نگرانی مجلس از بی‌برنامگی دولت برای حذف ارز 4200 تومان / یارانه 175 هزار تومانی کفاف افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه 175 هزار تومانی کفاف افزایش قیمت را برای بعضی از خانواده ها نخواهد داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ زهره الهیان با بیان اینکه بودجه دولت سیزدهم به نسبت بودجه سال‌های  گذشته، قابل قبول‌تر است، اظهار کرد: یکی از نکات مثبت لایحه بودجه 1401 این است که میزان کسری بودجه کمتر شده است. همچنین در بحث مالیات سازوکارهایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی اتخاذ شده است.

وی افزود: در مجموع انعطاف‌پذیری بیشتری به نسبت سنوات گذشته در این لایحه وجود دارد. آنچه برای نمایندگان سبب ایجاد نگرانی‌هایی شده حذف ارز 4200 تومانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نگران هستیم مبادا با حذف ارز ترجیحی برای مردم مشکلاتی ایجاد شود و موجبات گرانی کالاهای اساسی را فراهم آورد. زیرا طبقه‌های فقیر و متوسط جامعه توان تحمل شوک قیمتی در کالاهای اساسی که با سفره مردم مرتبط است را ندارند قاعدتا نمایندگان در این زمینه مخالفت‌ها و نگرانی‌های خود را با وزرا مطرح کرده و خواهند کرد.

الهیان با اشاره به اینکه کمیسیون‌های مختلف و فراکسیون‌های اکثریت در مجلس از وزرای کشاورزی، صنعت و اقتصاد دعوت کرده‌اند تا با حضور در جلسات توضیحات قانع کننده را به نمایندگان ارائه دهند، گفت: دولت باید مشخصا اعلام کند سازوکارش برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها چیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نگرانی دیگر در خصوص حذف ارز 4200  این است که قیمت دلار افزایش پیدا کند باید تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی و مباحثی مانند مرغ و تخم مرغ که با سفره مردم سروکار دارد، اندیشیده شود. به نظر می‌رسد این افزایش یارانه‌ها برای دهک‌های پایین در جامعه کفایت نکند، پس نباید با افزایش قیمت‌ها فشاری را بر دهک‌های متوسط و فقیر جامعه وارد کنیم. با توجه به مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ایجاد یک افزایش و شوک قیمت به نفع و مصلحت نیست.

زهره الهیان مطرح کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که در حذف ارز 4200 تومانی تصمیم درستی اخذ کند. اینکه ارز 4200 تومانی به محلی برای فساد تبدیل شده و بخش مهمی از آن در شبکه فساد و خارج از شبکه به دست دلالان و فرصت‌طلبان می‌رسد و سوء استفاده از این ارز می‌شود،  بحثی نیست اما باید به طور جدی نظارت شود و به تدریج حذف صورت گیرد، به طوری که شوک قیمتی برای طبقه فقیر و مستضعف جامعه ایجاد نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید زیر ساخت و شرایط لازم برای حذف ارز 4200 فراهم شود، دولت باید بتواند دقیق و معین اعلام کند کدام خانواده‌ها و افراد نیاز به یارانه ندارند، در شرایط حاضر برخی خانواده‌ها یارانه دریافت نمی‌کنند ولی به لحاظ درآمد مشکلاتی دارند و اگر افزایش قیمتی صورت گیرد این‌ها متضرر می‌شوند. یکی از روش‌هایی که برای جایگزینی این حذف در نظر گرفته شده بحث کالابرگ است، باید یارانه‌ای که به مردم از محل حذف ارز4200 داده می‌شود، خود منجر به ایجاد تورم نشود. در نظر گرفتن یارانه 175 هزار تومانی کفاف افزایش قیمت را برای بعضی از خانواده ها نخواهد داد.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نظرات نمایندگان در خصوص حذف ارز ترجیحی در مجلس متفاوت است، در مجموع خروجی کمیسیون تلفیق تکلیف را روشن می‌کند ، اما به نظر می‌رسد می‌بایست یک جلسه غیر علنی بین دولت و نمایندگان در صحن علنی مجلس برگزار شود تا نمایندگان توجیه شوند. دولت باید برنامه نهایی خود را برای نظارت بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و بحث کالابرگ و یا تخصیص یارانه به نمایندگان ارائه دهد تا نمایندگان بتوانند افکار عمومی را قانع کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کد خبر: 1127360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =