آموزش شیرینی پزی / طرز تهیه دونات خانگی

شیرینی دونات خانگی یکی از انواع پیراشکی های بسیار خوشمزه می باشد و از جمله محبوب ترین شیرینی ها در جهان می باشد که در کشورهای مختلف با دستور تهیه های گوناگون تهیه می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شیرینی دونات خانگی یکی از انواع پیراشکی های بسیار خوشمزه می باشد و از جمله محبوب ترین شیرینی ها در جهان می باشد که در کشورهای مختلف با دستور تهیه های گوناگون تهیه می شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش شیرینی پزی/ دستور پخت بیسکویت خوشمزه خانگی

طرز تهیه دونات خانگی

با مقدار مواد ذکر شده می توانید در حدود ۸ الی ۹ عدد دونات تهیه کنید.

مواد لازم    مقدار لازم

شکر    ۴ قاشق غذاخوری
کره    ۵۰ گرم
تخم مرغ    ۲ عدد
نمک    نوک قاشق غذاخوری
مخمر    ۱ قاشق غذاخوری
شیر ولرم    یک لیوان
آرد    ۷۰۰ گرم
شکلات و ترافل    برای تزئین
روغن    به میزان لازم

طرز تهیه ی دونات :

مرحله اول : 

برای تهیه دونات خانگی ابتدا در ظرف مناسبی نصف لیوان آب گرم بریزید و سپس یک قاشق مخمر به آب اضافه کنید و شروع به هم زدن بکنید. 

مرحله دوم : 

در ادامه یک قاشق چایخوری شکر را به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید و حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در محیط گرم نگهداری کنید تا آماده شود.

مرحله سوم : 

در ظرف دیگری ۲ عدد تخم مرغ را شکسته و با همزن خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. 

مرحله چهارم : 

 ۳ قاشق شکر و مقدار کمی نمک را به مواد اضافه کنید و دوباره شروع به همزدن کنید حدود ۳ دقیقه این کار را ادامه دهید و در ادامه کره به دمای محیط رسیده را به مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم : 

در این مرحله شیر ولرم را به مواد اضافه کنید و مقداری هم بزنید تا ترکیب شوند. 

مرحله ششم :

مخمر آماده شده را به مواد بالا اضافه کنید و دوباره مدتی هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. 

مرحله هفتم :

در ادامه آرد را کم‌کم از صافی رد کنید و به مواد اضافه کنید و هم بزنید، توجه داشته باشید که آرد را کم‌کم اضافه کنید و هم بزنید تا متوجه میزان کشسانی و غلظت خمیر شوید.

مرحله هشتم : 

وقتی غلظت خمیر را مناسب دیدید آن را از ظرف خود بیرون بیاورید و روی تخته کار خود ورز دهید و آن را تا جایی ورز دهید که چسبندگی خود را از دست دهد و به دست و میز کار شما نچسبد.

مرحله نهم : 

خمیر را گرد کنید و درون ظرف که کف آن چرب شده است قرار دهید ودر ادامه مقداری روغن روی خمیر بریزید و روی ظرف را یک پارچه تمیز بکشید و در محیط گرم حدود ۴۵ الی ۶۰ دقیقه استراحت دهید.

مرحله دهم : 

پس از اینکه خمیر استراحت کرد، بافت خمیر نرم و پوک می شود و مقداری چسبنده می شود و نیاز است که شما آن را از ظرف خارج کنید و روی میز کار که مقداری آرد روی آن است دوباره ورز دهید و توجه کنید که آرد زیاد استفاده نکنید تا بافت آن را سفت نکند.

مرحله یازدهم : 

در ادامه یک سینی را بردارید و مقداری کف آن را چرب کنید در ادامه با استفاده از قالب مخصوص دونات که وسط آن سوراخ دارد خمیر دونات یک اندازه و یک شکل درست کنید البته این کار را هم می توان بدون قالب انجام داد فقط ممکن است اندازه و شکل زیبایی نداشته باشد. در آخر هم روی سینی یک پارچه می کشیم و دوباره حدود ۳۰ دقیقه به خمیر استراحت دهید.

مرحله دوازدهم : 

مقداری روغن درون تابه ای مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود در ادامه خمیر دونات را درون تابه قرار دهید و وقتی یک طرف آن سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز بپزد و در آخر کنار بگذارید تا روغن اضافی آن کشیده شود.

مرحله سیزدهم :

برای تزیین دونات می توانید از شکلات تخته ای ذوب شده و همچنین از ترافل های رنگی استفاده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =