گلایه‌های یک بازیگر تئاتر از چهلمین جشنواره فجر/ عدم شفافیت در بخش رقابتی به چشم می‌خورد

یک بازیگر عرصه نمایش و تئاتر گلایه‌هایی را نسبت به فهرست نهایی آثار چهلمین جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ احمد هداوند پیرامون فهرست نهایی آثار چهلمین جشنواره تئاتر فجر گفت: من هم مثل همه اهالی تئاتر به این فهرست اعتراض دارم، زیرا که در بخش رقابتی این جشنواره عدم شفافیت واضحی به چشم می‌خورد، هر چند دبیرخانه این جشنواره نسبت به اعتراضات جوابیه صادر کرده، اما همچنان به نظرم انتخاب‌های جشنواره میتوانست عادلانه‌تر باشد. 

وی در همین راستا ادامه داد: اعتراض ما این است که چرا براساس فراخوان اعلام شده از سوی دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر آثار انتخاب نشده است، دبیر جشنواره اعلام کرده که برخی آثار به انتخاب وی بوده اند اما مگر نمایشی مثل احتمالات اگر انتخاب دبیر هم نبود نباید در جشنواره حضور پیدا می کرد؟ نمایشی که طبیعتا یکی از بهترین آثار این دوره از جشنواره خواهد بود.

این بازیگر جوان تئاتر ادامه داد: نکته آنجاست که چرا هیچ اعتنایی به آثاری که در زمان مشخص و معین اجرا رفته اند نشده است، چرا برخی تماشاخانه ها به هیچ وجه اثری در جشنواره نداشته اند؟ آیا مساله کیفیت است؟ اگر این طور است چطور نمایشی که با هزینه تهیه کننده بلیت خود را خریده تا پرفروش باشد با انتخاب دبیر راهی جشنواره شده است؟ نمایشی که آنقدر ناموفق بود که دوره اجراهایش را نیمه کاره رها کرد؟.

وی درباره بی اعتنایی همیشگی به نسل جوان تئاتر اظهار کرد: سوال دیگر آنجاست که چطور اکثریت آثار از دو تماشاخانه تئاترشهر و ایرانشهر انتخاب شده اند، وقتی دست جوانان از گرفتن این دو سالن کوتاه است و مشخص نیست باید با چه لابی و رابطه ای به این سالنها رسیده چرا در جشنواره هم صرفا به این دو مجموعه نگاه می شود؟. اگر تماشاخانه های خصوصی برای دبیرخانه بی اهمیت هستند چرا مرکز هنرهای نمایشی همیشه شعار حمایت از بخش خصوصی را می دهد؟.

بازیگر نمایش کباب ادامه داد: نقض دیگری که در فراخوان رخ داده این است که آثار بخش غیر رقابتی آثار جامانده ای هستند که می خواستند در بخش رقابتی شرکت کنند، آیا این روند انتخاب درست است؟ مگر نه آنکه آثار بخش غیر رقابتی باید از میان آثاری انتخاب شود که فرم حضور در این بخش را پر کرده اند؟ اگر اینطور است چگونه آثار امسال در بخش غیررقابتی هم از متقاضیان بخش رقابتی انتخاب شده است؟.

وی اعتراض به نتایج جشنواره تئاتر فجر را بی ثمر خواند و اضافه کرد: متاسفانه عده ای خاص و محدود کل تئاتر را اداره می‌کنند، به عنوان مثال دبیر جشنواره متصدی اصلی تماشاخانه ایرانشهر است، اگر کسی اعتراض جدی داشته باشد همان شانس محدودش برای گرفتن تماشاخانه ایرانشهر برای کارهای بعدی از بین می رود، این فقط در مورد این تماشاخانه نیست، به دلیل همزمانی مدیریت چند بخش توسط مدیران فرهنگی متاسفانه نمی توان اعتراض درستی انجام داد.

هداوند در همین رابطه خاطرنشان کرد: همیشه صدای اهالی تئاتر به کسی نمی‌رسد، جشنواره ها می آیند و می روند و متاسفانه هر ساله اعتراضات فراوانی وجود دارد اما حتی یکبار هم نشده که کسی پاسخگو باشد، مثل وقتی است که شما به دبیرخانه رفته و می خواهید در خصوص نبود اثرتان اعتراض کنید اما از همان اول همه می گویند فهرست مشخص شده و جای اعتراض نیست، مگر این فهرست وحی منزل است که نمی توان به آن اعتراض کرد؟ آیا اگر اشتباه و یا نقضی رخ داده نباید آن را تصحیح کرد؟.

منبع: میزان

کد خبر: 1127388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =