن کردن لامپ فلورسنت بالای گیاه تکمیل کنید.

۸. تکثیر گیاه رزماری:

رز ماری یک گیاه نسبتاً آرام رشد کن است، بنابراین معمولاً آسان تر است که گیاهان پرورش یافته اش را بخرید، به جای اینکه خودتان آن را از دانه پرورش دهید و کشت کنید.

با این حال، اگر ذهن فرا هشیار به انتظار برای پر کردن گیاه دارید، رزماری می تواند با موفقیت از دانه شروع به رشد کند. متناوبا، شما می توانید برشی از گیاهان ایجاد شده برای داشتن گلدان جدید را بردارید.

این ایده بسیار خوبی است. یک برش جدید را در ماههای تابستان بزنید و آن را در یک ظرف قرار دهید، سپس آن را در زمانی که آب و هوا شروع به خنک شدن می کند، وارد خانه کنید. این گیاه نه تنها در تمام طول زمستان باقی می ماند، بلکه باغ گیاهان دارویی شما را در بهار آینده راه اندازی خواهد کرد.

۹. جا به جایی گلدان گیاه رزماری:

بر خلاف بسیاری از گیاهان دیگر، رزماری تا ۴۸ سالگی رشد می کند." واضح است که بسیاری از مردم نمی خواهند گیاهانی به بلندی یک متر در خانه های خود داشته باشند، بنابراین موضوع تعویض به گلدان های شما بستگی دارد. در پاسخ به سوال یکی از کاربران نمناکی باید توضیح دهیم که اگر می خواهید رزماری را کوچک تر و قابل مدیریت نگه دارید، جا به جایی گلدانی را به یک گلدان کوچک تبدیل کنید.

در طول جا به جایی، ریشه گیاه را تا ۱/۳ اش هرس کنید تا رشد آن را کم کند و سپس گیاه را به یک ظرف همان سایز قبلی اش برگردانید که محیط کشت گلدان جدیدی داشته باشید. اگر یک گیاه بزرگ تر را دوست دارید، اندازه گلدان را بزرگتر انتخاب کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =