وظایف و اختیارات سازمان بهزیستی چیست؟

سازمان بهزیستی کشور یک نهاد حمایتی دولتی است که در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد . براساس قانون ادغام سه وزارتخانه تعاون ، کار و رفاه و تأمین اجتماعی ، سازمان بهزیستی کشور به زیر مجموعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، ملحق شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سازمان بهزیستی کشور یک نهاد حمایتی دولتی است که در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد . براساس قانون ادغام سه وزارتخانه تعاون ، کار و رفاه و تأمین اجتماعی ، سازمان بهزیستی کشور به زیر مجموعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، ملحق شد . در واقع سازمان بهزیستی کشور به افراد معلول و محروم جامعه کمک می کند و همچنین از وظایف این سازمان به موجب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ، رسیدگی به امور مربوط به سرپرستی کودکان و نوجوانان بی سرپرست می باشد.

وظایف سازمان بهزیستی کشور : 

۱- تامین و عرضه خدمات حمایتی برای کلیه گروههای سنی و خانواده ها و افراد نیازمند از طریق ایجاد و تعمیم واحدهای مناسب در قالب شبکه های بهزیستی کشور و بر اساس نیازهای محلی .


۲- تامین و عرضه خدمات مربوط به معلولین جسمی ، ذهنی ، روانی و اجتماعی قابل توانبخشی و غیر قابل توانبخشی از طریق نگهداری و مراقبت از آنان در واحدهای مناسب در سطح ارگانهای مرکزی و استانی سازمان .


۳- بررسی مناطق و ارزیابی واحدهای حمایتی و توانبخشی شبکه های کشور به منظور بسط و گسترش کمی و کیفی خدمات مربوط با توجه به شرایط محیط و نیازهای عینی هر منطقه .


۴- تعیین و اعلام ضوابط و معیارهای صریح و روشن اجرایی و کنترل عرضه خدمات حمایتی و توانبخشی جهت واحدهای تابعه و سایر موسسات غیردولتی در چهارچوب وظایف سازمانی .


۵- تعیین و پیشنهاد ضوابط و میزان سرانه حق عرضه خدمات بهزیستی توسط واحدهای استانی سازمان و سایر موسسات خدمت دهنده غیر دولتی و همچنین تعیین سهم خدمت گیرندگان .


۶- ارایه آموزشهای لازم به منظور آماده ساختن نیروی انسانی واحدهای تابعه ذیربط جهت تقبل و انجام خدمات بهزیستی .


۷- ارزیابی ادواری از زندگی افرادی که از خدمات حمایتی و توانبخشی بهزیستی بهره مند شده اند و استفاده از اطلاعات بدست آمده در بهبود کیفیت و کمیت خدمات .


۸- تهیه طرحها و برنامه های اجرایی کوتاه مدت و دراز مدت بمنظور تامین و عرضه خدمات بهزیستی به گروههای نیازمند .


۹- پرداختهای نقدی و غیرنقدی به افراد و گروههای نیازمند و کمک به تامین حداقل هزینه زندگی آنان طبق مقررات .


۱۰- تشویق و ترغیب مردم و افراد علاقمند جهت مشارکت عمومی در فعالیتها و خدمات مراکز بهزیستی و ایجاد امکانات و شرایط لازم در این مورد با استفاده از نیروهای خودیاری مردم .


۱۱- تامین و عرضه خدمات حمایتی و توانبخشی لازم به معلولین انقلاب و جنگ و خانواده آنان .

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1127368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =