سخنگوی هیات رییسه مجلس: نمی‌خواهیم فضای مجازی را ببندیم

سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان این که مجلس یازدهم در دست یک جناح نیست و جناحی عمل نمی‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه دستخط سیما به سوالات متععدی پاسخ داد.

متن کامل این برنامه بدین شرح است:

مهمان ارجمند این هفته برنامه دستخط، بیش از اینکه فردی سیاسی باشد یک فرد رسانه ای است، ابتدا به عنوان خبرنگار در روزنامه ها و مجلات مختلف فعالیت کرده، از جمله می‌توان به مسئولیت ایشان در روزنامه جوان اشاره کرد و همچنین دبیر تحریریه روزنامه دانشجویی کیهان و فعالیت های دیگر که در حوزه رسانه ای انجام داده است. مدیر عامل خبرگزاری فارس حدود ۶ سال بوده و خیلی ها از این ۶ سال به عنوان دوران ویژه خبرگزاری فارس یاد می‌کنند و بعد از آن، معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی را برعهده می‌گیرد و بعد از آن فعالیت های فرهنگی و رسانه ای دیگری داشته است.

دو سالی است که یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است و الان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است. مسئولیت های متعدد و مختلفی در مجلس برعهده دارد که هر یک از آنها خبرهای خاصی را می‌تواند در برنامه داشته باشد. رسانه ها در مقابل مصاحبه ها و صحبت های ایشان به شدت عکس العمل نشان می دهند و پیگیر هستند، بسیاری می‌گویند چون فردی رسانه ای است برای همین مورد توجه است، برخی نیز به علت دسترسی های بالایی که به اطلاعات دارد او را آدم ویژه ای در مجلس یازدهم می داند. از نیروهای جوان مجلس یازدهم است و اگر صریح صحبت کند خیلی حرف های گفتنی دارد.

* برخی عنوان می کنند قاطبه مجلس با پایداری ها است. درست است؟

درباره جبهه پایداری هم تعریف ها مختلف است. یک جبهه پایداری بعنوان تشکیلات داریم که یک حزب و جبهه ای است که با چهره های مشخص و فعالان مشخص است، با شورای مرکزی مشخصی در بیرون است و کاندیداهایی که در مجلس جبهه پایداری از آنها حمایت کرد و به مجلس آمدند؛ این یک بحث است، اگر این طور بخواهیم بیان کنیم طبیعتاً اینجوری نیست، نه جبهه پایداری بلکه هیچ جریانی در مجلس نمی تواند بیان کند که در مجلس اکثریت هستم، اما برخی این مدلی هستند که هر نیرویی که انقلابی باشد و خیلی روی مسائل انقلابی تاکید کند یا در مواقعی مواضع رادیکال را در حوزه اقتصادی یا سیاست خارجی بگیرد، می‌گویند اینها پایداری هستند. در این دوره از مجلس ما سیاسی عمل کردن به معنای جناحی و حزبی عمل کردن را می‌توان گفت نسبت به سایر مجالس در حداقل دارد.

* می گویند یک جمعی وجود دارد و راس آن جمع شما هستید که به نام گام دومی ها است. این درست است؟

در مجلس یک فراکسیون به نام فراکسیون گام دوم داریم که رئیس فراکسیون آقای دکتر زنگنه هستند، ولی غیر از فراکسیون جمع گسترده‌تری هست که عقبه بیرونی هم دارد و اعلام شده، تحت عنوان گام دوم در داخل مجلس و هم بیرون مجلس فعالیت می کنند و ما هم عضوی از آن هستیم و در رأس نیستیم.

* در مجلس ششم به یاد دارم در جایگاه خبرنگاری می نشستیم قرار بود اتفاقی در مجلس بیفتد، آقای بهزاد نبوی دور می زند رای مجلس شکل می گرفت، یک زمانی هم آقای باهنر دور می‌زد رای مجلس شکل می گرفت.

در مجلس یازدهم هیچ کسی نمی تواند دور بزند و بگوید همه را مجاب کرده. این خیلی سخت است.

* می گویند گام دومی ها به جای اینکه دور بزنند می توانند تاثیرگذار باشند. از قبل برنامه ریزی می کنند و با اتصالاتی که دارند کاری که باید، در می آورند. درست است؟

من واقعا اینچنین فکر نمی کنم. من فرد صریحی هستم، واقعاً این مجلس غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مجلس است.

* در این دو سال عملکرد مجلس را چطور دیدید؟

عملکرد مجلس از نظر من در کلیت خوب بود و نواقصی داشته است. در یک جمله بخواهم خلاصه کنم کارکرد و عملکرد مجلس خیلی بیشتر از آن چیزی است که نمایش داده شد.

متاسفانه بنا به دلایل متعدد خیلی جاها حاشیه ها بر متن مجلس غلبه یافته است. شاید من چنین تصور و تصویری از نمایندگی مجلس نداشتم، اما نمایندگی خیلی سخت است. مخصوصاً نمایندگی شهرهای کوچک که همه انتظارات را از نماینده دارند. در مجلس یک گروهی به نام فراکسیون مناطق محروم داریم و به مناطق محروم می رویم، اردوی جهادی است. نمایندگان آن مناطق دعوت می کنند و ۶-۵ نفر با هم جمع می‌شویم و به چابهار، ایرانشهر، میناب، غیزانیه و جاهای مختلف می رویم. آنجا که می رویم مسئولین اجرایی نیز حضور دارند، معاون استاندار، فرماندار و غیره حضور دارند و زحمت می‌کشند ولی مردم نماینده را می‌شناسند. یقه نماینده را می‌گیرند که شما برای ما چه کردید؟ این حرف ها را بیان کردیم، به شما رای دادیم.

* در این دو سال قانون اقدام راهبردی رفع تحریم ها را داشتید، رتبه بندی معلمان را سروسامان دادید، قوانین خوبی برای معیشت مردم داشتید که در دولت قبل اجرا نشد و به نقطه ای که باید برسد، نرسید، خیلی موارد مثبت دیگر وجود داشت اما در مقابل، چند اتفاق هم افتاد که در فضای رسانه ای این اتفاقات سوار بر اقدامات مثبت است، مثلاً قضیه اعتبارنامه آقای تاجگردون، سروصدا شدن درباره آقای ظریف، قضیه طرح صیانت و امثال آن غالب شده است.

بله عرض کردم، این غلبه حاشیه بر متن است و حرف درستی است. در تلاش برای رفع این مشکل در مجلس هستیم. این مطالبی که بیان می کنم بدین معنا نیست که همه چیز مجلس خوب است. کاری که صورت می گیرد به لحاظ رسانه ای نتوانستیم بازتاب دهیم، ساختار رسانه ای مجلس نتوانست کار کند، البته دوستانی که در این حوزه هستند زحمت می کشند، کاربلد هستند ولی آنطور که باید و شاید کار نشد، حتی در رسانه ملی هم همینطور است. شاید رسانه ملی آن تصویری که باید و شاید از مجلس نشان نداده است، در حالی که خود من یک زمانی به همکاران شما می گفتم بعنوان یک خبرنگار آنقدر سوژه های خوب پیدا می کنم که همین سوژه ها را دنبال کنید، خیلی جذاب می توانید درباره مجلس صحبت کنید.

یعنی مشکل رسانه های رسمی فضای مجازی زدگی بیان می کنم. یعنی رسانه رسمی ما هم عادت کرده‌اند ببینند در فضای مجازی چه اتفاقی می افتد و همان را رد رسانه های رسمی بال و پر بدهند، البته این تنها برای مسئله مجلس نیست، بلکه درباره دولت و دیگر نهادها هم مطرح است.

رئیس جمهور کشور به روسیه رفته است، در این شرایط، یک سفر دیپلماتیک مهمی است، ما وسط مذاکرات هستیم و مذاکره انجام می دهیم. حتی رسانه های رسمی ما آن چیزی که بیشتر مطرح می‌شود حاشیه های سفر است. البته به عنوان یک فرد رسانه ای قبول دارم که حاشیه جذاب است. قدری به این برمی‌گردد که در کارها پیوست رسانه ای نداریم. این مشکل من و شماست که در آن دستگاهها فعالیت می‌کنیم. یعنی اگر قرار است سفری برگزار شود، مصوبه در مجلس تصویب می شود و غیره از قبل یک اتاق اندیشه‌ورزی داشته باشیم که برای این پیوست رسانه ای تدوین کند. ما این ضعف را داریم منتهی رسانه های رسمی ما هم خیلی تاملی برای اینکه یقه بگیرند و بگویند درباره این موضوع برنامه چالشی جدی داشته باشیم، ندارند. اینجاست که می‌توانیم متن مجلس یا متن هر دستگاه دیگری را در برابر مردم بیاوریم.

* به شرط اینکه سعه صدر این مسئله وجود داشته باشد.

بله. درست است. من معتقدم باید سعه صدر وجود داشته باشد.

* اینکه دو مطلب بروید و یکباره از فلان ارگان تذکر دهند...

این ایراد بالادستی است. من این را قبول دارم. من چون کار رسانه ای کردم قبول دارم. من یک زمانی خبرگزاری فارس بودم، عناصر منتسب و مرتبط با داعش به مجلس حمله کردند، از مرقد امام شروع کردند و به داخل مجلس آمدند. خبر را زده بودیم که به مجلس حمله شده است. از دستگاهی به من زنگ زدند که این خبر را بردارید. گفتم برای چه خبر را برداریم؟ می‌گفت با این خبر به موضوع رسمیت می دهید. گفتم مرد مومن! الان کسانی که حمله کردند لایو در اینستاگرام می‌روند، بقیه شبکه ها این خبر را می‌روند. من هم قبول دارم رسانه ما باید دستش باز باشد، ولی به مسائل عمق ببخشد.

* و بداند که ذائقه‌سازی می کند.

بله. الان این نگاه درباره مجلس و خیلی از دستگاه ها وجود داشته باشد که چه کار می کنید

* در خصوص قضیه آقای تاجگردون موافق این ماجرا بودید که اعتبارنامه رد شود؟

من درباره آقای تاجگردون جزو کسانی بودم که به اعتبارنامه ایشان اعتراض کردیم، ۸ نفر اعتراض کردند که یکی از آن ۸ نفر من بودم. ولی واقع امر این است بعداً همه آن چه درباره آقای تاجگردون عنوان شد، درست نبود. از منظر شورای نگهبان تائید شده بود و مشکلی به لحاظ شورای نگهبان نداشت، منتهی موارد دیگری درباره ایشان مطرح شد که به همان دلیل چند نفر از نمایندگان به اعتبارنامه ایشان اعتراض کردند، منتهی همه آنچه درباره آقای تاجگردون گفته شد واقعیت نداشت.

برخی از موارد، مواردی بود که نادرست بود مخصوصاً مواردی که درباره مسائل شخصی ایشان مطرح شد، حقیقت و انصاف ایجاب می‌کند که بگوییم آنها صحت نداشت.

* شما رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس هم هستید. طرح صیانت یا حمایت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون ویژه است؟

من عضو کمیسیون ویژه نیستم. از کمیسیون اصل ۹۰ برادران دیگری حضور یافتند. مسئله طرح حمایت از کاربران فضای مجازی منتهی به اسم صیانت مطرح شد، در کمیسیون است و جلو می رود.

* چه زمانی نهایی می شود؟

دقیقاً نمی دانم نهایی شدن آن چه زمانی است، منتهی آن چیزی که اطلاع دارم این است که بعد از مذاکرات مفصلی که در کمیسیون صورت گرفت دوستان در دولت، وزارت ارتباطات و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، نکاتی داشتند و مسائلی داشتند که توافق شد، نکات آن دوستان هم لحاظ شود.

* اتفاقاتی که در تصویب این طرح افتاد، هشتادوپنجی شدن آن و نشدن آن و غیره پشت صحنه سیاسی داشت؟

یعنی چه پشت صحنه سیاسی داشت؟

* یعنی عده ای نظر دیگری داشتند و نظرات متفاوت بود.

بله، در مجلس همینطور است. خبرنگار پارلمانی بودید، یک مصوبه رد شود طبیعتاً تا ۶ ماه روی کار نمی آید مگر اینکه ۵۰ نفر دوباره پیشنهاد دهند یا در اولویت بگذارند مجدداً می‌تواند برگردد. این اتفاقات در مسیر موضوع طرح حمایت افتاد وکمیسیون آن تشکیل شد و کلیت مجلس تاکید بر این دارد که کار جامع و پخته ای بیرون آید. این قواعد باید بیاید و پخت و پز شود، نظر کارشناسان گرفته شود، در مجلس هم بر این مبنا ورود کردیم، چون مسئله نمی تواند رها باشد. تا اسم فضای مجازی می آید عده ای می گویند می‌خواهید ببندید. در حالی که این درست نیست.

* ارز ۴۲۰۰ تومانی چطور شد؟ آقای رئیس جمهور بیان کرد فعلاً آمادگی این وجود ندارد و بعد اعلام شد در سال ۱۴۰۱ در لایحه بودجه حذف این ارز ترجیحی دیده شده است.

در خصوص ارز ترجیحی ابتدا نگاه شخصی خودم را بیان می کنم چون من بواسطه نگاه شخصی خودم مدافع ارز ترجیحی نیستم. منتهی این بدنه اقتصاد ما به این ارز عادت کرده است و انتقادات زیادی به این عادت وجود دارد.

* و خیلی ها پشت این فساد و رانت ایجاد شد.

بله. آیا با همان مدلی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را آوردیم، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم درست است؟ من با این مخالف هستم. به یاد دارم در همان جلسه یکی گفته ۷ هزار تومان و یکی دو هزار تومان و دیگری ۴ هزار تومان گفته و در نهایت یکی گفته ۴۲۰۰ تومان، خیر ببینید! یعنی مبنای علمی و اقتصادی نداشت. سال ۹۸ که بنزین را گران کردیم چه تبعاتی را در برداشت، آیا با این کار مسئله کسری بودجه حل شد؟ بعد از آن کسری بودجه نداشتیم؟

باید آن تکنوکرات ها و دیوان‌سالارهای دولتی که ادعا دارند و در مراکز مختلف دولت در همه دولت ها، حضور داشته‌اند و هنوز هم هستند، باید فکر کنند که چطور می‌توانند این مسئله را حل کنند. خیلی از پایه های مالیاتی جدید را تعریف نکردیم، کلی فرار مالیاتی داریم. به نظرم اگر دولت یک برنامه دقیقی برای اجرای این طرح بیاورد و مشخص شود که اگر ارز ترجیحی را حذف کردیم، به جای این می‌خواهیم چه کنیم... این تورمی در بردارد و همه این را پذیرفته اند. می خواهید پولی که برای واردات نهاده های دامی و روغن که به گوشت مرغ و تخم مرغ هم سرایت می کرد، بردارید. این را بردارید؛ جایگزینش چیست؟ چه چیزی در جیب مردم می رود؟ طبقات محروم و مستضعف را باید چه کنیم؟ چقدر پول می‌خواهیم در اختیار مردم قرار دهیم که خودشان را تامین کنند؟

برداشت شخص من از فضای عمومی مجلس است که نمایندگان ضمن اینکه محدودیت های دولت را در پرداخت ارز ترجیحی درک می‌کنند اما دغدغه جدی نسبت به نحوه اجرایی شدن آن دارند. یک موضوع هم درباره شرکت های دولتی است؛ یک جعبه سیاه به تمام معناست. حتی در مجلس درباره این بحثی نمی‌کنیم. به اندازه کل بودجه عمومی کشور بودجه شرکت های دولتی است. در مجلس هم بحث نمی شود.

* چرا بحث نمی شود؟

وقت نیست. فرصت نمی‌شود. همیشه همینطور بوده. ریز بودجه شرکت های دولتی در مجلس پرداخته نمی شود، آنجا هم کسی نمی داند چه خبر است. خدایی نکرده نمی‌خواهم بیان کنم فسادی وجود دارد ولی نظارتی هم وجود ندارد و سازوکاری برای نظارت نیست. بسیاری از شرکت‌هایی که عریض و طویل ساخته شده‌اند تا مباحث مربوط به بازنشستگی، بحث اشتغال و غیره را پیگیری کنند...

انتهای پیام /

کد خبر: 1127556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =