ایران برای توسعه اقتصاد دیجیتال وضعیت مطلوبی دارد

یک تحلیلگر اقتصاد دیجیتال، گفت: وجود بزرگ‌ترین شبکه پرداخت الکترونیک، یکی از بالاترین ضریب‌های نفوذ اینترنت، ضریب‌های نفوذ تلفن همراه در کل خاورمیانه و حجم بالای شبکه فیبر نوری در کشور نشان می‌دهد ایران برای توسعه اقتصاد دیجیتال وضعیت مطلوبی دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مصطفی امینی در خصوص ظرفیت‌های موجود در کشور برای دستیابی به اقتصاد دیجیتال، گفت: اگر برای اقتصاد دیجیتال یک مجموعه‌ای از شاخص‌ها را تعریف کنیم از لحاظ شاخص‌های مرتبط با دسترسی، مصرف دیجیتال، زیرساخت‌های دیجیتالی و ... کشور ما در تعدادی از این شاخص‌ها رتبه‌های بالاتری از بعضی از کشورهای خاورمیانه دارد.

وی با بیان اینکه به‌ عنوان مثال بزرگ‌ترین شبکه پرداخت الکترونیک و یکی از بالاترین ضریب‌های نفوذ اینترنت و ضریب‌های نفوذ تلفن همراه در کل خاورمیانه در کشور ما قرار دارد، افزود: حجم بالای شبکه فیبر نوری در کشور و موارد فوق‌الذکر نشان‌دهنده این است که ایران از لحاظ آمادگی برای توسعه اقتصاد دیجیتال وضعیت مطلوبی دارد.

این پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس صنایع پایه‌ای اقتصاد دیجیتال مانند صنعت مخابرات را به دلایل ضعف در لایه‌های زیرساختی، نوسازی شبکه و داده‌های پیش‌ساخته را رو به افول دانست که باید بهبود پیدا کند و افزود: از طرفی اکوسیستم نوآوری ایران اشتهای بالایی برای فعالیت دارد و با وجود همه دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها در زمینه فضای کسب‌وکار در بین جوانان و سایر بازیگران اکوسیستم کارآفرینی کشور انگیزه خوبی وجود دارد.

 به گفتهٔ امینی در زمان شیوع بیماری کرونا کارایی اقتصاد دیجیتال برای کشور ما ثابت شد و به ما نشان داد که این نوع اقتصاد و خدمات مبتنی بر آن می‌تواند در روزهای بحرانی مفید باشد ضمن اینکه تاب‌آوری اقتصاد کشور را نیز بالا می‌برد.

این تحلیلگر اقتصاد دیجیتال با اشاره به اینکه ما روی بعضی از موضوعات مانند تحول‌خواهی، اصلاح نظام اقتصادی و نظام بانکی کشور تأکیدداریم و طبیعتاً این اصلاحات باید مبتنی بر فناوری‌های نوین باشد افزود: یکی از راهکارهای این موضوع پرداختن به موضوع تحول دیجیتال است تا این تحول را در نظام‌های اقتصادی کشور ازجمله نظام بانکی، گمرکی، کسب‌وکار و ... دنبال کنیم.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود در کشور این است که در حال حاضر ایران در بحث تحصیلات جز کشورهای برتر خاورمیانه است و در توسعه رشته‌های جدیدی ازجمله مهندسی کامپیوتر، مهندسی آی‌تی و توسعه تحصیلات دانشی عملکرد خوبی را داشته‌ایم.

 این مدرس دانشگاه ظرفیت بزرگ دیگر موجود در کشور را اشتهای بالای استفاده از خدمات اینترنت و استقبال از خدمات نوین در میان مردم دانست و اضافه کرد: استقبال مردم در حوزه رمزارزها و بسترهای دیجیتال در بحث تاکسی‌های اینترنتی و ... نشانه تمایل مردم به استفاده از خدمات دیجیتال است ضمن اینکه حاکمیت هم به این جمع‌بندی رسیده است که برای دستیابی به یک اقتصاد نظارت‌پذیر باید اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد دیجیتال سوق بدهد.

امینی در پایان تأکید کرد: باتوجه به ظرفیت‌های یادشده و شرایط موجود در کشور برای تمایل استفاده از فناوری‌های نوین آینده نزدیکی برای دستیابی به اقتصاد دیجیتال و تحقق کامل این امر در کشور پیش‌بینی می‌شود.

منبع: میزان

کد خبر: 1127381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =