عمق استراتژی انصارالله در امارات / ابوظبی ابزار آمریکایی در جنگ یمن

شاخص‌های فعلی در جنگ یمن بعد از حملات اخیر انصارالله در عمق امارات نشان می‌دهد که این کشور گزینه‌های زیادی برای مقابله با یمنی‌ها پیش روی خود نمی‌بیند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، انگیزه اصلی امارات برای مداخله در جنگ یمن اهداف توسعه طلبانه و طمع‌ورزی‌های اقتصادی بود که در راستای تلاش برای برجسته کردن نقش منطقه‌ای ابوظبی انجام شد. از همان هفته‌های اولیه جنگ امارات به دنبال سیطره بر بندر عدن و جزیره سقطری بود تا بتواند در منطقه باب‌المندب نفوذ کند و به دنبال آن بر سواحل دریای سرخ تا بندر بین المللی الحدیده مسلط شود.

امارات متحده عربی با ورود به جنگ یمن برای نخستین بار نیروهای نظامی خود (نیروی هوایی و دریایی و نیروهای ویژه) را در یک عملیات تهاجمی گسترده درگیر کرد که یک آزمون ناموفق برای این کشور محسوب می‌شود. در نتیجه امارات که در اواسط سال 2019 ادعا کرده بود از یمن عقب نشینی می‌کند، طی سه ماه گذشته در حالی که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال نزدیک شدن به حل و فصل اوضاع در مأرب و آزادسازی این منطقه استراتژیک بودند، ابوظبی مجدداً به شکل علنی وارد جنگ یمن شده و مزدوران و تروریست‌های العمالقه را به شبوه فرستاد تا با نیروهای انصارالله که به سمت مأرب پیشروی می‌کردند بجنگد.

به این ترتیب با افزایش چشمگیر تجاوزات دریایی و هوایی امارات متحده عربی علیه یمن و مشارکت علنی مجدداً در این جنگ ، توافق ضمنی و آتش‌بس غیر رسمی که پیشتر میان صنعا و ابوظبی برقرار شده بود به پایان رسید که نتیجه آن حملات موشکی و پهپادی جنبش انصارالله یمن در عمق امارات تحت عنوان عملیات «طوفان یمن» بود. یمنی‌ها در کمتر از یک هفته دوبار با عنوان همین عملیات، امارات را هدف قرار دادند.

بررسی دقیق تحرکات و تجاوزات اخیر امارات متحده عربی علیه یمنی‌ها نشان می‌دهد که ابوظبی نمی‌تواند این اقدامات را به تنهایی و یا با تصمیم مستقل خود انجام دهد بلکه پای منافع و پروژه‌های آمریکا در میان است. ناظران معتقدند که امارات تحت فشار آمریکا مجدداً به شکل علنی وارد جنگ یمن شده است؛ اما قادر به تشدید تحرکات خود نیست و گزینه‌های زیادی مقابل یمنی‌ها پیش روی خودش نمی‌بیند. برای فهم بهتر این مطلب لازم است به موارد زیر توجه کنیم:

- امارات یکی از مجریان اصلی استراتژی و پروژه آمریکا در حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود و همواره وظیفه محافظت از منافع ایالات متحده در این منطقه را بر عهده داشته است. توافق عادی سازی میان امارات و رژیم صهیونیستی نیز در همین چارچوب انجام شد.

- مداخله امارات در جنگ یمن در واقع یک تصمیم آمریکایی بود، بنابراین ایالات متحده تصمیم می‌گیرد که ابوظبی در این جنگ بماند و آن را ادامه دهد یا از ائتلاف خود با عربستان سعودی خارج گردد.

- مشارکت ارتش و نیروهای امارات در مانورهای نظامی زمینی و هوایی و دریایی و همکاری با رژیم صهیونیستی جهت مداخله نظامی در یمن برای تغییر معادله نظامی این کشور، همگی در چارچوب خواست و اراده آمریکا بوده است. همانطور که طی سه ماه گذشته واشنگتن زمانی که متوجه شد شهر راهبردی مأرب به زودی به دست انصارالله آزاد می‌شود، به ابوظبی دستور داد تا تروریست‌ها و مزدوران خود را وارد شبوه کند. بدون شک انجام این اقدام توسط امارات بدون درخواست و موافقت آمریکا غیر ممکن بود.

- دو عملیات اخیر جنبش انصارالله یمن در امارات نشان داد که ابوظبی دیگر نمی‌تواند به حمایت‌های آمریکا و حضور نظامی این کشور در پایگاه‌های اماراتی جهت محافظت از اماراتی‌ها در برابر حملات موشکی و پهپادی صنعا تکیه کند. بعد از انجام حملات اخیر انصارالله در امارات، آمریکایی‌ها سیگنال‌های ضمنی ارسال کردند مبنی بر اینکه قصد ندارند وارد هیچ گونه درگیری در حوزه خلیج فارس شوند. علت امر آن است که آمریکایی‌ها معتقدند در صورت تشدید درگیری‌ها ممکن است جنگ یمن به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل گردد که در وهله اول منافع اسرائیل را تهدید می‌کند.

بر این اساس به نظر نمی‌رسد که اماراتی‌ها بعد از عملیات طوفان یمن انصارالله در عمق امارات گزینه‌هایی برای تشدید تجاوزات خود در یمن داشته باشند؛ چرا که عواقب آن برای امارات بسیار بیشتر از دستاوردهایی است که تصور می‌کند می تواند به دست بیاورد. به ویژه اگر تشدید تجاوزات ائتلاف سعودی به شکل کلی و امارات به شکل ویژه در یمن منجر به بروز جنگ منطقه‌ای شود پیامدهای نامعلومی برای این ائتلاف و متحدان پنهان و آشکار آن و در وهله نخست رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

در این شرایط یمنی‌ها اعلام می‌کنند که حملات به عمق امارات در مرحله آینده متوقف نخواهد شد مگر اینکه امارات عملیات‌های خصمانه خود را پایان دهد و به شکل کامل و بدون قید و شرط از یمن عقب‌نشینی کند. از طرف دیگر نگرانی شدیدی میان مقامات و شهروندان اماراتی وجود دارد مبنی بر اینکه بعد از عملیات طوفان یمن و عملیات‌های احتمالی که در راه خواهد بود، وضعیت امنیتی امارات و آینده فضای کسب و کار در این کشور به چه شکلی می‌شود.

یمنی‌ها تاکید می‌کنند که حملات بعدی انصارالله به امارات همانند حمله قبلی نخواهد بود و در ابعاد گسترده تری انجام می‌شود. رفتارهای ابوظبی موجب شده تا انجام عملیات‌های متوالی علیه مواضع داخلی امارات تبدیل به یک گزینه غیر قابل بازگشت برای یمنی‌ها شود.

در همین راستا برخی منابع وابسته به دولت صنعا در گفتگو با روزنامه لبنانی الاخبار هشدار دادند که حکام امارات در صورت عدم عقب‌نشینی از همه مناطق یمن باید برای عملیات‌های گسترده‌تر انصارالله در داخل امارات در مرحله آینده آماده شوند.

این منابع افزودند که یمنی‌ها ظرفیت بالایی برای هدف قرار دادن مواضع حساس امارات دارند که از ابوظبی و دبی فراتر رفته و تا شارجه، عجمان و راس‌الخیمه و تمامی بنادر امارات می‌رسد. بر اساس این اطلاعات وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن ده‌ها هدف جدید نظامی و اقتصادی امارات را در بانک اهداف خود گنجانده است. در این میان دبی در معرض حملات بزرگ تر و شدیدتر قرار دارد.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بار دیگر به سرمایه گذاران خارجی در امارات هشدار داد.  وی در توئیتی با اشاره به برپایی نمایشگاه «اکسبو» در دبی نوشت: در مصاف با ما شاید شکست بخوری. توصیه می‌کنیم مقصد را تغییر دهید.

همچنین مسئولان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از شرکت‌های خارجی خواستند تا در امارات سرمایه‌گذاری نکرده و از آن خارج شوند؛ چرا که اکنون این کشور یک کشور کوچک ناامن محسوب می‌شود.

در همین راستا مرکز مطالعات امنیتی و اطلاعاتی «استراتفور» آمریکا با اشاره به اینکه اماراتی‌ها از حملات بعدی انصارالله می‌ترسند اعلام کرد که این حملات می‌تواند اعتبار امارات را به عنوان یک مرکز تجاری بزرگ بسیار ضعیف کند. علاوه بر آن چنین حملاتی گردشگران و شرکت‌ها و سرمایه گذاران را که منبع اصلی درآمد امارات محسوب می‌شوند می‌ترساند.

رویترز در این زمینه در گزارشی اعلام کرد: برای نخستین بار برخی از ساکنان ابوظبی نگران وضعیت امنیتی خود بعد از دو حمله یمنی‌ها ظرف یک هفته هستند ؛ آن هم در شهری که پر از برج‌های مرتفع بوده و یک پیست مسابقات فرمول یک در آن قرار دارد.

یک تحلیلگر اقتصادی در دبی که خواست نامش فاش نشود به رویترز اعلام کرد: این حملات مایه نگرانی است. همچنین «تالیا ریورا» یک دانشجوی پزشکی اهل آمریکا که در امارات متحده تحصیل می‌کند اظهار داشت: من به امارات آمدم چون فکر می‌کردم اینجا آشفتگی کمتری دارد اما اکنون نمی‌دانم که اوضاع چگونه تشدید خواهد شد. از طرفی دیگر سفارت آمریکا در اقدامی بی‌سابقه به شهروندان خود در ابوظبی در زمینه بروز هرگونه ناامنی و حملات یمنی‌ها هشدار داده است.

به طور کلی تجربه‌های تاریخی جنگ یمن از 8 سال گذشته نشان داده که کشتار غیرنظامیان یمنی توسط ائتلاف متجاوز سعودی یک کارت سوخته محسوب می‌شود و هرگز اهداف این ائتلاف را محقق نکرده است. بر این اساس تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که آمریکا با سردرگم شدن در میدان کنونی جنگ یمن، مجبور است روند ماجراجویانه‌ای که در شبوه پیش گرفته را متوقف کند و مجدداً به دنبال یک راهکار سیاسی و ترغیب یمنی‌ها برای حاضر شدن پای میز مذاکرات باشد.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1127392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =