دلیل گرانی گوشت قرمز مشخص شد

بارندگی‌های اخیر، رشد صادرات دام زنده، انتظارات تورمی و رشد دلال بازی موجب گرانی ۲۰‌تا۴۰ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله در بازار خرده‌فروشی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سیرصعودی قیمت انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله همچنان ادامه دارد. تشکل‌های صنفی و مسئولان عوامل مختلفی را در این گرانی‌ها دخیل می‌دانند. سرما و برودت ناشی از بارندگی‌های اخیر و تأثیر منفی آن بر جابه‌جایی دام زنده و رشد صادرات دام زنده متهمان اصلی افزایش ۲۰ تا ۴۰ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله در چند هفته اخیر بوده است. در شرایطی که متولیان تنظیم بازار گوشت، تأثیر صادرات دام زنده بر کمبود و گرانی این ماده پروتئینی را با توجه به تعداد پایین مجوزهای صادرات دام رد می‌کنند و از تأثیر شرایط جوی بر بازار گوشت خبر می‌دهند، تشکل‌های صنفی دست اندرکار تولید و صادرات دام سبک و سنگین بر تأثیر صادرات و رشد دلال بازی بر کاهش عرضه و گرانی گوشت تأکید می‌کنند.

رشد ۲۰ تا ۴۰ هزار تومانی قیمت گوشت

مشاهدات میدانی از قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز در سطح شهر تهران حاکی است در ۲ هفته اخیر، قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار، سردست گوسفندی به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار، گردن گوسفندی به ۱۲۵ تا ۱۴۰هزار، ران گوسفندی به ۱۵۵ تا ۱۶۵هزار، راسته با استخوان گوسفندی به ۱۳۵ تا ۱۴۵هزار تومان، قلوگاه گوسفندی به ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار، جگرگوسفندی به ۲۲۰ هزار، شقه گوساله به ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار، راسته گوساله به ۱۵۵ تا ۱۷۰هزار، سردست گوساله به ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار و ران گوساله به ۱۵۵ تا ۱۷۰هزار تومان رسیده، این قیمت‌ها نسبت به ۲ هفته قبل ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش داشته است. بررسی نرخ خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز در میادین میوه و تره بار شهرداری نیز قیمت هر کیلو گرم گوشت شقه گوسفندی ۱۱۶هزارو۹۰۰تومان، سردست گوسفندی ۱۱۹هزارو۸۰۰تومان، ران گوسفندی ۱۳۹هزارو۵۰۰تومان، راسته با استخوان گوسفندی ۱۲۵هزارو۶۰۰تومان، ران و گوساله و راسته گوساله ۱۴۸ تا ۱۵۵ هزار تومان است.

دلالان؛ متهم اصلی گرانی گوشت

رئیس اتحادیه سراسری دامداران کشور درباره تأثیر صادرات دام زنده بر کاهش عرضه و گرانی گوشت، گفت: حتی اگر صادرات علت کاهش عرضه دام زنده و گرانی گوشت در بازار داخلی باشد نیز مشکل از آن‌جا ناشی می‌شود که تقسیم صادرات بین چند تشکل مختلف باعث شده نه‌تنها صادرات دام زنده ارز آوری برای کشور نداشته باشد، بلکه موجب ضرر و زیان بیشتر تولیدکنندگان شود.

مجتبی عالی، افزود: دامداران به‌محض اینکه متوجه شدند بازار خرید دام زنده برای صادرات دام سبک و سنگین داغ شده، میزان عرضه دام پروار را در بازار کاهش داده‌اند.

او افزود: از سوی دیگر بسیاری از دلال‌ها در چند ماه گذشته با فراهم شدن بستر صادرات دام زنده، به خرید و دپوی دام مازاد سبک و سنگین دامداران با کمترین قیمت اقدام کرده‌اند، این امر موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در بازار خرده‌فروشی شده است.

تأثیر انتظارات تورمی برگرانی گوشت

رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های دامداران کشور با تأیید افزایش قیمت گوشت ران گوساله به ۱۷۰ هزار تومان در برخی نقاط کلانشهر تهران، گفت: علت اصلی این افزایش قیمت، شایعه آزادسازی نرخ ارز تامین نهادهای دامی بوده و این امر به نوسان عرضه و گرانی گوشت و مواد پروتئینی منجر شده است.

فرهاد اکبری با بیان اینکه قیمت مصرف‌کننده واقعی گوشت ران پاک کرده گوساله در اغلب نقاط کشور ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است، افزود: حتی با این افزایش قیمت نیز گوساله زنده پرواری را به نرخ بیش از هر کیلوگرم ۵۳ هزار تومان از دامداران خریداری نمی‌کنند که با این قیمت گوساله زنده، نرخ هر کیلوگرم گوشت گوساله باید حداکثر ۱۱۰ هزار تومان باشد، اما هیچ‌گاه گوشت گوساله با این قیمت در بازار خرده‌فروشی عرضه نشده است.

او با اشاره به اینکه در زمینه دام زنده برای تامین گوشت قرمز نه‌تنها کمبودی نداریم بلکه اکنون با مازاد دام مواجه هستیم، افزود: اکنون خیلی از دام‌هایی که برای کشتار عرضه می‌شود، ذبح نمی‌شود و مثلا برای کشتار دام در کشتار گاه تهران، باید نوبت کشتار بگیریم.

اکبری پیش شرط ثبات قیمت گوشت در بازار شب عید را تغییر نکردن نرخ ارز تامین نهاده‌های دامی دانست و گفت: اگر نهاده با قیمت مصوب به‌دست دامدار برسد و با اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه به جامعه آرامش داده شود، قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد، اما درصورتی‌که این اقدامات انجام نشود، مطابق روال سال‌های گذشته احتمال افزایش بیشتر قیمت گوشت گوساله در ایام شب عید وجود دارد.

او اظهارنظر معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی در مورد تأثیر سرما و یخبندان بر کاهش عرضه دام و افزایش قیمت‌ها را رد نکرد و گفت: شرایط جوی موجب سخت‌تر شدن حمل‌ونقل کاهش عرضه دام زنده شده است، اما این تأثیر به حدی نبوده که قیمت‌ها را تا این حد بالاببرد، بلکه شرایط موجود موجب سوءاستفاده دلال‌ها از فضای روانی ناشی از احتمال حذف ارز دولتی تامین نهاده‌های دامی شده است.

او تأثیر صادرات دام سنگین بر افزایش قیمت گوشت گوساله را رد کرد و گفت: در زمینه دام سنگین هیچ صادراتی صورت نگرفته و حتی یک راس گوساله زنده نیز صادر نشده است و میزان صادرات دام سبک نیز کمتر از ۲۰ هزار راس بوده که تأثیری در گرانی گوشت ندارد.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1127860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Mehrafrin92 IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      این اخبار وحرفهایی که زده شد واقعا فقط لیاقت توهین رو داره که شما پخش نمیکنی د چه فایده یک بر مسیول بیدرد