چین به دنبال تعامل و افزایش همگرایی با ایران است

یک کارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: عربستان سعودی روی بحث وهابی سازی و بحث ایدئولوژی در روسیه کار می‌کند و روسیه از یک طرف دنبال این است که به ایرانی ها کمک کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، پرهام پوررمضان کارشناس دیپلماسی اقتصادی در خصوص اهمیت همکاری با چین و روسیه گفت:  با توجه به اینکه ما باید منفعت و امنیت ملی خود را از نگاه قرن ۲۱ به نسبت جایگاه و موقعیتی که کشور خودمان دارد بررسی کنیم؛ موقعیتی که کشور ما دارد از نظر اقتصاد و اقتصاد انرژی و از منظر جهانی شدن نمی تواند به بازیگری بپردازد پس راهی ندارد اگر به یک انزوای ژئوپلتیک و دیپلماتیک خودخواسته یا توسط فشار جهانی وادار شده است؛ این مسائل همه دست به دست هم می‌دهد که کشور ما در دکترین خودش یک سیاست خارجی پیدا کند. 

وی افزود: نکته‌ای که دولت سیزدهم و ارکان جمهوری اسلامی ایران به آن رسیده‌اند که اگر ما سیاست خارجی را به مثابه یک کشتی در نظر بگیریم دماغه کشتی را به سمت کشورهای چین و روسیه هدایت کنند، اول اینکه چین به دنبال این است که بتواند تا سال ۲۰۵۰ قدرت اقتصادی خودش را بالا ببرد حاضر به این است که تعاملات و بحث های همگرایی خود را با کشورهای دیگر زیاد کند پس چین مجبور است هم ظرفیت بدهد و هم ظرفیت بگیرد؛ این بالانس ظرفیتی باعث می‌شود که دو طرف به یک ارتقایی برسند.

پوررمضان با بیان اینکه روسیه مزایای قدرت خودش را به دلیل ارث بردن از اتحادیه جماهیر شوروی دارد می‌تواند آن قدرت سیاسی را داشته باشد و در مواقعی که ما با غرب می خواهیم به بازی بپردازیم به عنوان یک برگ برنده از آن استفاده شود، ادامه داد:  اکنون ما باید روابط خود را با ژئوپلیتیک همسایه گسترش دهیم و هر چقدر این اتفاق روند بیشتری پیدا کند ما شاهد می‌شویم که کشورهای غربی احساس خطر بیشتری می‌کنند و هر چقدر که آن‌ها احساس خطر بیشتری کنند در پای میز مذاکره امتیازهای بیشتری را هم برای کشور ما قائل می‌شوند.

این کارشناس دیپلماسی اقتصادی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این حوزه خاطرنشان کرد: یک‌سری چالش‌ها منوط به توسعه سیاسی و اقتصادی و انسانی ایران است؛ ما در ابتدا باید مشخص کنیم که می‌خواهیم توسعه اقتصادی و سیاسی و یا  به سمت حکمرانی توسعه برویم. اگر قصد حرکت به سمت حکمرانی توسعه را داریم باید به سمت دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی توسعه گرا برویم که با ساختار کنونی وزارت خارجه یعنی داشتن یک معاونت دیپلماسی اقتصادی که صرف یک مقام ستادی است و ساختار در سفارتخانه و رایزنی تجاری و بازرگانی ایران نمی‌توان اهداف کلان دیپلماسی اقتصادی را احیاء کند. 

وی در خصوص ظرفیت‌های پیش‌روی ایران و روسیه گفت: ایران و روسیه می‌توانند در بحث توان خودروسازی و خودروهای سنگین، در حوزه اقتصاد دفاع و مسائل نظامی و بحث‌های فرهنگی همکاری کنند. لازم به ذکر است کشورهای ایران و روسیه توان بالایی برای ظرفیت‌سازی در عرصه دیپلماسی اقتصادی دارند که از این رو نقش مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی میتواند به عنوان یک عنصر در روابط فی‌مابین عمل کند. 

پوررمضان در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به یک ایران قوی در سال ۱۴۲۰ نیاز به تقویت در مباحث سیاست داخلی و خارجی، افزایش مشارکت مردم در موضوعات کلان جامعه و اقتصاد را خواهیم داشت که با ارتباط درست با همسایگان و توان در سیاست‌گذاری داخلی و خارجی می‌توان به آن دست پیدا کرد.

منبع برنا

 انتهای پیام/ 

کد خبر: 1127863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =